راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

ارسال گاز روسیه

 از طریق ایران به هندوستان

اقتصاد ایران

رونق خواهد گرفت

اگر غارتگران داخلی

کارشکنی نکنند!

ریا نووستی- ترجمه آزاده اسفتدیاری

 

  

وزارت انرژی روسیه از بستن قرارداد انتقال گاز این کشور از طریق ایران و پاکستان به هندوستان خبر داد. طبق قرار دادی که روسیه و پاکستان به امضا رسانده اند، خطوط لوله گاز از خاک ایران به دریای عمان و سپس به سواحل پاکستان خواهد رسید.

شرکت نیمه دولتی "گاز پروم" روسیه، در سال 2017  برای همکاری در زمینه گسترش چهار میدان گازی ذخایر فرزاد " آ " و فرزاد " ب " در پارس شمالی و جزیره کیش با ایران قرارداد امضا کرد.

با مرور گذشته نه چندان دور معلوم می شود که چرا طرح گاز رسانی روسیه به پاکستان و هندوستان جنبه اجرایی به خود گرفته است: سال 2008 یکی از سه کنسرسیوم بزرگ گاز هندوستان در میدان گازی فرزاد "ب"، موفق به کشف گاز اثبات شده، به مقدار حدود 12 تریلیون متر مکعب می شود. در آن شرایط تحریم ها علیه ایران مانع از آن  شد تا پروژه تحقیقاتی میدان های گازی، به استخراج و بهره برداری برسد. در سال 2015 با احتمال برداشته شدن تحریم ها کارشناسان کنسرسیوم هندی، به فعالیت خود ادامه دادند و قرار بود تا در اکتبر سال 2016 امضای قرارداد نهایی شود اما تحت فشار ایالات متحده آمریکا، باز هم ادامه پروژه متوقف ماند. هر چند همواره چانه زنی در شرق برای تجارت، به علت مداخله " کشورهای سوم" کار را دشوار می کند.

در واقع ترس و نگرانی از ادامه پروژه بیهوده نبود. یک سال پیش ولادیمیر پوتین، طی بازدید خود از ایران با حسن روحانی، رئیس جمهور ایران و الهام علی اف، رئیس جمهور آذربایجان ملاقات کرد. طی دیدارهای طرفین، قرارداد های نفت و گاز، با شرکت " روس نفت " بین طرفین به امضا رسید و در خلال مذاکرات، گاز پروم نیز در پروژه ها شرکت داده شد.

غول بزرگ گاز پروم، علاقمندی خود را برای اجرای طرح لوله کشی گاز از طریق ایران، به پاکستان و هند اعلام کرد. گاز پروم، ابتدا با چهار شرکت بزرگ انرژی که به ایران تعلق دارند همکاری خواهد کرد و با تجربه کافی که این شرکت دارد، جهت انجام پروژه، ریسک تحریم های آمریکا را نیز پذیرفته است و خواه ناخواه نگرانی هندوستان را که خواهان دوستی با "همه" می باشد، بر طرف خواهد کرد.  این پروژه بازار بزرگ شبه قاره هند را در بر خواهد گرفت و در ادامه تقاضا برای استفاده از این سوخت آبی رنگ به مراتب افزایش خواهد یافت.

جهت تضمین اقدام گازپروم، برای اجرای پروژه خط لوله دریایی ایران، پاکستان و هند، وزارت انرژی روسیه طی اطلاعیه ای، پشتیبانی خود را در این زمینه اعلام کرده است. در عین حال، پشتیبانی وزارت انرژی روسیه، شامل بررسی اقدامات تکنیکی و فرایند اقتصادی و مسیر پروژه نیز خواهد بود.

برای اجرای طرح گاز رسانی مورد نظر، دیگر نیازی به طی کردن سیستم اداری روسیه نیست و نمی توان آن را فقط یک قرارداد نامید بلکه شروع روند یک پروژه مشخص و خاص است و آغاز یک نقشه جدید استراتژیک طولانی مدت.

در واقع صحبت بر سر خط لوله گاز است که به طول دو هزار کیلو متر می باشد و 1200 کیلومتر آن از خاک ایران عبور می کند. پروژه ای با ظرفیت 22 میلیارد متر مکعب گاز که هر ساله به مقدار آن افزوده خواهد شد. با هزینه ای بالغ بر 7.5 میلیارد دلار که با ارزیابی و تجربه روسیه این راه دریایی در نوع خود اطمینان بخش ترین مسیر انتقال گاز به پاکستان و هند می باشد. ضمن این که وزارت انرژی روسیه بر این باور است که " تفاهم نامه با پاکستان" زمینه را برای بهبود روابط هند و پاکستان مساعد تر خواهد کرد. مزیت دیگر پروژه هموار کردن بیشتر راه استفاده ایران از ذخایر عظیم گازی خود در خلیج فارس می باشد.

موضوع اساسی دیگر در ارتباط با همکاری گاز پروم جهت کشیدن خط لوله گاز ایران، پاکستان و هند، شرکت فعال گاز پروم در همکاری با ساختن کارخانه های تبدیل گاز منطقه خلیج فارس ایران به گاز مایع است که سود آوری قابل توجهی را برای ایران در پی خواهد داشت.

اهمیت پروژه خطوط لوله گاز از طریق ایران به شبه قاره هند از چند منظر قابل توجه است. اولا، روسیه به طور فعال در بازار های گازی ایران فعال خواهد شد و هر دو کشور( هر چند همکاری با شرکای ایرانی بسی دشوار خواهد بود) از آن بهره خواهند برد. دوما، منابع عظیم گازی ایران به بازار های پاکستان و هند با قیمت ارزان تر ارسال خواهد شد. ضمن این که فروش گاز مایع ایران در بازار سوخت نیز تا ده سال آینده یک چهارم کل بازار جهانی را به خود اختصاص خواهد داد.

کلام آخر این که: اگر صحبت بر سر انجام کار در سطح جهانی است، نه تنها کارمندان و گارگران وابسته به صنعت گاز روسیه بلکه زمینه اشتغال بیشتر برای کارگران معادن زغال سنگ، نفت و حتی گارگران و متخصصین انرژی های هسته ای به وجود خواهد آمد و در نتیجه روسیه می تواند تبدیل به یک غول بزرگ انرژی جهانی گردد.

 

https://ria.ru/authors/20181001/1529637616.html

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 664  راه توده -  19 مهر ماه 1397

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت