راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

گفتگوی 3 ساعته با پوتین

مهاجم به روسیه

فرصت پشیمانی

هم نخواهد یافت!

ترجمه - ایرج گلفام

 

  

باشگاه تبادلِ نظر "والدای" که درجهان به یک مرکز تولید تفکر معروف است  و با چهره های مطرح بین المللی گفتگو می کند، روز 18 اکتبر با ولادیمیر پوتین که او را بعنوان مهمان جهت گفتگو دعوت کرده بودند مصاحبه مهمی همراه با پرسش و پاسخ حاضران در جلسه انجام داد. این مصاحبه حاوی نکات بسیار مهمی است که ضرورت دارد از آن آگاه باشیم. از جمله درباره سوریه، ایران، دلار، قدرت نظامی روسیه و...

خلاصه این مصاحبه بر محور نکات مهمی که در آن مطرح شد را می خوانید:

 

«احتمالا کسی در این مجمع اطلاع ندارد که در شرق فرات داعش پیشروی کرده است. در مناطقی که تحت نظارت آمریکا میباشد داعش 130 خانواده بالغ بر 700 نفر را به گروگان گرفته و خواسته هایی مطرح کرده و اولتیماتوم داده که روزانه 10 نفر را اعدام خواهد کرد و پریروز 10 نفر را اعدام کرده است. در بین این گروگانان امریکایی ها و اروپایی ها هم هستند. این وحشتناک است اما همه ساکتند و انگار اتفاقی نیافتاده» وی همچنین با اذعان اینکه برآیند نیروهای ائتلاف برهبری آمریکا صفر بود گفت: «ولی ما طی 3 سال دولت داعش را از بین بردیم» و قدم بعدی در سازمان ملل دنبال میشود.

" ترکیه در انجام تمام تعهدات خود در ادلب سوریه موفق نبوده ولی تلاش خود را میکند و ما شاهد آن هستیم و ضمن تشکر از ترکیه از بغرنج بودنِ وضعیت مطلعیم."

ولادیمیر پوتین با مضر نامیدن "سیاستهای ضد روسیه" از سوی غرب، دلیلِ تحریمها و مسخره بازیهای مسموم سازی و... را درگیری های درونی غرب مانند "برگزیت" وکشمکش های درون آمریکا دانست.

در مورد شروع جنگ اتمی- هسته ای وی گفت:

«در دکترین دفاعی ما حملۀ پیشگیرانۀ اتمی وجود ندارد اما بمحض حملۀ اتمی بسوی ما مهاجم باید بداند که نابود خواهد شد و حتی فرصت پشیمانی را هم نخواهند داشت. من اینجا اعلام می کنم که بزودی ارتش روسیه مجهز به پیچیده ترین سلاح های تولید شده در کشور خواهد شد. سلاح هائی که تازه امریکا در تدارک ساختن آنهاست و ما ساخت آنها را تمام کرده و تحویل ارتش کشور میدهیم.»

ولادیمیر پوتین در پاسخ به سئوالِ تحریک کنندۀ "رهیده دِرهم" بنیانگذار و مسئول دانشگاه بیروت مبنی بر فشار روسیه برای خروج نیروهای ایرانی از سوریه که به نزدیکی آمریکا با روسیه خواهد انجامید و از نگرانیِ روسیه بابت تلفات نیروهای نظامی روسیه خواهد کاست گفت:
«یکم: ما ترجیح میدهیم که نگران نیروهای خود در سوریه باشیم تا در درون کشورمان . بهتر است با تروریستها دور از مرزهای خودمان مقابله کنیم نه اینکه خودمان را بخواب زده و سپس در روسیه با تروریست ها  بجنگیم.

دوم: در مورد ایران، این مسئله کمتر به ما مربوط میشود که ایران را قانع کنیم که از سوریه خارج شود. هم سوریه و هم ایران کشورهای مستقلی هستند که خودشان روابط خودشان را تعیین میکنند. ما روابط عمیقی با ایران و سوریه داریم و از آن هم بیشتر، ما در تبادل نظرها و دیدارهایمان با ایران برخی از مسائل را حل کردیم. از جمله عقب رفتن سلاح های دورزَن از جنوب سوریه و هم مرز اسرائیل و بلندی های جولان. اما، خارج شدن نیروهای ایرانی از سوریه مربوط است به ایران و سوریه و همچنین ایران و ایالات متحدۀ آمریکا که امیدواریم گفتگوهایی صورت بگیرد. ما هم آماده ایم در این گفتگوها شرکت کنیم.

سوم: برای خارج شدنِ نیروهای خارجی از جمله نیروهای ایرانی از سوریه باید امنیت برای دولتمداری سوریه مهیا باشد. باید تضمین دهند که در امور داخلی سوریه دخالت نخواهند کرد. از تأمین مالی و حمایت از تروریستها برای اهداف سیاسی خودشان دست بردارند. حل این بحران به مجموعه ای از اقدامات از سوی تمامی طرفهای درگیر بستگی دارد. اما مواضع ما (روسیه) همانطور که قبلا گفتیم بر این  اساس است که بعد از حل شدن بحران سوریه تمامی نیروهای خارجی (از جمله روسیه) باید از سوریه خارج شوند. دولت سوریه باید توان دفاع از خود را داشته باشد و سرنوشت این کشور را مردم آن کشور رقم بزنند و این معیار اصلی است».

ولادیمیر پوتین در مورد سوء استفاده از نقش دلار در تجارت بین المللی از سوی ایالات متحده در تحریمها و جنگ تجاری توسط دلار، با اشاره به اینکه عمل مقامات آمریکا تکرار اشتباه تیپیک ( خصلتی) امپراطوری هاست که فکر میکنند هیچ اتفاقی برای ایشان نخواهد افتاد و زمانی بخود خواهند آمد که کنترل از دستشان خارج شده است و خطاب به مقامات آمریکایی گفت: «بر شاخه نشسته و بُن میبُرند». وی اضافه کرد مثلا در مورد ایران که ایالات متحده مدعی است که ایران برجام را لغو کرده است، «نخیر ایران هیچ موردی را نقض نکرده است. ایالات متحده میخواهد شرکتهایی  که با ایران تجارت و معامله ای دارند را  نیز تحریم کند. اروپا خواهان تجارت با ایران است. برخی از شرکتهای اروپایی از ایران خارج خواهند شد و برخی با کمال میل در ایران خواهند ماند» و آنها سیستم تضمین مالی میخواهند که از اینرو علاوه بر سوئیفت سیستم دیگری ابداع می شود و یا با ارزهای محلی مبادله صورت میگیرد.

وی اضافه کرد: «البته در معاملات به ارز محلی تواتر بیشتر است ولی چالش در کم کردنِ زیان شروع شده و ادامه دارد». ولادیمیر پوتین با اشاره به گامهایی که "بریکس" در این زمینه برداشته مانند ذخیرۀ پولی و بانک بریکس، ادامه داد مطمئنا سیستمی برای تضمین معاملات بین المللی بوجود خواهد آمد و ما( روسیه) هم اکنون با برخی از کشورها با موفقیت با ارز محلی تجارت می کنیم.
در همین رابطه ولادیمیر پوتین با توجه به نقش دلار در معاملات سوختهای فسیلی یعنی نفت و گاز و گرایش شرکتهای نفتی به معامله بر پایۀ دلار گفت: «هرگاه سیستمی  تضمین کنندۀ معاملات نفتی بغیر ازواحدِ دلار بوجود آید، آنگاه دلار با روزهای سختی مواجه خواهد شد و ببینیم چه خواهد شد. ما( روسیه) دقیقا به این سو میرویم نه به آن جهت که میخواهیم دلار را بی ارزش کنیم بلکه منظور ما تضمین امنیت خودمان است از این تحریمها که به ما امکان کار با دلار را نمی دهند. بر همین اساس ما بخش دلاریِ ذخیرۀ ارزی مان را کمتر کرده ایم ».

ولادیمیر پوتین بعد از پاسخ به برخی از سئوالات در مورد رابطه روسیه و سیاستها و نظرات این کشور از جمله به سئوال آقای سجاد پور از ایران نیز پاسخ گفت و در پاسخ به  سئوالی دیگر در رابطه با فرو پاشی اتحاد شوروی گفت:

« غالب مردم نه تنها در روسیه که خارج از روسیه و کشورهای سابق اتحاد شوروی با انگیزه های متفاوت از فروپاشی اتحاد شوروی متأسف هستند. به دلیل اینکه در اتحادشوروی در یک کشوری بزرگ خود را مطمئن تر، راحت تر و با آرامش تر حس می کردند و آیندۀ روشن تری داشتند».

--------------------------------------------------------

مجمع "تولید تفکر" با نام "والدای" در سال 2004 میلادی بنیانگزاری شد و انتخاب نام "والدای" مرتبط با تشکیل اولین جلسۀ آن در نزدیکی دریاچۀ والدای از مناطق ویلیکی نوگورادِ روسیه میباشد.

این باشگاه  در روسیه و جهان بعنوان  یکی از مراکزِ " تولیدِ تفکر" معروف است.

تفاوت مجمع "والدای" با همتای خود یعنی مجمع "رُم" در این است که "والدای" محدودیتی برای تعداد اعضاء ندارد.

بیش از هزار نفر از 71 کشور از سیاست مداران و دانشمندان و افراد مطرح علمی- سیاسی و کارشناسانِ برجستۀ بین المللی در این مجمع حضور داشته و با آن همکاری می کنند .

از جمله دانشگاههایی که با "والدای" همکاری میکنند میتوان به هاروارد، کلمبیا، جرج تاون، استنفورد، کارلتون، لندن، قاهره، تهران، توکیو، شرق چین، تل آویو، کالج سلطنتی لندن، سیان پو و سوربون نام برد.

 

شرکت کنندگان و مدعوین این کنفرانس سالانۀ این باشگاه تا کنون بطور معمول با حضور ولادیمیر پوتین نیز جلسه ای برگزار می کنند.

 

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 666  راه توده -  3 آبانماه 1397

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت