راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

استراتژی ترامپ

متلاشی کردن

اتحادیه اروپاست

ترجمه و تدوین - آذرنگ

 

  

ترامپ برای دامن زدن به اختلافات در درون اتحایه اروپا هیچ فرصتی را از دست نمیدهد، از جمله در اجلاس اخیر "ناتو" در بروکسل.

او در این اجلاس سعی کرد از تضادها و تناقضات میان اعضای اتحادیه اروپا بهترین استفاده را ببرد تا استراتژی خود برای رونق بخشی به اقتصاد امریکا را دنبال کند. از خط لوله دو گاز از روسیه به اروپا که از پل آلمان (دریای بالتیک) باید عبور کند انتقادی توام با توهین به صدراعظم آلمان کرد.

آلمان پرداخت هزینه های این پروژه به روسیه را سرعت بخشیده است تا هم خود از نگرانی کمبود انرژی خلاص شود و هم کشورهای اروپائی را به خود وابسته کند.

 ترامپ در پی فروش گاز مایع امریکا به اروپاست و همین را به برلین پیشنهاد کرده است.

واشنگتن که ازپایانه گاز ( منابع گاز مایع طبیعی ال جان جی ) در (سابین پس) در خلیج مکزیک برخوردار است و میخواهد بازار اروپا را دراختیار بگیرد اما گاز روسیه برای اروپائی ها ارزان تر از گاز مایع امریکاست. (از جمله خطراتی که اروپا را تهدید می کند ایجاد حوادثی از سوی امریکا برای نا امن سازی انتقال گاز روسیه به اروپاست-  م)

فشار بعدی بهره گیری از تضاد میان کشورهای اتحادیه اروپا "هزینه های ناتو" بود. ترامپ از کشورهای عضو ناتو خواست که هزینه های دفاعی خود را دو برابر کنند. این درحالی است که تاکنون آلمان و فرانسه و انگلستان در مقایسه درآمدهای خود با درآمدهای امریکا هزینه نظامی بیشتری را در مقایسه با امریکا پرداخت می کرده اند. ترامپ از اعضای ناتو خواست 4 در صد تولید ناخالص داخلی خود را به ناتو اختصاص بدهند. اعضای ناتو با این پیشنهاد مخالفت کردند.

مشکل ترامپ در جای دیگری است. "دولپن" وزیر خارجه سابق فرانسه درمورد این مشکل ترامپ می گوید: ترامپ که حتی ما را متهم به سودجوئی از امریکا می کند، رژیم های خود کامه و اقتدارگرا را به رژیم های کنونی اعضای اتحادیه اروپا ترجیح میدهد. او ما را تحت فشار می گذارد تا با استراتژی او همسو شویم. روابط خود را با روسیه کاهش دهیم. در پروژه راه ابریشم چین اختلال ایجاد کنیم. ترک توافقنامه اتمی با ایران (برجام) نیز از جمله فشارهائی است که او به اتحادیه اروپا می آورد. توافقنامه ای که علاوه بر امریکا، میان پکن، مسکو، لندن، برلین و تهران امضاء شده است.

در ادامه استراتژی ترامپ، گسترش تنش میان روسیه و اتحادیه اروپاست که حتی در نشست شورای اتلانتیک شمالی با گرجستان و اوکرائین و دیدار با کشورهای همسایه (شریک عملیاتی) ناتو در افغانستان نیز دنبال شد. تحمیل بیانیه مشترک ناتو و اعلام پیوستن غیر قانونی کریمه به روسیه و به رسمیت نشناختن آن نیز بخش دیگری از ماجراست.

به این ترتیب است که اتحادیه ناتو ناچار شده "استراتژی امنیت ملی" کاخ سفید را دنبال کند مسکو و پکن را هدف بگیرد و آنها را برهم زننده نظم جهانی پس از جنگ دوم جهانی اعلام کنند.

ترامپ معتقد است جهان وارد "عصر جدیدی از رقابت بین المللی شده است". این تفکر جان سختی سرمایه داری  را باز تاب میدهد و ترس از کاهش هژمونی جهانی آن.

در این میان دولت فرانسه که از بحرانهای  سرمایه داری بی اطلاع نیست می خواهد سازی همصدا با ساز ترامپ بنوازد و حساب خود را از حساب آلمان جدا کند و در عین حال مدعی است که با اجلاس اخیر ناتو این پیمان قوی تر از گذشته شده و امریکا بعنوان شریک بزرگ در ناتو باقی می ماند!

 

https://www.humanite.fr/otan-donald-trump-entraine-leurope-dans-ses-guerres-658034

 

تلگرام راه توده:

 

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 653  راه توده -  28 تیر ماه 1397

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت