راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

 

مصاحبه روزنامه اومانیته

با سفیر فدراسیون روسیه  در اروپا

سازمان ملل باید

یگانه ارگان جهانی

حل مشکلات باشد!

اومانیته - ترجمه آذرنگ

 

 

 در جریان کنفرانس جهانی اقتصاد که در سن پترزبورگ روسیه، روزهای 26 و 27 ماه می جاری تشکیل شد و در آن رئیس جمهور فرانسه و نخست وزیر ژاپن نیز حضور داشتند، نماینده روزنامه اومانیته ارگان حزب کمونیست فرانسه موفق شد با "الکسی میشکف" سفیر فدراسیون روسیه در پارلمان اروپا مصاحبه درباره استراتژی روسیه در برابر بحران جهانی مصاحبه کند. ترجمه این مصاحبه را میخوانید:

اومانیته: اولویت های اصلی رئیس جمهور روسیه چیست؟

الکسی میشکف: سیاست خارجی روسیه به دنبال ایحاد یک جهان عادلانه و برابر است. ما به این نتیجه رسیده ایم و متقاعد شده ایم که مرحله تاریخی که امروز تجربه میکنیم یک دوره گذار رویاروئی برای عبور از یک دنیای دو قطبی به سوی یک دنیای چند قطبی جدید است. ما معتقدیم که در این زمینه ضروری است که ما با قوانین سازمان ها و نهاد های چند جانبه و بویژه سازمان ملل پایبند باشیم.و به حقوق بین المللی احترام بگذاریم. البته این فرایند با مشکلاتی تاریخی همراه شده است. ما معتقدیم که در تحولات بیست سال گذشته مواضع ما تقویت شده است .

اومانیته: شما از یک سیاست خارجی چند جانبه دفاع میکنید. آیا فرانسه میتواند به شما در این روند کمک کند؟

الکسی میشکف: همه کسانی که مایل به ایجاد یک سیستم بین المللی واقعا عادلانه و دراز مدت و قابل اعتماد هستند و علاقمند به همکاری در ایجاد چنین سیستم بین المللی میباشند میتوانند با ما در این پروسه همکاری کنند. هنگامی که ما در مورد یک دنیای چند قطبی صحبت میکنیم هدف اصلی که ما در نظر داریم و تنظیم میکنیم این است که اطمینان حاصل کنیم قطب های مختلف این دنیای جدید باهم به جای مقابله همکاری کنند. در اینجا تفاوت اصلی بین سیستم روابط چند جانبه بین المللی قرن هجده و نوزدهم با آنچه که ما پیشنهاد میکنیم وجود دارد . امروز تقریبا همه کشورهای جهان با چالش های جهانی مشابه مانند تروریسم بین المللی وهمچنین گسترش سلاح های کشتار جمعی و مبارزه با قاچاق مواد مخدر مواجه هستند. در حال حاضر هیچ کشوری نمی تواند این مشکلات را به تنهای حل کند. تنها اقدامات مشترک امکان عبور از دشواری ها را فراهم می آورد و از این دیدگاه ما مایل هستم و می خواهیم که فرانسه با ما همکاری کند. در حال حاضر موضوعاتی هست که همکاری ما را با فرانسه تشویق میکند. مثلا در زمینه محیط زیست و توسعه و پایداری.

اومانیته: آیا سازمان ملل متحد قادر به حفظ یک دنیای چند قطبی است؟

الکسی میشکف: من یک دیپلمات قدیمی هستم. هر زمان که یک وضعیت پیچیده بین المللی بوجود می آید نخستین واکنش بین المللی انتقاد از سازمان ملل متحد بود. برخی فراموش میکنند که سازمان ملل متحد متعلق به تمام کشورهای عضو این سازمان است. پس از بحث های طولانی که در پایان جنگ دوم انجام شد توافق شد که تنها سازمان ملل متحد یک نهاد جهانی برای حل مشکلات بین المللی است. اگر به تمام بحران های بین المللی خطرناک نگاه کنیم می بینیم که قطنامه های این سازمان توانسته تا حدودی جلوی جنگ و برخی اختلافات را بگیرد. کارائی سازمان ملل بستگی به همکاری همه جانبه دارد و نه اینکه چند کشور بتوانند اهداف خود را به کشورهای دیگر تحمیل کنند. برای حل مشکلات بین المللی هیچ جایگزینی جز رسیدگی مشکلات و بحران های بین المللی باز سوی سازمان ملل متحد وجود ندارد. ما امروز در سازمان ملل برای حل اختلافات جهانی صحبت می کنیم. مشکلاتی از جمله تهدیدات تروریسم، همچنین نابرابری اجتماعی، مسائل اقتصادی، مبارزه با فقر، حمایت از توسعه اقتصادی، دفاع از حقوق بشر و همکاری های فرهنگی و غیره ... فعالیت سازمان ملل متحد و ارگانهای آن متنوع است و ما نمی توانیم بدون وجود این سازما ن برای حل مشکلات راه حل پیدا کنیم.

 

اومانیته: در سالهای های اخیر تنش های زیادی با رهبران اروپا و امریکا در مورد اوکرائین و سوریه وجود داشته است. چگونه آینده روابط روسیه با اروپا و امریکا را ارزیابی میکنید؟

الکسی میشکف: بهتر است از گذشته شروع کنیم. این مسائل ربطی به شخصیت رئیس جمهور روسیه و یا بحران در اوکرائین و سوریه ندارد بلکه ریشه های این مسایل بسیار عمیق تر هستند و منشا این چالش ها سیاست غلط و اشتباهات غرب در طول 25 سال گذشته در برابر روسیه و کشورهای دیگر است. ما فکر میکردیم که جنگ سرد تمام شده است. از آغاز دهه 90 میلادی ما بطور فعال برای تشکیل یک جهان مسالمت آمیز مبارزه کردیم، اما متاسفانه شرکای غربی ما مسیر دیگری را انتخاب کردند. آنها یک جهان تک قطبی را بر اساس قوانین و قواعد خود تنظیم و بر جهانیان تحمیل کردند. بنابراین غربی ها هستند که از سالهای 1990 با نقص منشور سازمان ملل متحد یوگسلاوی را بمباران کردند و درسال 2000 حمله به عراق را آغاز کردند. نمونه های بیشماری را میتوان گفت. مسئله اوکرانین نیز از جمله با همین منطق شکل گرفت. ما میخواهیم تاکید کنیم که این بحران اوکرائین و یا سوریه نیست بلکه ادراک متفاوت غربیان از جهان است. مردم روسیه طی قرن گذشته با مشکلات سختی مواجه بودند که این دوران را با سختی سپری کردند. به همین دلایل تمایل ما به یک جهان هماهنگ و دمکراتیک از مهمترین اهداف ما است. این جهان مستلزم توجه به ویژگیهای مردم و سنت های آنها است.

اومانیته: امانوئل ماکرون در سفر خود به روسیه گفت که او در مورد یک "استراتژی تاریخی" و همچنین روابط روسیه و اروپا با ولادیمر پوتین گفتگو کرد. نظر شما در این مورد چیست؟

الکسی میشکف: برای بهبود روابط روسیه و اروپا نیازی نیست که روسیه را به اروپا متصل کنیم، چون روسیه بخشی از قاره اروپا است. ما بطور جدی از ایده رئیس جمهور مکرون برای آغاز بحث و گفتگو در مورد یک استراتژی جدید در روابط فرانسه و روسیه و اتحادیه اروپا حمایت میکنیم. اکنون روسیه از تحریمهای تحمیلی و روابط با اتحادیه اروپا خشنود نیست. این تحریمها علیه منافع دو ملت هستند. تصور کنید که در سال 2014 حجم تجاری بین روسیه و اتحادیه اروپا 437 میلیارد دلار بود و در سال گذشته به 231.1 میلیارد تنزل یافت. ما در طول سال 200 میلیارد دلار از دست دادیم. چه کسانی میتوانند از این مسئله بهره مند شوند؟ نیاز به بازگشت به روابط عادی برای طرفین ضروری است. البته اکنون روابط تجاری بطور تدریجی رو به بهبود است. اخیرا حجم تجارت تقریبا 21 درصد افزایش یافته است. تاریخ روابط ما با فرانسه و اروپا با حمایت غرب در کودتا در اوکرائین آغاز نمیشود. روابط روسیه با فرانسه قدیمی تر از این است. علیرغم شرایط بین المللی جاذبه فرهنگی متقابل بین دو کشور وجود دارد .

اومانیته: نظر شما در باره بمباران سوریه توسط فرانسه، انگلستان و ایالات متحده چیست؟

الکسی میشکف: مواضع و موقعیت روسیه بارها بطور رسمی در این مورد اعلام شده است. باید یادآور شد که این شورای امنیت سازمان ملل متحد است که تنها اختیار تصمیم گیری در مورد صلح و امنیت بین المللی و ازجمله استفاده از نیروی نظامی را دارد. دو مسئله را باید یاد آور شد. اول نقض قوانین بین المللی توسط کشورهائی است که در بمباران سوریه شرکت داشتند و دوم تصمیماتی است که بر اساس اطلاعات غیر قابل اعتبار اتخاذ شد. تحقیقات مستقل "سازمان ممنوعیت سلاح های شیمیائی" در حال بررسی این موضوع است و هنوز نتایج تحقیقات اعلام نشده است. فیلم های تبلیغاتی که مورد استفاده قرار گرفت هیچ ربطی با دولت سوریه ندارد و در افرادی که قربانی معرفی شدند هیچ اثری از استفاده از بمباران شیمیایی دیده نشده است .

اومانیته: در رابطه با بی ثباتی منطقه ای تصمیمات ایالات متحده در مورد اورشلیم و ایران نگران کننده و خطرناک است آیا این تصمیمات منجر به تشدید جنگ در منطقه نمیشود؟

الکسی میشکف: پاسخ شما در سوال گنجانده شده است!

 

https://www.humanite.fr/alexey-meshkov-la-deterioration-de-nos-relations-va-lencontre-des-interets-des-peuples-europeens-et

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 647  راه توده -  10 خرداد ماه 1397

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت