راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

 

جمهوری لیتوانی

اینگونه چرخ

 درشکه ناتو شد!

فرهنگ استراتژیک

ترجمه - الناز گرجی

 

   

در لیتوانی درباره کشتار شهروندان غیر نظامی در سال 1991 «توسط ارتش شوروی» بازهم دروغ می گویند. در این کشور روز به اصطلاح مدافعین آزادی برگزار می‌کنند و قربانیان حوادث 13 ژانویه سال 1991 در تلویزیون مرکزی ویلینوس را به یاد می‌ آورند. در این روز ناسیونالیست های لیتوانی باعث ایجاد درگیری میان طرفداران استقلال لیتوانی با واحدهای ارتش شوروی شدند. 14 نفر از جمله یکی از افسران ویژه واحد «آلفا» کشته شدند. رهبر کنونی لیتوانی رویدادهای ژانویه سال 1991 را بعنوان یک جنایت جنگی دولت شوروی علیه مردم لیتوانی تبلیغ می کند. ادعا می شود که مردم غیرمسلح گویا توسط تانکها له و به ضرب گلوله کشته شدند. دادستان لیتوانی پرونده جنایی تشکیل داده و پیگرد سربازان سابق شوروی را که 27 سال پیش در مرکز تلویزیون ویلینوس حضور داشتند آغاز کرده است. با این حال اتهامات بقدری آشکار و دم خروس آن پیدا بود که حتی مقامات غربی نیز از فرستادن بازداشت شدگان لیتوانی به درخواست ویلنوس امتناع کردند. در سالهای 2011 و 2014 در اتریش و ایتالیا به درخواست لیتوانی شهروندان روسی بنام میخائیل گلوتوف و ولادیمیر کوتلیارف بازداشت شدند. هر دو آنها آزاد شدند، زیرا «دلایل» ارائه شده توسط لیتوانی علیه آنها به فانتزی شبیه بودند.

در جریان بررسی این رویدادها شهادت و اظهارات برخی شاهدان با روایت رسمی مغایرت داشتند. برای نمونه طبق روایت رسمی افرادی که توسط تانکهای واحدهای نظامی شوروی له و زخمی شده بودند، به بیمارستان تحویل داده شدند. وضع و محل سوراخ گلوله ها در برخی اجساد با مسیری که سربازان شوروی بتوانند شلیک کنند همخوانی نداشت. در سال 2011 در بیانیه جمعی گروه جانبازان «آلفا» اعلام شد که همکاران واحدهای ویژه هنگام حمله به ساختمان مرکز تلویزیون ویلنوس از هیچ نوع فشنگ جنگی استفاده نکردند و نمی توانستند مقصر مرگ تظاهر کنندگان باشند. دادستان لیتوانی این اظهارات را نادیده می گیرد، زیرا که تحقیقات درمورد رویدادهای ژانویه سفارش سیاسی است. از این رو هیچ تحقیقی درمورد ستیزه جویان ناسیونالیست از سازمان «سایودیس» که خواهان گزینه جدایی بزور از اتحاد جماهیر شوروی بود، انجام نشد. در ژانویه سال 1991 ستیزه جویان ملی در مرکز تلویزیون به همراه سلاح حضور داشتند. رئیس پیشین کمیته امنیت ملی مجلس لیتوانی "و. پیاتکیوویچوس" اعلام کرد که آنها به تظاهرکنندگان تیراندازی کردند و تظاهرکنندگان توسط نیروهای جنبش «سایودیس» (جنبش ضد کمونیستی. مترجم) کشته شدند. در روز یادبود حامیان آزادی اعضای دولت لیتوانی با خویشاوندان کسانی که کشته شدند و با زخمی های مرکز تلویزیون ویلنوس دیدار می کنند و چنین وانمود می کنند که انگار این مسئله به «سایودیس» مربوط نبوده است. نتیجه جداسازی لیتوانی از اتحاد شوروی منجر به چرخش ژئوپولیتک ویلنوس به سمت غرب، رشد احساسات نئونازیستی در جامعه لیتوانی، مشارکت مستقیم سربازان لیتوانی در جنگهای نئو کلونیالیسم درکنار آمریکا و ناتو (عراق و افغانستان) یا حمایتهای سیاسی از چنین جنگهایی (یوگسلاوی، لیبی، سوریه) شد.

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 680  راه توده - 18 بهمن ماه 1297

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت