راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

چرا امریکا

و اروپا از انتخابات

مجلس در ونزوئلا

می گریزند؟

اومانیته - آذرنگ

 

 پانزده کشور عضو اتحادیه اروپا از جمله فرانسه خوان گایدو را به عنوان رئیس جمهور موقت ونزوئلا به رسمیت شناختند. این کشورها انگیزه و تمایلات خود را برای بی ثباتی کشور ونزوئلا با حمایت از دونالد ترامپ وراستگرایان افراطی امریکای لاتین اعلام کردند. ماشین کودتا با شتاب در حرکت است. توطئه کودتایی به رهبری دونالد ترامپ برنامه ریزی شده و توسط مخالفان دولت مشروع نیکلاس مادورو با بهره گیری از مانورها و نابودی نهادها در ونزوئلا مشترکا پیش می رود. دولتهای اروپائی نیز مانند پدرخوانده خود امریکا حکومت مادورو را نامشروع اعلام کردند. «ژان ایو او دیریان» وزیر امور خارجه فرانسه برای تحمیل یک انتخابات مهندسی شده اعلام کرد که فرانسه بر این عقیده است که خوان گایدو «مشروعیت برای برگزاری انتخابات» در ونزوئلا را دارد. (فرانسه خود بیش از یکماه است با تظاهرات وسیع خیابانی جلیقه زردها روبروست و مردم فرانسه می خواهند رئیس جمهور کنار رفته و انتخابات دیگری برگزار شود. حالا این رئیس جمهور که مردم کشورش او را نمی خواهند خواهان برکناری مادورو شده است! مترجم)

بطور خلاصه نیکلاس مادورو که در انتخابات ریاست جمهوری ماه مه پیروز شد حاضر نیست به ساز امریکا و کشورهای اروپائی برقصد و باید توسط شخصی جایگزین شود که مردم ونزوئلا آن را انتخاب نکرده اند. هیچ کشوری چنین دستوری را نمی پذیرد. تاریخ با توالی هایی روبرواست که واقعیت را پنهان میکند. تمایل برای سرکوب کشورهایی که از نظم امپریالیسم پیروی نمی کنند. کودتا علیه سالوادور آلنده در شیلی در سال 1973 یک نمونه است. اکنون فقط شیوه ها تغییر کرده است و درباره انتخابات و نهاد ها حرف میزنند و کودتای پارلمانی را جایگزین کرده ا ند. جهت گیری های سیاسی اقتصادی که در خدمت مردم تعیین میشود با منافع سرمایه داری در تضاد است. در سال 2002 رئیس جمهور هوگو چاوز با کودتا روبرو شد. او در مقابل کودتا  پیروز شد. این بار شرایط نامناسب اقتصادی حاصل از تحریم های امریکا و اروپا نارضایتی مردم را تشدید کرده است. نقش ومسئولیت بورژوازی کمپرادور ونزوئلا را در زمینه های واردات و صادرت نیازهای اولیه و اساسی جامعه و همچنین صادرات نفت را نباید نادیده گرفت وهمچنین دستکاری در بازار نفت توسط دولت ها و دلالان بین المللی با فشار بر کشورهای تولید کننده برای نابودی اقتصاد ونزوئلارا نباید فراموش کرد. مسلما دولت ونزوئلا در گذشته در برخی از تصمیمات خود غفلت و کوتاهی کرد.

اما چرا پارلمان درخواست مادورو را برای انتخابات سریع و جدید مجلس رد میکند.  مشخص است که مسئله مخالفان فقط برکناری رئیس جمهور است با این وعده فریبکارانه که پس از این برکناری تمام مشکلات ونزوئلا حل خواهد شد. کشورهای راس اتحادیه اروپا فرانسه و المان با سیاست واشنگتن هماهنگ هستند، همچنانکه در برزیل در کنار راست افراطی "بلسنارو" قرار گرفتند. حال می خواهند مادورو را حذف کنند و نقطه پایان بر انقلاب بولیواری بگذارند. رژیمی که از منافع فقیرترین اقشار جامعه - کارگران و دهقانان- حمایت میکند. روسیه، بولیوی، کوبا و مکزیک معتقدند که آنچه در ونزوئلا در حال اجراست چیزی جز یک کودتا نیست. «چرا اتحادیه اروپا به یک کشوری در جهان که انتخابات ریاست جمهوری در آن برگزار شده است میگوید باید انتخابات مجدد ریاست جمهوری را برگزار کند؟». و چرا با خواست مادورو برای برگزاری یک انتخابات پارلمانی مخالفت می کند؟ ( دلیل آن واضح است. در انتخابات ریاست جمهوری امیدوارند بتوانند مادورو را به زیر بکشند و گایدو را جانشین او کنند اما در انتخابات پارلمانی نمیتوانند رای میلیونها مردم زحمتکش ونزوئلا را دستکاری کنند و یا بخرند. مترجم)

.https://www.humanite.fr/venezuela-emmanuel-macron-soutient-le-coup

-detat-de-donald-trump-667399

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 680  راه توده - 18 بهمن ماه 1297

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت