راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

چرا فرماندهان

از انتخابات

و مجلس واقعی

وحشت دارند؟

   

آیا این بند از قانون اساسی که رهبر فرماندهی کل قوا را نیز برعهده دارد و اعلان جنگ و صلح با اوست، معنایش اینست که قوای نظامی پشت قباله رهبر است؟ یعنی همان مناسباتی که در زمان پهلوی و حتی دوران قاجارها برقرار بود؟ و یا نیروی نظامی نیز تابع قانون اساسی و قوانین تابعه آنست و اصول و ضوابط بر مدارج فرماندهی و درجات نظامی آنها حاکم است؟ این که سپاه نقش پاسدار انقلاب را برعهده دارد، اکنون سالهاست که به یک شوخی تبدیل شده و در اساس نیز چنین نامی از همان ابتدای شکل گیری جمهوری اسلامی غلط بود، زیرا این نام می توانست و چنان که توانسته، مستمسکی شود برای هر نوع دخالت سیاسی این نیروی نظامی در امور سیاسی و اقتصادی و اجتماعی کشور. آنها به مقتضای نیاز روز و تثبیت موقعیت خویش برای خود آرمان هائی را بعنوان آرمان های انقلاب اعلام می کنند و سپس پشت آن جمع شده به بهانه دفاع از این آرمان ها وارد عمل می شوند،؛ چنان که تاکنون شده اند.

در خاطرات محسن رفیقدوست که در راه توده خلاصه هائی از آن منتشر شد و آخرین بخش آن را در همین شماره راه توده می خوانید، وی می گوید که آیت الله منتظری در همان سالها نگران کودتای سپاه بود و این خطر را به آیت الله خمینی نیز گوشزد می کرد. این که آیت الله منتظری در آن زمان چه علائمی را در این زمینه دیده و یا احساس کرده بود و آیا نظرش یک نظر تحلیلی و پیش بینی آینده بود و یا درباره همان مقطع زمانی این نظر را داشت معلوم نیست، اما آنچه واقعیت دارد اینست که او خطر را درست دیده بود. چنان که طی دو دهه گذشته این کودتا بصورت خزنده در جمهوری اسلامی جلو آمد و اکنون به جائی رسیده که برای انتخاب رهبر جانشین نیز آنها تصمیم گیرنده شده اند. آنها با رفتن زیر چتر قانون مخالف اند. حتی بموجب تازه ترین مصاحبه ای که سرلشکر عزیز جعفری فرمانده سابق سپاه کرده، با انتخابات هم مخالفند و آن را دریچه نفوذ (بخوانید دریچه مخالفت با حاکمیت نظامی ها) میدانند.

اگر این نیرو کارش در محدوده دفاع از تمامیت ارضی کشور محدود بود و وظیفه اش مشخص، چه ترسی از انتخابات داشت؟

بنابراین بحث تنها مخالفت با انتخابات نیست، بلکه مخالفت با محدود شدن حوزه اختیارات قوای نظامی و رفتن زیر چتر قانون و قوانین تابعه قانون اساسی است.

آنها به همین دلائل طرفدار آن رهبر جایگزین برای آقای خامنه ای هستند که بتواند وضع کنونی را ادامه بدهد. نه تنها ادامه بدهد، بلکه حاکمیت کودتائی سپاه را تقویت و تثبیت کند.

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 



 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 720 - 28 آذرماه 1398

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت