راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

اروپا بر سر

دو راهی استقلال

یا ادامه پیروی

از امریکا

اومانیته- ترجمه جعفرپویا

 

 

وزیر امور خارجه امریکا "مایک پمپیو" وزیر خارجه دونالد ترامپ "نقشه راه" وعده داده شده از سوی رئیس جمهور امریکا را بعنوان استراتژی جدید امریکا علیه ایران اعلام کرد.

استراتژی  جدید امریکا تعهد واقعی خصومت کاخ سفید با ایران است. رئیس سابق سازمان سیا و  وزیر کنونی امور خارجه ایالات متحده آستین های پیراهن خود را بالا زد و عضلات خود را به نمایش گذاشت. او استراتژی جدید کشور خود پس از خروج ایالات متحده از معاهده هسته ای ایران را ارائه داد. وی به اتحادیه اروپا هشدار داد، که اگر در صحن اتحادیه اروپا برخی از دولت ها هنوز خود را در مورد تمایل واشنگتن به مصالحه با متحدان اروپای خویش را نا دیده بگیرند (به تعهدات خود وفادار نباشند) هزینه تصمیمات خود را به سنگینبی پرداخت می کنند .

پمپیو در سخنرانی خود اطمینان داد که ایالات متحده "فشار های مالی بی سابقه ای را به رژیم ایران تحمیل خواهد کرد که در تاریخ سابقه نداشته است". او همجنین وعده داد  که فعالیت تمام ماموران ایرانی در لبنان را خنثی خواهد کرد وعوامل حزب الله را در جهان نابود خواهد کرد. وی در حال که تمایل خود برای مذاکره در باره توافق جدید با ایران برای تغییر نگرش را ارائه شرایطی دوازده گانه  را برای توافق دو جانبه با این کشور بیان کرد که به مراتب فراتر از توافق معاهده هسته با ایران در سال 2015 میباشد .

طبق خواست امریکا

1- ایران باید تولید موشکی خود را متوقف کند .

2- تمام غنی سازی اورانیوم را متوقف کند و تاسیسات  راکتورهای آب سنگین را تعطیل کند .

3- اجازه بازدید به بازرسان بین المللی برای دسترسی بی قید شرط به تمام سایت های اتمی آن کشور را بدهد.

4- تهران همچنین باید از گسترش موشک های بالیستیک و آزمایش های موشک های دفاعی و موشکها  با کلاهک هسته ای پرهیز کند.

5- در نهایت نیروهای جمهوری اسلامی باید از سوریه عقب نشینی کنند و حمایت از گروهای تروریستی و درگیری و مداخله در امور کشورهای همسایه را متوقف کند و از تهدید علیه دیگران و بویژه اسرائیل و عربستان سعودی دست بردارد.

وی افزود، ایران هرگز  نخواهد توانست در خاورمیانه تسلط داشته باشد .

حسن روحانی  رئیس جمهور ایران به نوبه خود در پاسخ گفت: کسی حق ندارد برای ایران و جهان تصمیم بگیرد. دوره چنین اظهارتی دیگر به پایان رسیده است

 

تصمیمات جدید ایالات متحده مستقیما برای اتخادیه اروپا تاثیر گذار است .  بنا به تصمیمات امریکا شرکت های اروپائی اگر تمایل دارند  بازار ایالات متحده را حفظ کنند باید بازار ایران را ترک کنند . رهبر دیپلماسی اتحادیه اروپا "فدریکو موگرینی" گفت راه حل دیگری جزء توافق هسته ای سال2015 با ایران وجود ندارد. وی افزود چگونه با خروج امریکا از معاهده هسته ای می توان انتظار داشت که خاور میانه امن شود؟  وزیر خارجه المان "هیکو ماس" معتقد است بدون این توافقنامه هسته ای ممکن است ایران برنامه هسته ای خود را از سر گیرد.  همتای وی، وزیر امور خارجه بریتانیا فکر میکند که ایده یک پیمان هسته ای غول پیکر با ایران بسیار دشوار است. اکنون با تصمیمات دونالد ترامپ فرانسه و اتحادیه اروپا توسط ایالات متحده به دام کشیده شده اند. واکنش بسیار ضعیف مقامات فرانسه و اتحادیه اروپا در مقابل تصمیمات ایالات متحده بی مفهوم نیست زیرا امریکا فقط شرایط تجاری اقتصادی با اتحادیه اروپا را تهدید نمیکند، بعد از سخنرانی وزیر امور خارجه امریکا پمپیو  وزارت دفاع امریکا اقدامات جدیدی را برای مقابله با نفوذ ایران در خاور میانه در نظر گرفت . احتمالا یک جنگ جدید در خاور میانه توسط واشنگتن  در حال سازماندهی است. اکنون نمیتوان در مورد روند جاری تحولات در ارتباط با ایران بی توجه بود . باید کودتای سال 1953 علیه نخست وزیر ایران مصدق را که متهم به ملی کردن چاه های نفت شد بخاطر آورد. درحالیکه نهایتا این مردم ایران هستند که باید  در مورد رژیم کشور خود تصمیم بگیرند و از تهدیدات وزیر امور خارجه امریکا باکی نداشته باشند.  برکسی پوشیده نیست که بار دیگر اتحادیه اروپا توسط آتلاتیسم گرائی اش گرفتار شده است و به دلیل حضور در پیمان ناتو مجبور است از تصمیمات سازمان ناتو  پیروی کند و به خواسته های ایالات متحده گردن بگذارد. ایالات متحده همچنان بر این باور است  و تبلیغ میکند که این سربازان امریکائی بودند که اروپا را از هیولای فاشیسم نجات دادند. در حالی که 80 درصد تلفات نظامی ارتش المان و در جنگ با  ارتش سرخ در جبهه شرقی بود. ادعای امریکا در مورد رهایی اروپا موضوعی است که با واقعیت همگون نیست و باید به بحث گذاشته شود . ایالات متحده اروپا را در دام خود گرفتار کرده است و به این ترتیب فرانسه را. استراتژی ایالات متحده برای مهار ایران با کمک ائتلاف اسرائیل و عربستان سعودی در حال اجرا است و واشنگتن به این ترتیب با این ائتلاف از منافع خود در منطقه دفاع میکند. نخست وزیر سابق فرانسه دومنیک دو ویلپن  در این مورد گفت: زمان آن فرا رسیده است که ما تصیم بگیریم. ما باید یاد بگیریم که در مورد تصمیمات ناتو  چگونه مقاومت کنیم . نه بگوئیم . استقلال و حاکمیت ملی  کلید اعتبار امروز برای رهبران اروپا و رئیس جمهور فرانسه است.

 .https://www.humanite.fr/washington-menace-teheran-la-guerre-pointe-son-nez-655725

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 646  راه توده -  3 خرداد ماه 1397

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت