راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

تظاهراتی که ج. اسلامی

از برپائی آن وحشت دارد

تظاهرات مردم ونزوئلا علیه تحریم ها

 

الگا گاربوز- سوویتسکایا راسیا

آزاده اسفندیاری

 

 

دهم اوت، چاورست ها (طرفداران هوگو چاورس) با پرچم حمایت از حاکمیت کشور خود و اعتراض به محاصره اقتصادی و تهدید ونزوئلا توسط ایالات متحده آمریکا به خیابان‌ها آمدند. (کاری که جمهوری اسلامی از بیم تبدیل تظاهرات مردم به تظاهرات علیه خود حکومت جرات فراخوان ان را ندارد!- م) در عین حال، این روزها همبستگی جهانی در مخالفت با اعمال فشار آمریکا به دولت قانونی این کشور با شعار "stop tramp“ در جریان است.

طی روزهای گذشته منابع مالی ونزوئلا در آمریکا با امضای دونالد ترامپ توقیف شد. جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید نیز در ارتباط با تحریم های جدید آمریکا علیه ونزوئلا گفت: مادرو، به صف کشور های سرکش مانند کوبا، ایران، سوریه و کره شمالی پیوسته است.

 در رابطه با اعمال فشار همه جانبه آمریکا علیه ونزوئلا، نیکولاس مادرو رئیس جمهور ونزوئلا، طی اطلاعیه ای اعلام کرد، از اعزام هیات دولت این کشور به دور بعدی مذاکرات با مخالفان، در باربادوس، صرف نظر خواهد کرد. ونزوئلا در نظر دارد چنانچه ساز و کار آینده مذاکرات باربادوس در راستای منافع مردم این کشور باشد در این گفتگو ها شرکت کند.

ایالات متحده بارها اعلام کرده است، علاقه‌ ای به مذاکره با دولت ونزوئلا ندارد. جان بولتون، پیش از این اظهار کرده بود، تنها موردی که در مذاکرات باربادوس باید مورد بررسی قرار گیرد، تاریخ برکناری مادرو از ریاست جمهوری ونزوئلا می باشد.

در همین رابطه دولت روسیه طی اطلاعیه ای، در ارتباط با به رسمیت نشناختن دولت قانونی مادرو و به دلیل زیاده خواهی های آمریکا، از شرکت در مذاکرات باربادوس خود داری خواهد کرد.

در شرایطی که دولت و مردم ونزوئلا کوشش می‌کنند تا به راه حلی برای مقابله با تحریم ها دست یابند، گوایدو، رئیس جمهور خود خوانده مورد حمایت ایالات متحده آمریکا با تکرار گفته‌های مقامات آمریکای شمالی می‌گوید، « تحریم ها هیچ ارتباطی با مواد غذایی و دارویی مردم ونزوئلا ندارد. محاصره اقتصادی نه علیه مردم بلکه علیه دولت فاسد می باشد».

دلسی رودریگز، معاون رئیس جمهوری ونزوئلا در مورد محاصره اقتصادی این کشور، در صفحه تویتر خود نوشت، یک کشتی حامل 25 هزار تن کنجاله سویا که قرار بود برای مواد غذایی به ونزوئلا تحویل داده شود، در کانال پاناما از طرف بیمه به صاحب کشتی خبر دادند به علت تحریم ها علیه این کشور اجازه عبور نخواهند داد.

در عین حال، نیکولاس مادرو، رئیس جمهور ونزوئلا در جمع راه پیمایان در کاراکاس گفت، مردم قربانیان اصلی محاصره اقتصادی امریکا هستند. مادرو به طور مشخص از راه‌ کارهای مقابله با تحریم های امپریالیستی سخن گفت. به عنوان مثال یاد آوری کرد، در مذاکره و قرار داد با دولت بولیوی قرار است 12 میلیون بسته مواد غذایی از این کشور به ونزوئلا ارسال شود.

رئیس جمهور ونزوئلا در ادامه گفت، ما برای حق زندگی، استقلال کشور خود و برای حفظ و اجرای قوانین جهانی می جنگیم. چرا که دولت امپریالیستی دونالد ترامپ، دائماً با اقدامات یک ‌جانبه و غیر قانونی، هنجارها و قوانین بین‌المللی را نقض کرده است. دولت آمریکا همچنان با قدرت دلار و بانک های آمریکای شمالی به باج خواهی و تحمیل رژیم های دیکتاتوری در جهان تلاش می ورزد. در شرایط امروز ونزوئلا به هویت ملی خود دست یافته است و مردم کشور ما اجازه نخواهند داد به این گوهر یگانه خدشه ای وارد شود.

سخن ران دیگردر راهپیمایی کاراکاس، کابلو، معاون اول حزب سوسیالیست این کشور بود که گفت، این روزها توجه جهانیان به روند حوادث در ونزوئلا معطوف است و جهان فرصتی را که نصیب بولیوار و چاورست ها برای شکست امپریالیست ها فراهم  شده است دنبال می کنند.  روند حوادث ماه های گذشته، چهره زشت افرادی که غذا و دارو را وسیله‌ ای برای به تسلیم وا داشتن ونزوئلا قرار داده‌ اند عیان کرده است. ما هر عمل ضد انقلابی را با عمل انقلابی پاسخ خواهیم داد. ما با حمایت و کوشش مردم به قدرت رسیده‌ ایم و این شهروندان ونزوئلا هستند که  برای سرنوشت خود تصمیم می‌گیرند . مردم کشور ما اجازه نخواهند داد دولت متجاوز ایالات متحده آمریکا آن‌ ها را وادار به تسلیم کرده و برایشان رئیس جمهور تعیین کند.

 

http://sovross.ru/articles/1878/45231

 

 

 

 

 

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 704 - 31 مرداد ماه 1398

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت