راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

 

"جشن خون"

در روز انتقال

سفارت امریکا

به اورشلیم

یونگه ولت - ترجمه الناز گرجی

 

 

اسرائیل با اقدام خشم برانگیز ترامپ برای انتقال پایتخت امریکا به اورشلیم، شهری که مهم ترین مسجد مسلمانان در آن قرار دارد و مذاهب دیگر نیز در آن اماکن مذهبی خود را دارند، جشن خون برپا کرد. شهری که ایرانیان نام آن را شهر "قدس" گذاشته اند و بسیاری از فلسطینان نیز این نام را در کنار نام "اورشلیم" بر زبان می آورند. شهری که باید یک شهر بین المللی و زیر نظارت سازمان ملل و یا یونسکو اداره شود.

روزی که نتانیاهو آن را شکوهمند می داند و فلسطینیان آن را روز نکبت، فلسطینی های معترض به اعلام اورشلیم بعنوان پایتخت اسرائیل را زیر آتش گرفت که در نتیجه آن دهها فلسطینی معترض کشته شدند.

پانزدهم ماه می برای فلسطینیان آنگونه که آن را نام گذاری کرده اند "روز نکبت" و یاد آور روزهای اشغال و آوارگی فلسطینیان توسط رژیم اسرائیل است. امریکا با این اقدام خود، عملا هر آنچه را برای برقراری صلح میان فلسطینیان و و اسرائیلیان رشته شده بود را دوباره تبدیل به پنبه کرد و بار دیگر خشم و خشونت و جنگ را جایگزین گفتگو و زندگی مسالمت آمیز در منطقه کرد.

امسال این روز مصادف شد با افتتاح سفارت آمریکا در اورشلیم که موجی از اعتراض فلسطینیان  و درگیری خشونت بار سربازان اسرائیلی  را در پی داشت.

در این مراسم که اسرائیل نام آن را جشن گذاشته بود، حدود 800 مهمان رسما در اورشلیم جمع شده بودند، از جمله وزیر خزانه داری آمریکا، دختر ترامپ و مشاور وی.  جشنی که کشورهای اروپائی شرط احتیاط را برای حضور در آن مراعات کرده و نیآمده بودند.

انتقال سفارت امریکا از تل آویو به اورشلیم  در آستانه هفتاد سالگی اشغال فلسطین رفتار بسیار تحریک آمیزی بود. حدود 700 هزار نفر در پی تاسیس اسرائیل در سال ۱۹۴۸ از سرزمین خود اخراج شدند. آنها به لبنان، سوریه، مصر و اردن فرار کردند و تا امروز، در اردوگاه ها سکنی دارند. انها  می خواهند به سرزمین خود بازگردند.

محمد نومورا، سخنگوی سازمان فتح که بزرگترین و قدیمی ترین سازمان فلسطینیان برای رهاسازی سرزمین های اشغالی و بازگشت فلسطینیان به آنست، به جوانان گفت که" (Nakba) تاریک ترین روز" در تاریخ فلسطین است. برای ما این روز مهم است، زیرا  ما  با وضعیت فعلی به عنوان یک منطقه اشغال شده مخالف هستیم.

ده ها هزار فلسطینی معترض در روز دوشنبه در نوار غزه علیه این مراسم جمع شدند و ارتش اسرائیل که مرزها را بشته بود به روی آنها آتش گشود. بر اساس آمار وزارت بهداشت فلسطین، بعد از ظهر، دستکم ۴۳ نفر کشته شدند، از جمله پنج پسر و یک دختر زیر ۱۸ سال. تعداد زخمی ها نزدیک به ۲۰۰۰ نفر بوده، از جمله ۲۰۰ کودک.

به گزارش رسانه ها، نیروی هوایی اسرائیل نوار غزه را بار دیگر بمباران کرد. هدف، حمله به "پنج پایگاه " حماس در اردوگاه های آموزشی در شمال منطقه ساحلی بود. ارتش اسرائیل روز دوشنبه گفت؛ این یک واکنش است به «اقدامات  حماس در ساعات گذشته»

در رام الله در کرانه غربی، حدود ۳۰۰۰۰ نفر برای راهپیمایی اعتراضی، در مرکز بازرسی ارتش ، بین کرانه باختری شمال غربی و اورشلیم جمع شده بودند. احمد، یک پسر یازده ساله که مادرش را در این شهر ترک کرده بود تا در راهپیمایی شرکت کند، به جوانان گفت: «من اینجا هستم، زیرا می خواهم به وطنم که اسرائیل آن را از ما گرفته بازگردم. من می خواهم از کشورم دفاع کنم.  افراد مسن، زنان و دختران نیز در این راهپیمایی حضور چشمگیر داشتند.

بعدازظهر اما نیروهائی اسرائیلی تظاهرات را به درگیری خشونت آمیز کشاندند. نزدیک به ۱۰۰۰ جوان با سنگ به مصاف نیروهای اسرائیلی رفتند اما پاسخ آنها فراتر از گاز اشک آور بود. اجازه ورود آمبولانس ها به آن منطقه به دلیل کنترل سربازان به سختی صورت گرفت.

در زمانی که فریاد دختر کوچکی در میان تظاهرات با گاز اشک آور پاسخ داده می شد، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسراییل، در سخنرانی "روز شکوهمند" در اورشلیم مراتب سپاسگزاری خود از ترامپ را چنین  اعلام کرد ؛ "متشکرم، رئیس جمهور ترامپ، برای داشتن شجاعتی که برای حفظ وعده های خود داشتی!" این "روز خوبی برای صلح بود".

https://www.jungewelt.de/m/artikel/332444.pal%C3%A4stina-unter-feuer.html

 

 

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 645  راه توده -  26 اردیبهشت ماه 1397

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت