راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

 

زندانیان سیاسی

در سودان آزاد شدند

ترجمه و تدوین - الناز گرجی

 

   

عمرالبشیر حاکم سودان را جنبش مردم سرنگون کردند گرچه ارتش پیشقدم شد و قدرت را بدست گرفت اما مردم خواستار یک دولت غیر نظامی هستند. گرچه رهبر دولت نظامی بنام ژنرال "برهان"  وعده «ریشه کن کردن »رژیم عمر البشیر را داده است .

از زمان سقوط عمر البشیر رویدادها شتاب بیشتری گرفته است. ابتدا وزیر دفاع رئیس شورای نظامی شد اما دوران او بسیار کوتاه بود و استعفا داد و قدرت را ژنرال "برهان" بدست گرفت. برهان در میان نظامی ها از محبوبیت برخوردار است. او  به سرعت وعده گفتگو با جامعه مدنی و مخالفان سیاسی را داد و دیدار میان ارتشی ها و نیروهای اپوزیسیون آغاز شد.

زندانیان سیاسی از زندان آزاد شدند. از جمله رهبران حزب کمونیست سودان که در زمان عمرالبشیر زندانی شده بودند کودتای نظامیان در سودان در سال 1974 (در زمان حاکمیت جعفر نمیری) با شکست روبرو شد و به بهانه این کودتا رهبران و اعضای درجه اول حزب کمونیست سودان دستگیر و بسیاری از آنها تیرباران شدند. ژنرال نمیری که علیه او کودتا شده بود، حزب کمونیست را عامل کودتای ناکام اعلام کرده بود. حزب کمونیست سودان همواره بزرگترین حزب کمونیست افریقا بوده است.

سخنگوی یکی از احزاب اپوزیسیون در لندن گفته است که اگر نظامی ها یک دولت غیر نظامی و مرکب از شخصیت های ملی و مستقل بتوانند تشکیل بدهند کودتائی موفق انجام شده است. برای حسن نیت دولت نظامی باید زندان دارفور را از زندانیان سیاسی تخلیه کند.

"رشید سعید یعقوب" یکی از سخنگویان "آ.پ.اس" در فرانسه و عضو  حزب کمونیست سابق سودان معتقد است «دولت انتقالی نظامیان تاکنون فقط وعده میدهد و برای نفوذ و قدرت بیشتر خود زمان می خرد. ارتش همچنان از اجرای حکم بازداشت عمر البشیرکه در سال 2009 به جرایم جنایت علیه بشریت در دارفور صادر شده طفره می رود و او را تسلیم دادگاه بین المللی کیفری نمیکند.

وعده های ژنرال برهان ممکن است نقطه شروع  یک انتقال دمکراتیک در سودان باشد. فعلا ژنرال برهان دستور ازادی معترضان دستگیر شده در هفته های اخیر و لغو مقررات منع رفت و آمد شبانه  را صادر کرده است.

سازمان ملل متحد می گوید که در جنگ دارفور بیش از 300 هزار نفر کشته شده اند. تظاهرات مردم در مقابل ستاد ارتش همچنان ادامه دارد. دولت کودتا اعلام کرده که کلیه مسئولان کشتار تظاهر کنندگان را دستگیر و مجازات خواهد کرد. «استیون کوتیس» وزیر امورخارجه در کاخ ریاست جمهوری با «محمد حمدی داگلو الیاس حمیدی» معاون ژنرال برهان رهبر شورای دولت انتقال دیدار کرده است. او رئیس نیروهای پشتیبانی سریع بود که عمدتا طی پانزده سال در عملیات ترور مردم  در دارفور نقش داشت.

 .   https://www.humanite.fr/corne-de-lafrique-soudan-le-peuple-gagne-du-terrain-670860

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 687  - 29 فروردین ماه 1298

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت