راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

کردهای سوریه
جبهه خود را
تغییر دادند!

سایت فرهنگ استراتژیک
ترجمه – کیوان خسروی

 
در سال 2012 در شمال سوریه در نتیجه ضعف دولت مرکزی در دمشق منطقه کردستان مستقل "روژاوا" بوجود آمد. اردوغان رئیس جمهور ترکیه برای مقابله با استقلال کردها نیروهای نظامی ترکیه را به مناطق مرزی سوریه که کردها ساکن بودند فرستاد. در ادامه رویدادها آمریکایی ها دخالت کردند و قرارداد کمک های نظامی با کردهای« نیروهای دمکراتیک سوریه» را بمدت ده سال بستند و 2000 واحد نظامی خود را به سوریه فرستادند. همزمان آمریکایی ها ضمن تلاش به تضعیف بیشتر دولت بشار اسد شروع به تسلیح واحد های کرد به اسلحه و تجهیزات کرده و از کردها در جنگ حمایت کردند. نتیجه این عملیات اعلام فدراسیون دمکراتیک شمال سوریه در ماه مارس سال 2016 بود- یعنی منطقه غیرقابل کنترل دمشق که کردها امیدوار بودند در شرایط حل وفصل پس از جنگ در سوریه در تصرف بماند.
دمشق تنها به خودمختاری کردها راضی بود، نه بیشتراز آن. استانبول نیز مخالف سرسخت هرگونه استقلال کردهای شمال سوریه بود. پس از اعلام فدراسیون دمکراتیک شمال سوریه سربازان ترکیه دست به تعرض زدند. در منطقه شهر الب در شمال سوریه درگیری هایی رخ داد که در آنها در آن واحد سه ارتش – ترکیه، کرد و داعش شرکت کردند. ترکها در آن پیروز شدند.
این شکست روحیه مبارزان کرد را تضعیف نکرد. نیروهای کرد حدود 27 درصد خاک سوریه را در کرانه غربی فرات از دشمن پاک و به آخرین منطقه مستحکم داعش بین فرات و مرزهای عراق حمله کردند. با وجود این تصمیم ترامپ برای خروج نیروهای آمریکایی از سوریه موجب هراس در میان کردها شد. سخنگوی رسمی وزارت امورخارجه امریکا کمی مسئله را تخفیف داده و از روی عادت به خبرنگاران گفت:« نیروهای نظامی آمریکا در عملیات و فعالیت ها برای تضمین نهایی شکست داعش حضور دارند. ما پیشرفتهای اساسی و چشمگیر داشته ایم، اما ماموریت ما هنوز بپایان نرسیده است».
اینکه ماموریت بپایان نرسیده است، کاملا واضح است. طبق داده های پنتاگون شمار ستیزه جویان اسلامگرا در سوریه و عراق امروزه کمتر از 30 هزار نفر نیست و اقدامات تروریستی در مناطقی که ازستیزه جویان تصفیه شده‌ متوقف نمی‌شوند.«دولت اسلامی»، بیشتر زنده است تا مرده.
کردهای شمال سوریه گزینه همکاری با دمشق و مسکو را انتخاب کردند. فرمانده نیروهای کرد شمال سوریه ژنرال مظلوم عبدی اعلام کرد که حیثیت آمریکا بشدت آسیب دیده است. ایالات متحده آمریکا اعتماد تمامی طرفین درگیر را از دست می دهد. حتی پس از آن که چند روز پیش فرستاده ویژه آمریکا جیمز جفری با رهبران کرد دیدار کرد و قول داد که آمریکا تا زمانی که داعش شکست نخورد و اوضاع تثبیت نشود نخواهد رفت.
در حال حاضر، به گفته مظلوم عبدی برای کردها ضروری است که خلاء آمریکا را با ارتباط با دمشق و مسکو پر کنند. به عقیده ژنرال کرد ترامپ برای حمله ارتش ترکیه به کردها، وارد معامله با اردوغان شده است. حدس و گمان در مورد انگیزه های رئیس جمهور آمریکا زیاد است. ترامپ قصد خود برای کاهش شمار نیروهای آمریکا در افغانستان از 14 هزار را به 9 هزار نفر نیز اعلام کرده است. آنگونه که کارشناسان نظامی میگویند، این تعداد نظامی امریکا برای دفاع از کابل کافی است، و این درحالی است که 650 هزار مترمربع بقیه کیلومترهای خاک افغانستان در اختیار طالبان و مخالفان آن یعنی ستیزه جویان داعش است.

تلگرام راه توده:
https://telegram.me/rahetudeh 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

 

 

 تلگرام راه توده :

https://telegram.me/rahetudeh

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 676  راه توده -  20 دیماه 1397

                                اشتراک گذاری:

بازگشت