راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

بجای کولبرها

گریبان مافیای

قاچاق سازمانیافته

را باید گرفت

جلال اصفهانی

 

  

علیرغم همه وعده هائی که برای جلوگیری از قاچاق غیر مخدری میدهند و تدابیری که دولت اعلام می کند هنوز حدود 25 میلیارد دلار جنس قاچاق وارد ایران می شود. برعکس آنچه علیه خرده برهای قاچاق می گویند این 25 میلیارد را "کوله بر" ها یا "ماشین شوتی" ها و یا "ته لنجی ها" قادر نیستند انجام بدهند. نهایت قاچاقی که از طریق کولبرها و ته لنجی ها و مردم عادی شهرهای مرزی صورت میگیرد زیر 3- 4 میلیارد دلار در سال است. در نظر بگیرید که اکثر مردم مرزنشین از همین طریق نان می خورند و زندگی خانواده های خود را می چرخانند. کارخانه و شغل مناسبی در شهرهای مرزی وجود ندارد. وقتی می نویسند که هر ماشین سواری با 400- 500 هزار تومان دست به قاچاق می زند،

اصلا این مبلغ در مقابل 20 میلیارد دلاری که در جمهوری اسلامی قاچاق سازماندهی شده جریان دارد شوخی است. تازه این جدا از واردات کالای اتاقی های بازرگانی با "دلار 4200 تومانی دولتی" و ندادن مالیات و استفاده از کارت های بازرگانی یکبار مصرف است.

بیش از 10 میلیون نفر از طریق قاچاق "خرُد" (مثلا چند کیسه برنج یا شکلات و غیره)  زندگی روزمره خود و خانواده هایشان را می چرخانند و گرفتن جلوی این نوع قاچاق یعنی بیکار شدن میلیون ها نفر در شهرهای مرزی کشور.

هر وقت ما در مورد قاچاق صحبت می کنیم باید نگاهمان به آن 20 میلیارد دلار قاچاق سازماندهی شده ای باشد که سپاه و اتاق بازرگانی انجام میدهند که شامل "افراد معدودی" می شود و نه شامل ماشین های سواری و کوله برها که تعدادشان "چندین میلیون نفر" و کل "حجم دلاری"شان خیلی ناچیز است.

اگر در کشوری بودیم که همه چیز سر جایش بود باید جلوی هرگونه قاچاقی گرفته میشد ولی وقتی شغل نیست و تنها راه درآمد این مردم همین راه هست نباید انگشت اتهام را به سمت این عده بگیریم. ضمن اینکه خود دولت هم می تواند یک سری امتیازهایی به مردم مرزنشین و شهرهای محروم بدهد که از طریق قانونی اقدام به واردات کالا کنند ولی از آنجایی این کار سبب ایجاد رقیب برای قاچاقچیان اصلی و وابسته به حکومت می شود از این کار امتناع می کنند.

اگر دقت کنید رسانه هائی که سخنگوی مافیای قاچاق هستند نیز زمانی که در مورد قاچاق می نویسند سریعا علیه کوله برها و ملوانی ها می نویسند. آنها در واقع قصد دارند "قاچاق" را در رسانه ها به کوله برها و ملوان ها وصل کنند.

حقیقت اینست که این چند میلیون مردم عادی مرزنشین رقیب سپاه و اتاق بازرگانی هستند و نباید فریب بازی رسانه ای آنها (از جمله روزنامه دنیای اقتصاد) را خورد و همصدا با این رسانه ها علیه مرزنشینان فقیر و محتاج خرده قاچاق موضع گرفت و چشم بسته بر کالاهایی که بصورت سازماندهی و قاچاق وارد کشور و بازار می شود کمک کرد!

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 654  راه توده -  4 مرداد ماه 1397

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت