راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

روسیه با دو بال

اقتصادی و نظامی

در ونزوئلا و سوریه

ایرینا الکسنیس- ریا نووستی

ترجمه – آزاده اسفندیاری

 

 

با روشن شدن روند حوادث در ونزوئلا، رو در رویی ایالات متحده آمریکا و روسیه روز به روز عیان تر می شود.

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا چند روز پیش به ارتش ونزوئلا هشدار داد، اگر از نیکولاس مادورو حمایت کند "همه چیز را از دست خواهند داد". جان بولتون، مشاور امنیتی کاخ سفید با خوشحالی اعلام کرد که یکی از فرماندهان ارشد ارتش ونزوئلا، مامور خدمت در سازمان ملل متحد از خوان دوگایدو، رئیس جمهور خود خوانده این کشور پشتیبانی کرده است.

در حقیقت آمریکایی ها هنوز تصمیم نگرفته اند در ونزوئلا مستقیما دخالت نظامی کنند. به همین مناسبت بر استفاده از فشارهای همه جانبه و روش های پیچده، مانند تهدید نظامی، تحریم اقتصادی و یا کمک های "انسان دوستانه" تکیه می کند. با توجه به آشفتگی و پیچیدگی فضای سیاسی در این کشور به نظر می رسد دولت، چشم امید به مسکو دارد.

اعتماد رهبران ونزوئلا به روسیه، خصوصا ناشی از موضعگیری مسکو بعد از حوادث اخیر در این کشور است. با آغاز بحران در ونزوئلا، ایالات متحده آمریکا ضمن تهدید نظامی تحریم های اقتصادی را اعمال کرد. وزارت خارجه روسیه طی اطلاعیه ای دخالت در امور داخلی ونزوئلا را محکوم کرد و اعلام داشت، روسیه آماده است تا هر گونه کمکی را به کاراکاس برای حل و فصل سیاسی داخلی خود ارائه دهد.

وزارت دارایی روسیه نیز اعلام آمادگی کرد تا جهت باز سازی اقتصاد ملی به کاراکاس یاری رساند. به همین منظور طی روزهای گذشته، تعدادی از متخصصان وزارت داریی، وزارت توسعه اقتصادی، بانک مرکزی، و وزارت خزانه داری روسیه برای همکاری با مقامات ونزوئلا به این کشور اعزام شده اند.

بنا بر گزارش رویتر ونزوئلا از منابع فراوان نفتی برخوردار است اما وضعیت پالایشگاه ها فاجعه بار است. بنا بر این سوخت رسانی از طرف روسیه ( روس نفت ) ریسک بزرگی است و هزینه های سنگین بیمه را در بر خواهد داشت.

بنا بر نوشته موسسه بلومبرگ، دولت ونزوئلا از صاحبان 50 شرکت محلی خواسته است جهت شکستن تحریم های آمریکا، به باز کردن حساب های بانکی در روسیه، ترکیه، چین و هند اقدام کنند.

اگر همه گزارش ها و خبرها درباره ونزوئلا صحت داشته باشند، نتیجه روشن است: ونزوئلا برای روسیه " به مثابه سوریه اقتصادی خواهد شد".

سه سال و نیم پیش روسیه، جهت کمک به جمهوری عربی سوریه عملیات نظامی را آغاز کرد. از نتایج به دست آمده بدون اغراق می توان نتیجه گرفت کمک های نظامی روسیه در سوریه باز کردن فصل جدیدی بود که در سیاست جهانی رقم زده شد. عملیات نظامی بسیار محدود و دقیق روسیه، با ابزار متوسط، و هزینه مالی بسیار پائین، دست آورد شگرفی را در پی داشت.

مسکو نه تنها جریان عملیات نظامی را در این کشور تغییر داد بلکه از سقوط حاکمیت سوریه نیز جلو  گیری کرد. روسیه هم با توسل به عملیات نظامی هم با به کار گیری روش های دیپلماتیک موثر،  تغییر شرایط جدید ژئوپلیتیک کل منطقه را آغاز کرد.

 در سال های نه چندان دور مسکو، به جهانیان نشان داد، از چه توانمندی هایی برخوردار است و

حاضر است به کشور هایی که تحت فشار های سیاسی و نظامی غرب هستند به صورت ایجاد رابطه برابر حقوق کمک کند. بدون این که سودای دخالت در امور داخلی دیگر کشور را در سر داشته و یا در پی به دست آوردن امتیاز سیاسی و ایدئولوژیک باشد.

باید توجه داشت که موفقیت های نظامی و دیپلماسی روسیه اغراق آمیز نیست اما دستاورد های مسکو در سوریه فوق العاده است. واقعیت این است که کار کرد نیروهای نظامی و دیپلماسی روسیه همواره از شهرت بالایی برخوردار بوده است. روس ها با تکیه بر تجارب تاریخی می توانند خوب بجنگند ضمن این که بر مسائل سیاسی شرق واقف هستند و از ایده های ارزشمندی برخوردار می باشند.

مسئله و پرونده ونزوئلا از نوع و موضوع جدیدی است. مشکل اساسی این کشور بحران های طولانی مدت اقتصادی می باشد که ناشی از به کار بردن سیاست های سوسیالیستی پوپولیستی نازل و فشار همه جانبه غرب ایجاد شده است. با توجه به این نکته که تحریم های غرب شدید تر می شوند و گلوی جمهوری بولیواری را بیش از بیش فشار می دهند، مسکو مصمم است همه جانبه به این کشور کمک کند: برای نجات اقتصاد ونزوئلا و کمک به باز سازی این کشور و حل مشکلات از راه های سیاسی در تضاد با اهداف آمریکا برای سرنگونی حکومت این کشور.

واقعیت آمریکای لاتین امروز که ما در باره آن صحبت می کنیم، تغییر کرده است. نفوذ مسکو به طرز چشم گیری در این منطقه رو به فزونی می باشد. تا به حال مسکو از چنین نفوذ و قدرتی در آن منطقه برخوردار نبوده است.

با این وجود همه چیز به روشنی نشان می دهد که روسیه تصمیم خود را گرفته است و در این مسیر اقدام می کند.

اگر این کار با موفقیت انجام پذیرد، سوال همچنان باز است. در موقعیت کنونی ونزوئلا مشکلات فراوان و پیچیده هستند و واضح است که امکان حل آن ها را به سختی می توان باور کرد.  سه سال و نیم قبل همین مسائل و سئوال ها درباره عملیات نظامی روسیه در سوریه نیز مطرح بود.

 

https://ria.ru/20190222/1551219957.html

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 683  - 9 اسفند ماه 1297

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت