راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

دولت ترکیه

در کنار تروریستها

با ادعای مبارزه

با تروریسم!

یونگه ولت - ترجمه الناز گرجی

  

درباره اوضاع سیاسی و اقتصادی ترکیه گزارش های متفاوتی دریافت می شود. گاه بصورت مصاحبه (چنانکه در همین شماره ترجمه ای را در همین ارتباط از قول یک اقتصاد دان طرفدار اردوغان می خوانید که به نقل از "راشا تودی" با ترجمه رضا نافعی است) و گاه بصورت اخبار و مصاحبه های خود اردوغان که تماما خودستائی است. برخی از این گزارش ها در باره روابط خارجی ترکیه است – مانند مانورهای اردوغان برای نزدیکی به روسیه و عضویت در پیمان بریکس- و گاه مقالات تحلیلی که اپوزیسیون خارج از کشور ترکیه نوشته و در مطبوعات چپ اروپا منتشر می کند.

ما برای حفظ بی طرفی و آگاه سازی خوانندگان خود این تنوع اظهار نظر و تفسیر را منتشر می کنیم با تاکید بر این که همه آنها نیمه پر لیوان را شرح میدهند و نیمه خالی لیوان را از خواننده پنهان می کنند. اپوزیسیون که عمدتا طرفدار کردهای ترکیه است تیشه به سمت خویش به دولت مرکزی حمله می کند و دولت مرکزی در ستایش خود و تکیه بر ناسیونالیسم ترک تازی می کند.

آنچه در زیر می خوانید ترجمه مقاله ایست از "یونگه ولت" نشریه چپ آلمان که در برابر آن مصاحبه ایست که راشا تودی منتشر کرده و ترجمه آن را در همین شماره راه توده می خوانید:

 

«در حالی که ترکیه قوانین ضد تروریستی را تصویب می کند، اتحادیه اروپا 400 میلیون یورو به حساب دولت آنکارا می ریزد.

در هفته گذشته پارلمان ترکیه قانون "ضد تروریسم" جدیدی که مهلت اجرای آن در ماه جولای به پایان رسیده بود را بار دیگر تمدید کرد. این قانون به مقامات دولتی اجازه می دهد تا وضعیت اضطراری (OHAL)  را ادامه دهند. این قانون توسط آنکارا پس از کودتای نظامی ماه ژوئیه 2016  به تصویب رسید که به طور سیستماتیک آزادی های مدنی را محدود و ده ها هزار مخالف و منتقد دولت را پاکسازی کرد.

این قانون توسط شورای ملی که دراختیار حزب حاکم "عدالت و توسعه" است تمدید شد. این قانون شرایطی را به وجود می آورد که فعالیت دموکراتیک مردم و فعالان سیاسی محدود می شود. اخراج های دسته جمعی کارمندان دولت، محدودیت گسترده آزادی ها، اعمال قدرت برای محدود کردن هر گونه تحرک و حرکات مشکوک از نظر دولت.

یکی دیگر از ویژگی های این قانون، دادن امکان بازداشت های موقت تا دوهفته، قبل از محاکمه است. بدین ترتیب زندانی به سلول انفرادی منتقل می شود و حق داشتن وکیل ندارد. این نوع بازداشت ها می تواند همراه با انواع شکنجه روحی و جسمی شود.

سخنگوی سازمان حقوق بشر ترکیه در واکنش به همین احتمال در بیانیه ایی نوشت:

محدودیت های فوق العاده در زمینه حقوق اساسی، برای حاکمیت قانون در ترکیه  تهدید بسیار جدی است. جدی تری از وضعیت اضطراری !

متاسفانه به این بیانه ها آنچنان که باید توجه نمی شود. نمونه این بی توجهی تصمیمی است که بروکسل برای دادن بسته دوم و 400 میلیون یوروئی از کل بسته سه هزار میلیاردی برای امکانات آموزشی آوارگان سوری است که در اختیار دولت ترکیه می گذارد.

این پول باید به طور انحصاری برای بهبود شرایط زندگی پناهندگان مورد استفاده قرار گیرد، اما در اینجا واقعیت این اردوگاه ها ذکر نشده است. در همین اردوگاه ها و از میان پناهندگان دولت ترکیه افرادی را استخدام و آموزش نظامی میدهد تا به اسلامگرایان بپیوندند.

بدین ترتیب قانون ضد تروریستی ترکیه نه علیه شبه نظامیان تروریست جهادی که در کنار ارتش ترکیه در سوریه حضور دارند، بلکه در جهت آموزش تروریسم به کار می رود و آن شعار مبارزه با تروریسم صرفا برای مقابله با احزاب کردی ترکیه و در راس آنها حزب کارگران کردستان (PKK) است که سابقه  40 سال فعال سیاسی در ترکیه دارد!

 

https://www.jungewelt.de/artikel/336722.ausnahme-wird-zustand.html?sstr=T%C3%BCrkei

 

تلگرام راه توده:

 

https://telegram.me/rahetudeh

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 655  راه توده -  11 مرداد ماه 1397

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت