راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

خروج آمریکا

 از قرارداد

موشکهای اتمی

تلویزیون 24 روسیه

ترجمه - آزاده اسفندیاری

 

   

سال 1987 پیمان منع گسترش راکت های با برد متوسط و کوتاه توسط رونالد ریگان رئیس جمهور ایالات متحده و میخائیل گورباچف، رهبر وقت اتحاد شوروی امضا شد.

در روز های اخیر دولت آمریکا خروج خود را از پیمان بین دو کشور اعلام کرد. در پی این تصمیم ایالات متحده، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در نشستی با سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه و سرگئی شایگو، وزیر دفاع این کشور اعلام کرد، روسیه نیز پیمان مذبور را به حال تعلیق در خواهد  آورد. پوتین، طی سخنانی گفت، تصمیم ایالات متحده برای خروج از این پیمان یک امر خلق الساعه نبود. ما سال ها شاهد نقض قراداد بین دو کشور بودیم و با اسنادی که به دست آورده ایم آشکار شده است که آمریکا در کارخانه های متعدد صنایع نظامی خود به ساخت و تکامل راکت های با برُد کوتاه و متوسط مشغول بوده است.

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در نشست با پوتین و وزیر دفاع این کشور اشاره کرد، آمریکا از سال 1999 با زیر پا گذاشتن قرارداد تسلیحاتی بین دو کشور، ساخت پهپاد با ویژگی های حمل راکت های با برُد کوتاه و متوسط را آغاز کرد. در عین حال پنتاگون در هماهنگی با دیگر اعضای ناتو، در سال 2014 استقرار سلاح های ممنوعه را در اروپا و برخی از دیگر مناطق جهان شروع کرد. لاوروف تاکید کرد که مسکو طی سال های گذشته بارها  برای حفظ قرارداد های محدود کردن راکت های کوتاه برُد و متوسط، پیشنهاد های متعددی به ایالات متحده و سازمان ناتو ارائه می داد اما متاسفانه واشنگتن هر بار از جواب صریح طفره می رفت.

سرگئی شایگو وزیر دفاع روسیه نیز یاد آوری کرد، وزارت دفاع روسیه اسناد انکار ناپذیری دارد که نشان می دهد آمریکا از ژوئن سال 2017 در شرکت صنعتی- نظامی "رایتیون" در شهر توسان در ایالت آریزونا به بازسازی و تکامل موشک های با برُد کوتاه و متوسط دست زده است. با وجود اتهاماتی که آمریکا جهت نقض قرارداد توسط روسیه اعلام کرده است، تمام شواهد نشان می دهند که سال ها پیش، دولت ایالات متحده با اختصاص بودجه برای تقویت و نو آوری سلاح های ممنوعه فعالیت داشته است.

 در عین حال وزیر دفاع روسیه تاکید کرد که تا به حال گوش شنوایی از طرف دولت های آمریکا مبنی بر تعهد به قرارداد محدود کردن سلاح های هسته ای وجود نداشته است. وزارت دفاع روسیه از همه امکانات صنعتی- نظامی خود جهت بهینه سازی سلاح های بالستیک و راکت های با برُد کوتاه و متوسط با تائید ولادیمیر پوتین، بهره خواهد گرفت. ما برای امنیت کشور خود و صلح جهانی همه اقدامات لازم را به کار خواهیم برد تا از ماجراجویی ایالات متحده آمریکا جلوگیری کنیم. رئیس جمهور روسیه کرارا بیان کرده است که روسیه خواهان مسابقه تسلیحاتی نیست و در این مسیر قدم نخواهیم گذاشت. وزارت دفاع روسیه بدون نیاز به هزینه خاص، با بودجه سالانه خود می تواند صنایع دفاعی خود را تقویت کند.

رئیس جمهور روسیه در بخش دیگری از سخنان خود یاد آوری کرد، ما به هیچ عنوان دست روی دست نخواهیم گذاشت تا دیگران در زمینه تسلیحاتی از روسیه جلوتر روند. صنایع نظامی ما در حال حاضر با ساخت راکت های دفاعی بین قاره ای "آوانگارد" به هر گونه اقدام تجاوزکارانه پاسخ در خور را خواهند داد. این راکت ها با بیش از  20 برابر سرعت صوت حرکت می کنند و از هر گونه تاسیسات دفاع موشکی عبور خواهند کرد. بنابراین اگر تا به حال کسانی اساسا به پیشنهاد ها و توصیه های ما توجه نکرده اند از این به بعد مجبور خواهند بود به سخنان ما گوش فرا دهند.

یاد آوری می شود، یکی از دلایل شانه خالی کردن ایالات متحده آمریکا از قرارداد محدود کردن راکت های با برد کوتاه و متوسط، قدرتمند شدن نیروهای نظامی جمهوری خلق چین است. آمریکا در این خیال است تا با استقرار انواع موشک های اتمی با برد کوتاه و متوسط خود در اطراف جمهوری خلق چین و روسیه آمادگی تهاجمی خود را علیه این دو کشور قدرتمند تثبیت کند.

  

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 680  راه توده - 18 بهمن ماه 1297

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت