راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

اخبار جهان

که رسانه های غربی

کمتر پخش می کنند

ترجمه از: کیوان خسروی

 

  

1-

 

ولادیمیر ساوچنکو رئیس مرکز روسی مصالحه و هماهنگی طرفین درگیر در سوریه اعلام کرد که دو کپسول حاوی ماده شیمیائی از گروه های مسلح درحال جنگ با دولت سوریه بدست آمده است. به گفته وی در نهم ماه اکتبر در بخش مسکونی اللطامنه یکی از تشکل های داعش به ستاد گروه سازمان تروریستی هیته التحریر الشام (جبهه النصره سابق) حمله می کند. در نتیجه درگیری های مسلحانه چهار جنگجو و دو کارمند سازمان کلاه سفیدان کشته شدند. از محل ستاد دو کپسول حاوی گاز کلرُ بیرون برده می شود. کپسولهای به سرقت رفته به جنوب استان حلب منتقل شده و به گروه بندی های تروریستی مرتبط با داعش تحویل داده شده اند. (منبع. اینترفاکس).

 

2-

در فهرست گزارشهای ارتش آمریکا آمده است که پنتاگون برای طرح ریزی بلند مدت موشک های فضایی بیش از یک میلیارد دلار را اختصاص داده است. بویژه کنسرسیوم یونایتد لاونچ سرویس مناقصه 967 میلیون دلاری را بمنظور طرح ریزی تاسیسات پرتاب نوعی موشکهای حامل برای دور آینده را بدست آورده است. در این کنسرسیوم بویینگ و لاکهد مارتین شرکت می کنند. همچنین شرکت آ.ت. کا. لاونچ سیستم 45 میلیون دلار برای طرح ریزی سه مدل موشکهای محرک پیش نمونه برای همان پروژه موشکهای حامل دریافت کرده است. شرکت اسپیس ایکس ایلونا موسک قرارداد 6\33 میلیون دلاری را برای طرح بعدی موتور راکت گریز از نوع راپتور بدست آورد. (منبع. ریا نووستی )

 

3-

 

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا وعده داد که در آینده نزدیک به هند بخاطر خرید سیستم های دفاع هوایی اس-  400 روسیه پاسخ خواهد داد. وی به پرسش روزنامه نگاران، که آیا آمریکا به خرید تاسیسات روسی اس-400" هند پاسخ خواهد داد گفت که "خواهند دید. شما هم خواهید دید، پیش از آنکه فکر کنید".

پیشتر رئیس ستاد نیروهای زمینی هند به ایندین اکسپرس اظهار داشت که دولت هند آگاه است که آمریکا می تواند علیه کشور تحریم هایی را بخاطر خرید اس- 400 روسیه تحمیل کند.

روسیه و هند در جریان سفر پوتین به آن کشور قراردادی را برای تحویل سامانه موشکی ضد هوائی اس-400 به دهلی نو امضاء کردند. برای خرید پنچ تیپ سیستم موشکهای ضد هوایی بسیار جدید 43\5 میلیارد دلار هزینه خواهد شد. هند سومین خریدار خارجی این مجتمع ها پس از چین و ترکیه خواهد بود. در ایالات متحده آمریکا پیشتر در مورد برنامه های دهلی نو ابراز نگرانی کردند و برقراری تحریمها را طبق قانون س.آ.آ.ت.اس.آ.(درباره مقابه با مخالفان آمریکا از طریق تحریمها) غیرممکن ندانستند. راندال شریور معاون وزیر دفاع منطقه آسیا و اقیانوس آرام اظهار داشت که واشنگتن روابط گذشته هند و روسیه در عرصه دفاعی را برسمیت می شناسد، اما در آینده می خواهد که دهلی نو را بسوی خود جلب کند.(منبع. ریانووستی)

 

4-

ائتلاف بین المللی به رهبری ایالات متحده از فسفر سفیدی که توسط قطعنامه های بین المللی ممنوع شده، در جریان حمله هوائی به شهر هجین در سوریه استفاده کرده است. خبرگزاری سانا با اشاره به منابع محلی این گزارش را داد. طبق داده های تلویزیون الاخبار در اثرحمله به کارگاه نان پزی الصحصه چندین غیر نظامی کشته و زخمی شدند. این آخرین حمله به حجین با استفاده از مهمات ممنوعه نیست. 8 سپتامبر دو هواپیمای آمریکایی اف 15 برای حمله به شهر از گلوله های فسفری استفاده کردند. در نتیجه این حملات آتش سوزی شدیدی آغاز شد. پس از این واقعه ائتلاف اعلام کرد که آنها به مهمات فسفر سفید مسلح نیستند.(منبع. ریا نووستی )

 

5-

 

در واشنگتن و تل آویو، اطلاعات مربوط به خدمه ایرانی اس 300 موجب نگرانی جدی شده است. سازمانهای اطلاعاتی آمریکا و اسراییل شناسایی کردند که سامانه های موشکی ضد هوایی تحویل داده شده مسکو به دمشق توسط نه اپراتورهای سوری بلکه ایرانی اداره خواهند شد. پرتال اسراییلی دوکافیله که متخصص در رشته اکتشاف و اطلاعات نظامی است با استناد به منابع خود درباره این مسئله می نویسد: لازم به ذکر است که در واشنگتن و تل آویو اطلاعات مربوط به خدمه ایرانی اس 300 موجب نگرانی جدی شده است. همچنین گزارش می شود که انتقال متخصصان ایرانی به سوریه قبلا آغاز شده است. در ایالات متحده و اسراییل اطمینان دارند که تاکتیک های اینچنینی مسکو مرتبط است به آنکه خدمه سوری سامانه ها هنوز مرحله لازم آموزش و آمادگی را ندارند، حال آنکه ممکن است حملات هواپیماهای آمریکایی یا اسراییلی به مکانهای استقرار سامانه دفاع هوایی نه توسط اپراتورهای روسی بلکه توسط اپراتورهای ایرانی با موفقیت دفع شوند. (منبع. پیک نظامی- صنعتی. به روسی)

 

6-

 

دهم اکتبر در شهر "چنگدو" چین یک اقدام نوآورانه انجام گرفت که توجه محافل اجتماعی را جلب کرد و آنهم موضوع «ماه مصنوعی» بود. طبق گفته "او چونفین" رئیس شورای مدیران موسسه علوم فیزیک و پژوهش سیستم های میکرو الکترونیک علوم فضایی چنگدو، شرایط فنی برای تحقق این ایده آماده است. در سال 2020 «ماه مصنوعی» به فضا برای روشنایی فرستاده خواهد شد.

به گفته چونفین این ماه مصنوعی 9 برابر روشنتر از ماه معمولی است. در اثر ماه مصنوعی در خیابانها عدم نصب چراغ ها ممکن خواهد بود. علاوه براین منطقه روشنایی آن را می توان تنظیم کرد و قطر روشنایی و نور آن از 10 تا 80-70 کیلومتر است. در واقع ماه مصنوعی تنها نور خورشید را بازتاب می دهد. درمورد نگرانی درباره تاثیر بر حیات حیوانات و مشاهدات نجومی از زمین، پروفسور دانشگاه صنعتی هاربین کان ویمین معتقد است که روشنایی ماه مصنوعی را میتوان به روشنایی گرگ و میش تبدیل کرد، از این رو این نور بر محیط طبیعی تاثیر نخواهد گذاشت. (منبع. ژنمین ژیبا‌و.)

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 664  راه توده -  26 مهر ماه 1397

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت