راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

بازی موش و گربه

ترامپ با "برجام"

اومانیته - ترجمه جعفر پویا

 

هر 90 روز جهان به دلیل تصمیم دونالد ترامپ مبنی بر نقض توافقنامه هسته با ایران که در سال 2015 به امضاء رسید در حالت تعلیق بسر می برد. آیا ترامپ همانطور که وعده داده است این توافق نامه را رد میکند و یا نه؟ تصمیم او نیاز به توضیحات بیشتری دارد که در توئیتر خود مینویسد. میلیاردر جمهوریخواه این هفته باید در مورد این مسئله پاسخ دهد. او معتقد است که باقی ماندن ایالات متحده در توافق نامه ایران با گروه 5+1 ( ایالات متحده امریکا، آلمان، فرانسه، بریتانیا، روسیه و چین ) که در تاریخ 14 ژوئیه سال 2015 پس از دوازده سال بحران دیپلماتیک و مذاکرات سخت به پایان رسید به نفع ایالات متحده نیست. برخلاق تصمیم دونالد ترامپ، وزارت امور خارجه امریکا معتقد است که خروج از توافقنامه هسته ای با ایران به نفع ایالات متحده نیست اما باید سعی کرد با تغییر متن این توافق نامه شرایط جدیدی را به ایران تحمیل کرد و به توافق رسید.

 برای رئیس جمهور امریکا ایران دشمنی است که باید آن را برای منافع استراتژیک کشورهای منطقه یعنی منافع اقتصادی سیاسی و نظامی اسرائیل و تعدادی از کشورهای عربی، از جمله عربستان سعودی شکست داد. تاکنون و براساس تواقفنامه اتمی با ایران،  تحریم ها علیه  جمهوری اسلامی از طرف دولت اوباما و همچنین دونالد ترامپ لغو نشد بلکه با شرایط خاصی به حال تعلیق در آمد. یعنی تحریم ها علیه ایران میتواند بار دیگر تمدید شود. بعنوان مثال تعلیق تحریم ها علیه تولیدات نفتی ایران را اگر دونالد ترامپ مجددا تجدید نکند تحریم ها علیه ایران بار دیگر به اجراء گذاشته خواهد شد .

اروپائی ها، روسیه و چین که روابط اقتصادی با ایران دارند اعلام کرده اند که تا زمانی که تهران به تعهدات خود برای عدم توسعه نیروی اتمی حتی غیر نظامی احترام بگذارد آنها نیز نسبت به توافقنامه 2015 متعهد خواهند بود . 

از سوی دیگر بانکها و شرکتهای اروپائی از تحریم های امریکا به دلیل متعهد بودن به توافق نامه هسته ای هزینه های سنگینی را می پردازند و بازار تجاری امریکا در صورت تجارت اروپا با ایران ضرر خواهد کرد. واکنش ایران در مورد مواضع امریکا مناسب و محکم است. ایالات متحده قطعا از خروج از توافقنامه با ایران پشیمان خواهد شد. محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران تا پایان هفته برای مشورت با همتاهای فرانسوی و آلمانی و بریتانیایی و همچنین فدریکو موگرینی نماینده ارشد دیپلماسی اروپا به اروپا سفر خواهد کرد!

 . https://humanite.fr/iran-trump-envisage-de-sortir-du-traite-sur-le-nucleaire-648611

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 تلگرام راه توده :

https://telegram.me/rahetudeh

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 632  راه توده -  28 دیماه  1396

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت