راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 


از نگاه ترامپ
چین و روسیه
زمینه ساز
افراط گرائی اند!

اینوپرس - ترجمه کیوان خسروی

  
سازمان روزنامه نگاری سیاسی "پلیتیکو" اعلام داشت که "گزارش جدید گروه کار آمریکا که ریاست رهبران پیشین کمیسیون بررسی رویداد یازده سپتامبر سال 2001 را برعهده دارد مدعی است که گسترش نفوذ اقتصادی و نظامی روسیه و چین می تواند موجب افراط گرایی در کشورهای در حال رشد شود و ایالات متحده آمریکا باید با سایر کشورهای جهان در تلاش برای جلوگیری از این تهدید همکاری کند ".
مفسر پلیتیکو "نائل توزی" توضیح می هد که گزارش "گروه کار در زمینه افراط گرایی در دولتهای ناپایدار"، که به درخواست کنگره آمریکا ایجاده شد، در سالگرد حملات یازده سپتامبر منتشر شد. در مقاله گفته می شود که "این گزارش در زمانی ظاهر شد که رئیس جمهور ترامپ ابتکاراتی را به آدرس رئیس جمهور روسیه پوتین مطرح کرده و همچنین تلاش می کند هزینه های کمک به دیگر کشورها را محدود و در مقیاسی غیر معمول مناسبات با متحدان سنتی آمریکا را قطع کند".
این گزارش تحت رهبری فرماندار سابق نیوجرسی "توماس کین"و "لی‌همیلتون" عضو سابق کنگره تهیه شده است. کین رئیس " کمیسیون 11\9" و همیلتون – معاون رئیس آن بود. این نشریه تاکید می کند که سند حاوی هیچ انتقادی به آدرس ترامپ نیست، بلکه بسیاری نتیجه گیریها با رویکرد شخصی ترامپ نسبت به سیاست خارجی آمریکا تضاد دارد. نویسندگان این گزارش ازآمریکا خواستند که فعال تر بطور ریشه ای از ایده های افراطی در کشورهای آسیب پذیرجلوگیری کند. در سند گفته می شود که" وظایف سیاست آمریکا باید تقویت دولتهای ناپایدار باشد- باید به این دولتها برای تدوین وطرح ریزی مصونیت، از رشد نگرانی آور افراط گرایی قهر آمیز در جامعه باشد. در این میان کشورهایی مانند روسیه و چین ابتکارات گسترده تری را در زمینه همکاری متقابل اقتصادی و نظامی با کشورهای دارای "دولتهای ناپایدار" طرح می کنند. کمک هایی که چین و روسیه ارائه می کنند،- نوعی کمک اعتباری یا نظامی- اغلب با الزامات احترام به حقوق بشر نه تطبیق می کنند و نه شفافیت یا دیگر جوانب لازم حکومتداری را نشان می دهند.
این نشریه می نویسد که این امر به چین و روسیه امکان می دهد نفوذ خود را افزایش دهند و همچنین "به دولتهای غارتگر امکان اجتناب از اصلاحات داده و آنطور که ثابت شد، سطح فساد را گسترش می دهد ". احتمال آنکه جمعیت کشورهای در حال رشد اعتماد به دولتهای خود را از دست بدهند افزایش یافته و در نتیجه از دولت جایگزینی که افراط گرایان نوید می دهند با رغبت بیشتر حمایت می کنند."   
 در گزارش آمده است که مسکو در آفریقا" – بزرگترین تامین کننده اسلحه است که بطور چشمگیری نسبت به سایرین برتری دارد" و چین – بزرگترین شریک تجاری و اعتباری"آفریقا" است. در مقاله گفته می شود که "به نوبه خود رقابت منطقه ای – برای نمونه بین ایران و عربستان سعودی – خشونت، ایدئولوژی افراطی و ناامیدی و یاس را در خاورمیانه و در شمال آفریقا تحریک می کند".
 

 

-         تلگرام راه توده:

-        

-       https://telegram.me/rahetudeh

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 661  راه توده -  22 شهریور ماه 1397

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت