راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

حکومت و مردم

به سمت

حوادث خونین

پیش می روند؟

 

   

همزمان با اعلام سفر حسن روحانی به ژاپن، کوشش محافل راست حکومتی برای ناکام گذاشتن این سفر ابعادی جنون امیز به خود گرفت و تا حد کوشش برای اعلام طرح بی کفایتی حسن روحانی پیش رفت. غیر از همایشی که چندی پیش جریان جبهه پایداری و احمدی نژاد در دانشگاه تهران با موضوع بی کفایتی حسن روحانی برگزار کردند، در هنگام حضور ابراهیم رئیسی در دانشگاه نیز، یکی از دانشجویان از رئیس قوه قضاییه "انتقاد" کرد که چرا حسن روحانی را برکنار و محاکمه نمی کند؟! البته رئیس قوه قضاییه و بازنده بزرگ انتخابات ریاست جمهوری در حالیکه قند در دلش از این به اصطلاح "انتقاد" سازمان یافته آب شده بود، خشم خود را هم در ناتوانی از برکناری حسن روحانی فرو می خورد.

کوشش برای برکناری دولت حسن روحانی مسئله‌‌ای تازه نیست و از روزی که او بر سر کار آمد با جلوگیری از اجرای برجام و نگه داشتن ایران در زیر تحریم ها آغاز شد. بعد از شکست در انتخابات دور دوم حسن روحانی یکی از دلایل شورش‌های سال 96 همین کوشش برای کشاندن کشور به تظاهرات و سوق دادن آن به سمت برکناری حسن روحانی از مشهد بود که ناگهان به تظاهرات سراسری در صد شهر کشور و سمتگیری تظاهرات به سمت کل حکومت انجامید. آن زمان هم از جمع مجلس خبرگان پنج تن با طرح عدم کفایت روحانی نزد علی خامنه‌‌ای رفتند که وی با آن موافقت نکرد. در شورش اخیر ابان ماه نیز همانطور که علی شکوری راد، دبیر کل حزب اتحاد ملت گفته است، همین مخالفان روحانی – که بتدریج نقش اوباش و زورگیرهای سازمان یافته توسط مخالفات دولت در آن آشکار شده-  آتش بیار معرکه حریق و تخریب شدند تا بلکه بتوانند وی را سرنگون کنند که موفق نشدند. البته پس از همه این شکست ها باز هم دست بردار نیستند و امیدوارند حالا که با تخریب و آتش سوزی نشد از طریق انتخابات مجلس به این هدف دست پیدا کنند. یعنی با بی تفاوت کردن مردم مجلس را بدست بگیرند و از آنجا زمینه برکناری روحانی را فراهم بسازند.

تمام درد و وحشت از کوشش‌های حسن روحانی برای پایان دادن به تحریم ها و بویژه سفر وی به ژاپن و سپس جواد ظریف به عمان همین است. یعنی اگر دولت روحانی بتواند به تفاهمی دست یابد که فشار تحریم را کم کند؛ هم مردم تا‌اندازه‌‌ای از نظر اقتصادی و معیشتی نفس می کشند و هم به بهبود اوضاع امیدوار می شوند و آنوقت ممکن است همه نقشه عدم شرکت در انتخابات و تصرف مجلس برباد رود. راست حکومتی می خواهد امتیاز مذاکره با امریکا و لغو تحریم‌ها را به بهای هر امتیازی که باشد برای خود نگه دارد و البته امریکا هم با اطلاع از پایگاه 4 درصدی آنها امتیازهایی به مراتب بیش از امروز از کشور ما طلب خواهد کرد.

برکناری حسن روحانی خود در چارچوب زنجیره ای از توطئه ها برای قبضه کردن کامل قدرت قرار دارد که ماجرای استخرمرگ کردن‌هاشمی رفسنجانی نیز حلقه‌‌ای از همین زنجیر بود.‌ هاشمی رفسنجانی بهای رای مردم به فهرست وی برای خبرگان را پرداخت که در آن نامهایی مانند محمد یزدی و احمد جنتی و مصباح یزدی وجود نداشت. طردشدگان انتخابات دوره پیشین خبرگان هم اکنون در نبود‌ هاشمی رفسنجانی دوباره با چراغ خاموش و با امید و اطمینان به عدم شرکت مردم در انتخابات خبرگان می خواهند به این مجلس باز گردند تا اگر عزراییل همچنان به آنها فرصت دهد، در شرایط تغییر و تحول رهبری در کشور، آن را به سمت مورد نظر خود جهت دهند.

بدینسان همه حوادث در دوران اخیر در ایران از جلوگیری از اجرای برجام و کشاندن مردم به زیر فشار تحریم‌ها و جلوگیری از گشایش در روابط ایران و امریکا، تا استخرمرگ کردن‌هاشمی رفسنجانی و تبدیل کردن تظاهرات مسالمت آمیز مردم به کشتار و تخریب و آتش سوزی، تا کوشش برای ناامیدی از تغییر و ایجاد یاس در جامعه و همگی در چارچوب یک سیاست واحد قبضه و یکپارچه کردن قدرت در دست راست حکومتی است. نزدیک ترین حلقه این برنامه انتخابات آتی مجلس است و آینده نشان خواهد داد نیروهای سیاسی ایران خواهند توانست این برنامه قبضه قدرت را در هم بشکنند، یا بدنبال آن کشیده خواهند شد که در اینصورت آغاز دورانی خونبار در ایران خواهد بود، بسیار مهیب تر از همه آنچه تا به امروز دیده ایم.

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 


 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 721 - 5 دیماه 1398

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت