راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

جزیره ای

سوسیالیستی

در قلب روسیه

یوری ملیتونیان- روزنامه پراودا

ترجمه - آزاده اسفندیاری

 

 

 

پس از انقلاب کبیر سوسیالیستی اکتبر و پایان جنگ های داخلی در کشور شورا ها، سال 1921 اولین کالخوز( مزرعه اشتراکی) در شهر استاوراپل روسیه با زیر بنای 18 هزار هکتار پایه گذاری شد. از آن زمان تا کنون تعداد زیادی از مردم منطقه، همچنان برادرانه به کار مشغول هستند و هر کدام به اندازه سهم خود از تولید بهرمند می شوند.

با فروپاشی اتحاد شوروی در دهه نود میلادی این مجموعه کشاورزی با مقاومت کارکنان همچنان پا بر جا ماند و هیچکدام از اهالی به خصوصی کردن موسسه خود رضایت ندادند و بر عقیده خودشان ثابت هستند.

کالخوز مورد نظر یکی از بهترین موسسه های کشاورزی روسیه است و با تولید محصولات کشاورزی، اعم از غلات، سبزیجات، انواع میوه، لبنیات و گوشت فعالیت می کند. فروش محصولات این مزرعه اشتراکی در سال به یک تریلیون روبل (هر 43 روبل یک دلار) می رسد.

زمین های کشاورزی این منطقه برای تولید محصول از مناطق بسیار مناسب برای کشاورزی و دامداری است اما آنچه اهمیت ویژه دارد و ثروت روسیه محسوب می شود، اجتماع انسان هایی است که با کار جمعی برای سرزمین، کار و نیروی خود ارزش قائل هستند.

نادیوژدا شیمانوا 14 سال است که به طور متوالی هر روز صبح با بانگ خروس از خواب بیدار می شود و به کار خود که دوشیدن شیر است می پردازد. هیچ زمان از سختی کار خود گله ندارد و خواهان تغییر شغل خود نیز نمی باشد. حقوق مناسبی دارد و به موقع دریافت میکند، بیمه درمانی دارد و چنانچه مشگلی پیش بیاید مزرعه پشت و پناه او است.

کارکنان کالخوز هر کدام به چند کار تخصصی در ارتباط با کارهای تکنیکی موسسه مسلط هستند. کافی است تا یکی از مدیران، ابزارلازم جهت کار برد خاصی را روی مانیتور کامپیوتر طرح ریزی کند، در آن صورت کارگاه های متعددی هستند که ابزار مورد نظر را خواهند ساخت. به همین مناسبت این موسسه از هر نظر خود کفا است.

یکی از مدیران کالخوز می گوید: انسان ابزار نیست که روزی آن را مورد استفاده قرار دهی و روز دیگر آن را دور بریزی. در این مزرعه انسان به عنوان نیروی مولد جای شایسته خود را دارد. در این موسسه حتی افراد 90 ساله ای هستند که علاوه بر حقوق بازنشستگی از همه امکانات بهداشت و درمان، استراحت و فعالیت های تفریحی مجانی بهره مند می باشند.

در شرایط امروز در روسیه تعداد کالخوزها بسیار کم هستند. بخش بزرگی از زمین های کشاورزی توسط  ثرتمندان خریداری شده و بر اساس قانون سرمایه داری حاکم در روسیه، کارگر در خدمت سرمایه دار باید باشد. مسایل کارگران و یا مشکلات اجتماعی روستا ها و روستائیان برای سرمایه دار بی اهمیت هستند. قانون سرمایه، کسب سود هر چه بیشتر است. مردم برای صاحبان زمین نیروی کار هستند، مادامی که کارآیی دارند، به کار گرفته می شوند واگر سود زایی نداشته باشند اخراج می شوند. نیروی کار امروزی که روی زمین های خصوصی به کار برده می شود با گذشته که کشاورزان زمین را چون میهن خود می پنداشتند از زمین تا آسمان تفاوت دارد.

در کنار مزارع خصوصی که از هر طرف سر برآورده اند، موسسه های کشاورزی دیگری هم در روسیه هستند که جان سختانه از وضعیتی مشابه کالخوز بزرگ برخوردار می باشند و در کار رقابت با مزارع خصوصی گوی سبقت را از آن ها ربوده اند.

ایرینا چویکوا، متخصص اقتصاد کشاورزی در کالخوز ترنوفسکی می گوید: ما در ردیف 300 مزرعه برتر روسیه جای داریم. از سال 2000 تا به حال مزرعه ما با تولید غلات، دانه های روغنی از جمله آفتاب گردان و ذرت جای ویژه ای در اقتصاد کشاورزی روسیه به دست آورده است.

آندره ماکاریف، متخصص ساختمانی کالخوز ترنووسکی است. اخیرا با همسر خود آلیسا دامپزشگ مزرعه ازدواج کرده است. زوج جوان با وام پنج ساله بدون بهره صاحب خانه شده اند و آینده خود را با کار در همین کالخوز رقم زده اند. آلیسا می گوید: ما برای اطمینان از آینده خود در این جا کار می کنیم و با حقوقی که می گیریم همین جا زندگی خواهیم کرد.

ایوان بگاچیف، مدیر کالخوز بزرگ می گوید: موسسه ما یک مزرعه مردمی است که به همه کارکنان تعلق دارد. همه افراد نسبت به کالخوز احساس وظیفه و حس مالکیت جمعی دارند. برنامه ریزی برای کالخوز بر اساس مشاوره و فکر جمعی است و رئیس و یا مدیر نمی توانند به تنهایی تصمیم گیری کنند و یا برنامه ای را به عمل در بیاورند. مدیر باید گزارش کار دهد و موفقیت برنامه را تضمین کند.

مزرعه های جمعی مدرن در منطقه استاوراپل و به طور کلی در روسیه، مناطق ویژه ای هستند. منطقه ثبات، امنیت و امید به آینده. جزیره سوسیالیسم واقع در میان آب های مواج و بی ثبات روابط" خرید و فروش"!

 

http://gazeta-pravda.ru/issue/5-30648-19-22-yanvarya-2018-goda/ostrov-sotsializma/

 

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

 

 

 تلگرام راه توده :

https://telegram.me/rahetudeh

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 633  راه توده -  5 بهمن ماه 1396

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت