راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

  طراحان جنگی
در ورشو
تنها ماندند!

ترجمه - الناز گرجی


آیا اسراییل، آمریکا و متحدان عرب آنها درمورد جنگ با ایران توافق کرده اند؟ وزیر امورخارجه آمریکا «مایک پومپئو» پس از مذاکره با نخست وزیر اسراییل «بنیامین نتانیاهو» در حاشیه کنفرانس ورشو در موضوع خاورمیانه اعلام کرد که صلح در منطقه بدون مقابله با ایران بدست نخواهد آمد. جزییات مذاکرات «نتانیاهو» و «پومپئو» اعلام نشده است اما طرف اسراییلی توافق های بدست آمده را نقطه عطف تاریخی نامید. طبق سخنان «پومپئو» ایران لبنان، یمن، سوریه و عراق را بی ثبات می کند. وزیر امورخارجه آمریکا گفت که «سه "ایکس" – «حوثی ها»،« حماس»،« حزب الله»- تهدید واضحی هستند [از جانب ایران] و تهدید های دیگری نیز وجود دارند».«نتانیاهو» اشاره کرد که «حدود 60 وزیر امورخارجه، نمایندگان چندین دولت، وزیران اسراییل و وزرای امورخارجه دولتهای عمده عربی جمع شدند و با صراحت و یکپارچه با تهدیدات ایران مخالفت کردند. وی در آستانه دیدار تفسیرهایی را در شبکه های اجتماعی پخش کرد که در آن او رک و راست گفت که هدف کنفرانس ورشو جنگ با ایران است: «نشست [در ورشو] مهم است و این مسئله پنهانی هم نیست که کشورهای عمده عربی پشت میز مذاکره با اسراییل نشستند تا بخاطر منافع مشترک ما جنگ با ایران را نزدیک کنند».
دیرتر این نوشته ویرایش شد: «نتانیاهو» بلافاصله « جنگ با ایران» را به جمله « مبارزه با ایران» تبدیل کرد. این امر تغییری در معنی و مفهوم سخنان بعدی پومپئو درباره آمادگی آمریکا و اسراییل برای تحریک تیرگی روابط با تهران نمی دهد. رسانه های لهستان اطلاعاتی را درباره آنکه واشنگتن خواستار پشتیبانی ورشو از اقدامات ضد ایرانی آمریکا است منتشر کردند. در مقابل کاخ سفید درخواست مقامات لهستانی را برای افزایش نیروهای نظامی آمریکایی در لهستان تامین خواهد کرد. موافقت مقامات لهستانی برای برگزاری کنفرانس در ورشو در مورد ایران که در آن ایران تنها کشور خاورمیانه دعوت نشده بود، به معنی وارد کردن لهستان به سیاست ضد ایرانی آمریکا است. برخی کارشناسان لهستانی و خارجی معتقد هستند که این گام دولت لهستان کوته نظرانه است. آلمان و فرانسه مخالف جنگ با ایران هستند.
تلگرام راه توده:
https://telegram.me/rahetudeh

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 683  - 9 اسفند ماه 1297

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت