راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

فرانسه در انتظار

اعتصاب عمومی!

ترجمه و تدوین - آذرنگ

 

   

مکرون برای قدرت در دامن راست و راستگرایان افراطی شناور است. پاسخ وحشیانه دولت به قیام شهروندان فرانسوی موسوم به جلیقه زردها در 60 سال گذشته فرانسه سابقه نداشته است. در پاریس و دیگر شهرهای فرانسه بیش 5000 نفر از معترضان دستگیر و بازداشت شده اند. در بسیاری ازموارد این دستگیری ها را میتوان خودسرانه توصیف کرد که خود نشانه عدم پیگیری قانونی دولت است و در موارد دیگر ما شاهد سنگین ترین مجازات ها هستیم که بی پروا معترضان را هدف قرار داده است. بطور نمونه یک کلمه توهین آمیز 6 ماه زندان دارد. زندگی خانواده ها از هم پاشیده شده و مردان و زنان تحقیرمی شوند. 3000 زخمی که وضع صد نفر از آنها بسیار وخیم می باشد بخشی از خشونت دولت علیه جنبش اعتراضی مردم است. از دولت باید پرسید آیا شرکت در تظاهرات خطرناک است؟

جلیقه زردها نمیخواهند بدون نتیجه مبارزه خود را رها کنند. هفته آینده آنها برای مخالفت با قانون پیشنهادی راستگرایان که با حمایت مارین لوپن در مجلس سنا به تصویب رسید مبارزه می کنند. قانونی که هرگونه اعتراض و تظاهراتی را بدون مجوز قانونی ممنوع اعلام می کند. هنگامی که متن قانون به مجلس برای رای گیری ارائه شد نمایندگان جبهه چپ به آن رای منفی دادند. نماینده جبهه چپ گفت: «این متن خطراتی را برای آزادی های فردی در جامعه دارد.» در واقع دفاع از آزادی دیگر از اولویت های دولت مکرون نیست. استراتژی مکرونیسم قصد دارد با شیپور تبلیغاتی خود رای دهندگان را بطرف راست هدایت کند. ویراژ به راست دولت در همه جبهه ها دیده می شود. مکرون از سویی با تمسخر به «جنبش اعتراضی فرانسویان» و به میدان آوردن چند هزار نفر با شال قرمز به خیابانهای پاریس بعنوان مخالفان خشونت، سعی می کند آرای شهروندان مخالف افراط گرایی را بدست آورد. بی احترامی به حزب چپ فرانسه (ال . اف.ای) واتهامات پوچ  همگرایی آن با مارین لوپن رهبرحزب ( اف .ان ) راستگرایان افراطی نمونه دیگری از شگرد های مکرون است  .

غفلت رهبران چپ سنتی و حزب سوسیالیست در مقابل نیرنگ های مکرون باعث شکاف های عمیقی در جامعه شده است که در انتخابات آینده بویژه در دور دوم انتخابات آینده تاثیر گذار است. این دام بزرگی در مقابل نیروهای دمکراتیک و چپ میباشد. در مبارزه با سیاست های مکرون اکنون رهبران جنبش جلیقه زردها شهروندان فرانسوی را دعوت به اعتصابات عمومی در تاریخ 5 فوریه کرده اند. اتحادیه کارگران فرانسه حمایت خود را از جنبش جلیقه زردها اعلام کرد و اعتصابات و تظاهرات عمومی را در تاریخ 5 فوریه در سراسر فرانسه اعلام کرد. همچنین اعضای چپ پارلمانی (مجلس ملی، پارلمان اروپا و مجلس سنای) فرانسه با جنبش جلیقه زردها و اتحادیه های کارگران همگرائی خود را اعلام کرده و در جلسه 29 ژانویه پشتیبانی خود را در بسیج عمومی 5 فوریه اعلام کرده است.

 .https://melenchon.fr/2019/01/28/macron-siphonne-la-droite-a-nimporte-quel-prix/

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 679  راه توده - 11 بهمن ماه 1297

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت