راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

اردوغان

نمی خواهد شکست

خود را بپذیرد!

اومانیته - ترجمه آذرنگ

 

   

شکست سخت حزب حاکم درانتخابات شهرداری های ترکیه با پیروزی اپوزیسیون "حزب جمهوریت خلق" در بسیاری از شهرها، از جمله سه شهر بزرگ ترکیه یعنی آنکارا، ازمیر و استانبول توام شد.

رجب اردوغان با حسرت از  کاخ ریاست جمهوری شاهد  تحولات جدید در کشور است. 51 در صد از رای دهندگان سیلی به او گفتند "نه"! سقوط سخت و بی سابقه بعد از شانزده سال حکومت.

 انکارا بدست اپوزیسیون افتاد. حتی در شهر استانبول که اردوغان شهردار آن بود و سکوی پرش او برای رسیدن به قدرت و آن را ویترین پروژه های بزرگ زیربنایی دولت اردوغان معرفی میکردند مخالفان با اختلاف کمی بر حزب حاکم  پیروز شدند. البته اردوغان شکست خود را نمی پذیرد.

حزب رئیس جمهور «عدالت و توسعه» بعد از اعلام نتایج انتخابات از کمیسیون انتخابات در خواست باز شماری ارای استانبول را کرد. انها ادعا میکنند «بی نظمی» در انتخابات نتایج  را مختل کرده است و مدعی است که 290 هزار رای در استانبول و 90 هزار رای در انکارا معتبر نیست.

پیروزی اپوزیسیون در شهرهای اصلی ترکیه مدیون استراتژی حزب دمکراتیک خلق است که از لیست های نمایندگان دمکراتیک علیه حزب رئیس جمهور در انتخابات محلی حمایت کرد، بویژه در بخش های کرُد نشین. حزب دمکراتیک خلق در هفت شهر از جمله سه شهر بزرگ «دیاربکر»، «ماتین» و «وان» به پیروزی رسید. یک پیروزی بزرگ سیاسی. در گذشته کلیه شوراهای شهر تحت کنترل حزب دمکراتیک مردم بود، اما پس از سال 2016 به دستور دولت شوراهای شهر منحل شد و به دستور اردوغان به فرمانداران جدید سپرده شد.

این انتخابات پیروزی بزرگی برای حزب دمکراتیک خلق بود زیرا رهبران تاریخی این حزب از جمله«صلاح الدین دمیرتاش» در زندان بسر می برند. چند تن از زندانیان در سلول دست به خودکشی زدند و هزار نفر از اعضای حزب در زندان دست به اعتصاب غذا زدند و خواستار پایان انزوای «عبدالله اوجالان » رهبر حزب کارگران کردستان «پ ک ک »شدند. صدها تن از اعضای این حزب قبل و بعد از انتخابات محلی دستگیر شدند. اردوغان میداند که نمی تواند در انتخابات ادعای پیروزی کند. او شخصا در مبارزات انتخاباتی شرکت کرد و میزبان چند جلسه در طول انتخابات بود. انتخابات شهرداری ها به نوعی رفراندم در مورد سیاست های اردوغان بود. کشور در حال رکود اقتصادی و تورم اقتصادی معروف به «مدل ترکی» است و از حل  مشکلات روزمره مردم عاجز است.

سخنرانیهای متعدد و امنیتی اردوغان تاثیری در میان مردم نداشت و نامطلوب است. مانند سرکوب مردم در تابستان سال 2016 پس از کودتای شکست خورده و همچنین پاکسازی نیروهای مترقی در بخش های مدنی و ارتش و قوه قضائیه و غیره ... 

در سال 2002  برخی فکر میکردند که صفحه جدیدی در تاریخ  ترکیه با اردوغان باز شده است، اما امروز این صفحه بسته شده است. رئیس جمهور ترکیه به وضوح آخرین حرفش را به ملت نمی زند. او به فکر انتخابات سال 2023 است درحالیکه بخش بزرگی از اعتبار خود را در جامعه از دست داده است.

(اردوغان اکنون در تدارک اعلام انحلال نتیجه انتخابات استانبول و برگزاری دوباره انتخابات در این شهر 15 میلیونی است و امیدوار است در جریان تجدید انتخابات بتواند به هر ترفندی شده، حزب عدالت وتوسعه را در راس شهرداری استانبول حفظ کند. م)

 

https://www.humanite.fr/turquie-claque-electorale-pour-recep-tayyip-e

rdogan-670169

 

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 686  - 22 فروردین ماه 1298

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت