راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

حالت فوق العاده

رسما در ترکیه

لغو شده اما

در عمل ادامه دارد!

یونگه ولت – ترجمه الناز گرجی

 

 

علیرغم اعلام پایان حالت فوق العاده در ترکیه، بگیر و ببندها و آزار و اذیت ها به خصوص در مورد مخالفان چپ این کشور همچنان ادامه دارد.

عموما انقلابیون هدف خشم دولت قرار دارند چرا که دولت ترکیه نگران آغاز یک انقلاب و پایان کار است .

بازداشت شماری از اعضای حزب چپHDP  طی روزهای گذشته به بهانه نشر پوسترهای غیرقانونی ادامه محدود شدن باز هم بیشتر آزادی ها را نشان میدهد. محدودیت هائی که طی دو سال شرایط فوق العاده در ترکیه موجب محدود شدن آزادی ها و بگیر و ببندها شد.

 حق تظاهرات محدود شد، شناسایی و دستگیری فعالان مخالف دولت، زندانی شدن آنها بدون حق ملاقات و نداشتن حق وکیل پیش از محاکمه به بهانه مصوبه ضد تروریستی دولت گام هائی بود که دراین مدت با هدف فلج کردن اپوزیسیون داخلی دولت برداشته شد.

اگر چه دولت می گوید، از بعد از انتخابات ریاست جمهوری اخیر و همه کاره شدن رئیس جمهور حالت فوق العاده در کشور پایان یافته، اما در عمل آنچه در دوران حالت فوق العاده روی داد به اشکال مختلف در حال ادامه است.

برای مثال اگر یک سیاستمدار، یک نماینده از یک سازمان دموکراتیک، یک روزنامه نگار، یک دانشگاهی و یا محقق بخواهد برای کار خود به یک منطقه خاص سفر کند فرماندار محلی می تواند جلوی او را بگیرد و اجازه تحرک در شهر را به او ندهد. این مقرراتی است که اکنون در اسرائیل نیز جریان دارد.

تازه ترین تحقیق سازمان حقوق بشر ترکیه نشان می دهد که ترکیه هنوز در شرایط اضطراری است.

برای نمونه، در شهر آناتولی در جنوب غربی ون، در طول دو سال گذشته حدود 13000 مورد تخلف از قانون ثبت شده است. ون از جمله شهرهای کرد نشین ترکیه است.

این سازمان از نقض محدودیت آزادی مطبوعات، جلوگیری از فعالیت انجمن های فرهنگی، اخراج نمایندگان منتخب محلی و آزار و اذیت خانواده های مبارزان سخن گفته است. علاوه بر این، سازمان جهانی بهداشت نیز از شرایط بازداشت زندانیان و شکنجه و آزار آن ها انتقاد کرده است.

 

https://www.jungewelt.de/m/artikel/336446.staatlicher-terror-gesetzlich-verankert.html

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 654  راه توده -  4 مرداد ماه 1397

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت