راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

رویدادهای

سال پرحادثه

 1327 را

باید خواند و دانست!

 

 

در سال 1327 در دانشگاه تهران به شاه تیراندازی می شود و هیچ گلوله ای به نقاط حساس سر و بدن او اصابت نمی کند. عامل ترور که ناصر فخرآرائی نام داشت در همان محلل ترور با شلیک چند گلوله یک کلت سازمانی ارتش کشته می شود تا راز این ترور را به گور ببرد. شاه همین ترور را بهانه یورش به حزب توده ایران قرار داده و دستور آن را به ساعد نخست وزیر وقت میدهد. شماری از رهبران حزب توده ایران دستگیر و زندانی می شود که محاکمه آنها خود به یک تبلیغ وسیع به سود حزب توده ایران تمام شد. شاه به این نیز بسنده نکرده و به بهانه همین ترور علیه مجلس وارد عمل می شود. او اختیار انحلال مجلس را طلب می کند و همزمان با آن، دستور برپائی مجلس سنا را میدهد و انتصاب نیمی از نمایندگان آن را در اختیار خود نگه میدارد و نیمی دیگر را هم با مهره چینی از صندوق های رای در آینده در می آورد و بعدها موفق می شود یکی از مهره های انگلیسی و غلام شاه را به ریاست آن بنشاند. یعنی جعفر شریف امامی. قوانینی که در مجلس تصویب می شد از آن پس برای رسمیت یافتن باید به تصویب مجلس سنا هم می رسید و این قطعی ترین تسلط شاه بر مجلس شورای ملی بود.

در همین سال و بدنبال ترور ناتمام شاه، سروان خسرو روزبه که از زندان ارتش گریخته بود بار دیگر دستگیر و به همراه رهبران حزب توده ایران زندانی می شود. آنها همگی در جریان فرار بزرگ موفق می شوند از زندان قصر بگریزند که این یکی از رویدادهای نادر جهانی است.

سقوط دولت ها یکی پس از دیگری نیز بخشی از شناسنامه سال 1327 است. هژیر که او را دست نشانده خواهر شاه "اشرف پهلوی" میدانستند نخست وزیر می شود. مخالفت ها از هر سو آغاز می شود، از جمله از سوی فدائیان اسلام و بویژه شخص آیت الله کاشانی که صاحب نفوذ در بازار و مراکز مذهبی است. در این میان روزنامه نگاری بنام احمد دهقان که مانند سلف خود "محمد مسعود" که با قوام السلطنه در افتاده و ترور شد، تند ترین حملات را به هژیر می کند و علیه قوام اعلام جرم می کند. او نیز سرانجام ترور میشود و فدائیان اسلام نیز سرانجام هژیر را ترور  و سفره او را جمع کردند. مضحک آن که برای در سایه قرار دادن قوام و هژیر و اشرف پهلوی و دربار شاهنشاهی؛ هر دو ترور را بصورت شایعه به گردن حزب توده ایران انداختند! هژیر قاتل آزادی مطبوعات بود و در دولت او لایحه محدود کردن آزادی مطبوعات به مجلس برده شد. ساعد پس از ترور هژیر نخست وزیر شد. روز ترور شاه در دانشگاه تهران حزب توده ایران در گورستان ابن بابیه تهران بر سر خاک دکتر ارانی از رهبران بقایای حزب کمونیست ایران که در زندان رضا شاه کشته شده بود، اجتماع با شکوهی برپا کرده بودند و در پایان همین اجتماع به بهانه ترور شاه دستگیری رهبران حزب آغاز شد.

مهندس مهدی بازرگان در همین سال، به ریاست دانشکده فنی دانشگاه تهران منصوب می شود. همچنان که سرلشگر رزم آراء به درجه سپهبدی که بالاترین درجه نظامی آن زمان بود می رسد و زمینه رسیدن او به وزارت دفاع و سپس نخست وزیری فراهم می شود.

این امری ناممکن است که کسی بخواهد درباره کودتای 28 مرداد، دوران رضاشاه، سقوط مصدق، شورش 15 خرداد، انقلاب 57، ترورهای حکومتی در جمهوری اسلامی که با آتش زدن سینما رکس در آبادان و ترور آیت الله مطهری آغاز شد و یا ترورهای مجاهدین خلق و یا قتل عام زندانیان سیاسی در سال 67، قتل های زنجیره ای، یورش به مطبوعات و احزاب در جمهوری اسلامی و حتی کودتای انتخاباتی سال 88 نظر تحلیلی بدهد، اما از وقایعی که ما بصورت روزشمار از کتاب "روزشمار تاریخ ایران از انقلاب مشروطه تا انقلاب 57" که به همت دکتر باقر عاقلی منتشر شده، منتشر می کنیم اطلاع نداشته باشد. این وقایع را هر کس که دسترسی به آرشیو مجلس و یا مرکز دائره المعارف اسلامی داشته باشد خود می تواند استخراج کرده و بخواند و تحقیق کند. کاری که باقرعاقلی با همت بسیار کرد.

 

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 664  راه توده -  26 مهر ماه 1397

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت