راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

نشست و برخاست

جبهه متفرق

در ورشو

نیکلای بابکین

بنیاد فرهنگ استراتژیک

ترجمه –  کیوان خسروی

 

   

در روزهای 13-14 فوریه آمریکا در «ورشو» جلسه مشورتی وزرا در مورد همکاری برای جهان آینده و امنیت در خاورمیانه را سازماندهی و برگزار کرد. آمریکا با وسعت دادن  دستور کار اولیه (ضد ایرانی) جلسه ازجمله درباره جنگ یمن، درگیری در سوریه، مبارزه با تروریسم و برخی مسائل دیگر موافقت کرد. ولی این مسائل مورد توجه زیاد  گردهمایی ورشو قرار نگرفت. روسیه، لبنان، فلسطین از شرکت در نشست امتناع کردند. ایران طبیعتا در این نشست نبود. ترکیه توسط سفیر خود در ورشو نمایندگی شد. فرانسوی ها و آلمانی ها دیپلماتهای رده دوم خود را به جلسه فرستادند. وزیر امور خارجه بریتانیا در آخرین لحظه موافقت کرد که تنها به شرط برگزاری نشست ویژه در مورد یمن حضور داشته باشد و در موضوعات دیگر شرکت نکرد. «فدریکا موگرینی» نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور خارجه و سیاست امنیتی، ابتکار آمریکا را بلافاصله پس از اعلام وزیر امور خارجه آمریکا رد کرد و امتناع کرد که به ورشو برود. از کشورهای خاورمیانه تنها عربستان سعودی، کویت، امارات متحده عربی، بحرین، اردن، عمان و اسراییل هیئتی در سطح عالی نمایندگی کردند. روزنامه «هارتص» اسراییل اشاره کرد که نشست در ورشو «بیشتر شبیه یک شب نشینی» بود، هرچند کاخ سفید به این «شب نشینی» یک تیم بسیار بزرگ و چشم گیری به رهبری معاون رئیس جمهور« مایک پنس» که آنرا «مایک پومپئو» و مشاور کاخ سفید «جرد کوشنر» (داماد رئیس جمهور) همراهی می کرد فرستاد.

روز افتتاح جلسه وزیران «رودی جولیانی» وکیل شخصی رئیس جمهور دونالد ترامپ به ورشو آمد. او در تظاهرات مهاجرین مخالف ایران که از سراسر اروپا جمع شده بودند شرکت کرد. در ورشو برآمد مخالفان ایران کارگر نیفتاد- در صفوف تظاهر کنندگان عمدتا نمایندگان سازمان مجاهدین خلق بودند که در ایران بعنوان تروریست شناخته شده اند و توسط اکثریت مطلق مردم برای کشتار جمعی در سالهای نخست انقلاب اسلامی و شرکت در جنگ ایران و عراق به طرفداری از صدام مورد نکوهش قرار دارند. هدف اصلی نشست ورشو گسترش جبهه بین المللی علیه ایران بود، اما با مشارکت متحدان جدید برای ایالات متحده آمریکا بدتر شد. ایجاد یک ائتلاف وسیع در حمایت از تحریم های ضد ایران نیز بدست نیامد- بدون روسیه، چین و اتحادیه اروپا«حفره‌های خالی» در تحریمها باقی خواهند بود. اختلافات میان کشورهای اروپایی و دولت آمریکا برسر خروج از توافق هسته ای همچنان ادامه دارد. تا آنجا که به فشار نظامی بر ایران مربوط است تنها اسراییل و عربستان سعودی می توانند از آن حمایت کنند. «نیویورک تایمز» نخست وزیر اسراییل را ریشخند می کند که تغییر در دستورکار کنفرانس را درک نکرده است و در« توییتر» خود«درباره نشست علنی با نمایندگان کشورهای عربی عمده ای که به همراه اسراییل برای پیشبرد منافع مشترک جنگ با ایران گردهم می آیند» اعلام کرده است. اگرچه عربستان سعودی حقیقتا از آمریکا از هرگونه اقدام علیه ایران حمایت می کند، اما این بدان معنی نیست که ریاض آماده است در درگیری اسراییل و فلسطین در کنار تل اویو بایستد. بهرحال بحث در مورد این موضوع در نشست ورشو توسط آمریکایی ها براساس درخواست اسراییل برداشته شد، هرچند با درنظر گرفتن امنیت در خاور میانه این مسئله به کناری گذاشته شود منطقی نیست.

جرد کوشنر ضمن سخنرانی در ورشو هرطور بود این موضوع را به میان آورد و قول داد که طرح آمریکا برای حل و فصل مسئله فلسطین و اسراییل پس از انتخابات اسراییل در ماه آوریل ارائه خواهد شد. درباره محتوای طرح هنوز چیزی گفته نشده است. سیاست آمریکا نسبت به فلسطینی ها نتایج خاصی را ندارد. واشنگتن ضمن حمایت از اسراییل نقش واسطه را از دست داد و انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به اورشلیم تنها اوضاع را وخیم تر کرد. دولت ترامپ در مورد مسدله ایران همچنین هیچ دستاوردی ندارد. علیرغم فشار و تهدیدهای آمریکا تهران از موضع خود عقب نشینی نمی کند. «پومپئو» در ورشو ضمن سخنرانی در برابر خبرنگاران بهمراه نخست وزیر «نتانیاهو» گفت که:«نمیتوان در خاورمیانه بدون برخورد با ایران ثبات را بدست آورد. این مسئله بسادگی ممکن نیست». پومپئو ضمن صحبت از«برخورد» آنطور که آن بیان داشت منظورش حضور« مخرب» ایران در سوریه، لبنان،عراق و یمن بود. اما واقعیت انکارناپذیر خاورمیانه در آن است که در هرگونه معماری قابل زیست امنیت منطقه‌ای باید ایران را نیز گنجاند و محکومیت بین المللی تهران که تا پیش از انعقاد قرارداد هسته ای سال 2015 مشاهده می‌شد، دیگر وجود ندارد. واشنگتن همچنان اصرا خواهد کرد به آنکه ایران ریشه تمامی مشکلات خاورمیانه است. محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران نشست ورشو را « زایمان کودک مرده» خواند. به گفته وی آمریکایی ها با جمع آوری نمایندگان مختلف کشورها ترجیح دادند به نظر آنها گوش ندهند یا بیانیه مشترکی را به توافق برسانند، بلکه از شرکت کنندگان نشست استفاده کردند تا مواضع خود را به آنها تحمیل کنند.

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 683  - 9 اسفند ماه 1297

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت