راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

بیست و پنج سالگی

حزب کمونیست روسیه

روزنامه پراودا – ترجمه آزاده اسفندیاری

 

 

 

 

امسال حزب کمونیست روسیه فدراتیو 25 ساله می شود. به همین مناسبت گنادی زوگانف رهبر حزب کمونیست روسیه و شماری از اعضای کمیته مرکزی این حزب و برخی از رهبران احزاب چپ و مردمی روسیه در کنفرانس مطبوعاتی که با ابتکار خبرگزاری تاس ترتیب یافته بود، شرکت کردند.

رهبر حزب کمونیست روسیه در این کنفرانس گفت: "ما ادامه دهندگان سنت های ارزشمند کمونیست ها و حکومت اتحاد شوروی هستیم. امروز 170 سال از مانیفست حزب کمونیست که توسط مارکس و انگلس تدوین و ارائه شد، می گذرد. بدون شک ایده کمونیستی تاثیر شگفت انگیزی بر سرنوشت بشریت گذاشت. لنین و استالین توانستند اندیشه های مارکس و انگلس را در کشور ما جامه عمل بپوشانند. ایده کمونیستی مجالی را فراهم کرد تا روسیه که در جنگ جهانی اول به ویرانه ای مبدل شده بود در عرض 20 سال، به رشد 70 ساله دست یابد. پیروزمند جنگ دوم جهانی باشد، فضا را تسخیر کند و به سلاح اتمی و موشک برای تامین امنیت بشریت دست یابد. باید از ایده کمونیستی سپاسگزار بود که مناسب ترین شرایط را برای رشد علوم اجتماعی، آموزش و پرورش و تکامل جامعه در کشورما فراهم کرد.

رهبران روسیه در سال 1991 با غیر قانونی اعلام کردن حزب کمونیست اتحاد شوروی و خیانت به خلق های اولین کشورسوسیالیستی جهان و ایده کمونیستی، دنباله رو باند های بازار سرمایه داری جهانی به رهبری ایالات متحده آمریکا شدند. در آن زمان عده ای از مردم ما با شجاعت گرد هم آمدند و با تشکیل حزب کمونیست روسیه از دست آورد های اتحاد شوروی دفاع کردند و اعلام داشتند:

ما پرچمدار پیروزمندان واقعی در سیاره زمین بودیم.

طی سال های گذشته حزب کمونیست روسیه (پس از فروپاشی اتحاد شوروی) دو بار از تجزیه و متلاشی شدن روسیه جلوگیری کرد. بار اول با ارائه برنامه و چگونگی مقابله با جنگ داخلی روسیه و بار دوم، تشکیل دولت اتحاد ملی توسط پریماکوف، ماسلنکوف و گراشنکو (1). یکی دیگر از ابتکارات حزب کمونیست روسیه این بود که طرح محکوم کردن انحلال اتحاد شوروی را به مجلس دوما برد و به تصویب رساند".

 (سال 1991 یلتسین، شوشکویچ و کراوچوک روسای جمهور روسیه، بلاروس و اکراین، در استراحتگاه بلاوژسکایای بلاروس و در تماس مستقیم تلفنی با جرج بوش، رئیس جمهور وقت ایالات متحده آمریکا، اتحاد شوروی را منحل کردند. م ) .

در ادامه این کنفرانس مطبوعاتی یوری آفونین، یکی از معاونان رهبر حزب کمونیست روسیه اظهار داشت: "حزب کمونیست روسیه حزبی است رزمنده، سیاست شناس برجسته و مدرن. تنها نیروی صلاحیتداری است که می تواند با ارائه برنامه های درست کشور را از بحران های عدیده داخلی نجات دهد. حزب ما در عمل نشان داد که تنها نیرویی است که می تواند با ائتلاف دیگر احزاب ملی و میهنی در انتخابات آینده ریاست جمهوری کاندیدای مشترک معرفی کند. مخالفین حزب ما انتظار داشتند با پیر شدن و مرگ نسل کمونیست های زمان اتحاد شوروی، حزب کمونیست از رمق خواهد افتاد و جایی در جامعه روسیه نخواهد داشت اما بر خلاف تصور آنها حزب کمونیست با ارائه برنامه و تلاش های عملی خود توانست، توجه نسل جوان و آینده ساز کشور را به سمت خود جلب کند. تنها در آستانه صدمین سال روز انقلاب کبیر سوسیالیستی اکتبر، در سال گذشته بیش از 30 هزار نفرعضویت حزب را پذیرفتند. اخیرا نیز تعداد قابل توجهی از بدل حزب کمونیست روسیه که توسط الیگارش ها ساخته شده بود به دامن حزب اصلی خود باز گشتند. دهها هزار نفر جهت حفاظت از صندوق های رای و جلوگیری از تقلب و در دفاع از پاول گرودینین، نامزد حزب کمونیست و دیگر احزاب ائتلاف چپ و میهن دوست، برای ریاست جمهوری اعلام آمادگی کردند. حزب کمونیست روسیه افتخار دارد که یگانه حزب ضد الیگارشی و ضد سرمایه داری در روسیه است" .

دیگر معاون رهبر حزب کمونیست روسیه، دیمیتری نوویکوف، گفت: "ایده های سوسیالیسم، عدالت اجتماعی و کمونیزم از زندگی انسان ها غیر قابل زدودنی است. بوریس یلتسین تمام تلاش خود را به کار برد تا حزب کمونیست را غیر قانونی کرده و از فعالیت کمونیست ها در کشور جلوگیری کند اما با شکایت فعالین حزب، دادخواهی به دادگاه قانون اساسی روسیه برده شد و در نهایت با فعالیت سازمان ها و ارگان های زیر مجموعه حزب موافقت شد. در یک چنین موقعیتی، حزب کمونیست روسیه توانست از زیر بار فشارهای سنگین و سرکوب و ارعاب، خود را رها سازد و اعلام موجودیت کند. حزب با اعتماد به نفس به فعالیت خود ادامه داد و در شرایط حاضر بیش از 100 نشریه چاپی، افزون بر 200 نشریه اینترنتی و کانال تلویزیونی "خط سرخ" را توانست راه اندازی و مدیرت کند. در عین حال فعالین کادرهای حزبی و کمسومول (جوانان وابسته به حزب کمونیست) در شبکه های اجتماعی فعالیت چشم گیری دارند" .

ماریا دوبورت، از اعضای کمیته مرکزی حزب کمونیست روسیه، در مورد برنامه حزب جهت تربیت و آمادگی کودکان و نوجوانان روسیه گفت: "آینده روسیه در گرو تربیت، سلامت روحی – روانی کودکان و نو جوانان است. آنها آینده سازانی هستند که در آتیه، سرنوشت کشور را رقم خواهند زد. لیبرال های مدافع سرمایه داری راه را بر جوانان و نوجوانان کشور بسته اند. از سال 1992 حکومت همه امکانات رشد و آموزش صحیح زمان اتحاد شوروی را بر روی فرزندان کشور مسدود کردند. در 25 سال گذشته حزب کمونیست با فعال کردن و گسترش  200 هزار موسسه آموزشی و تربیتی برای جوانان  و نو جوانان در مناطق مختلف زمینه رشد نسل های آینده کشور را فراهم کرده است" .

در جریان کنفرانس خبری، گنادی زوگانوف به سوال خبر نگاران درباره انتخابات ریاست جمهوری و معرفی یک کاندیدای غیر حزبی (پاول گرودینین)، گفت: "اساس برای حزب ما توانایی یک فرد برای کارهای اجرایی است. گرودینین، سال های طولانی در مسوولیت های اجرایی متفاوت، فعالیت کرده است. از جمله مدیریت کالخوز (موسسه کشاورزی صنعتی) به نام لنین، که موفق ترین کالخوز در روسیه می باشد. وی فرد توانمند و با تجربه ای است. در آخرین کنگره حزب کمونیست که سال گذشته تشکیل شد، تعدادی از شخصیت های حزبی در لیست کاندیداها بودند اما اعضای کنگره با رای مخفی پاول گرودینین را به عنوان کاندیدای ریاست جمهوری انتخاب کردند.

در پایان کنفرانس مطبوعاتی رهبر حزب کمونیست روسیه تاکید کرد: حزب ما حزبی است با واقع بینی اجتماعی، حزب آینده و حزب توده ها.

(1- یوگنی پریماکف تا سال 1999 مسئولیت های حزبی و دولتی متفاوتی از جمله وزیر امور خارجه و نخست وزیری زمان بوریس یلتسین را داشت. در همان سال توانست ولادیمیر پوتین رئیس جمهور کنونی روسیه را به عنوان نخست وزیر به یلتسین معرفی کند. م.)

 

 

 

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 637  راه توده -  اسفند ماه 1396

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت