راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

 نقش آلمان
در کودتا علیه
رئیس جمهور
منتخب ونزوئلا

ترجمه و تدوین - الناز گرجی

 

کودتای ونزوئلا، تنها کار ایالات متحده آمریکا نبود. تغییر رژیم در این کشور را جمعی از کشورهای غربی سالهاست تدارک دیده اند. سالها مخالفان رئیس جمهور ونزوئلا را آلمان حمایت مالی کرده است.
برخی اسناد حمایت بنیاد آلمانی "کنراد آدنائر" از کودتای نافرجام سال 2002 به رهبری "آنریک کاپریلس راونسکی" علیه رئیس جمهور وقت و رهبر انقلاب ونزوئلا "هوگو چاوز" به رهبری "انریک کاپریلس رادونسکی" بعدها بصورت کمرنگ منتشر شد. بموجب این اسناد سالانه از جیب مالیات دهندگان آلمان 500 هزار یورور بعنوان «خدمات مشاوره ای طولانی مدت» و «دیالوگ سیاسی» خرج مخالفان دولت چاوز شد.
پس از درگذشت هوگو چاورز در سال 2013 نیکولاس مادورو رهبری کشور را بدست گرفت. او سیاست«گفتگو» را مطرح کرد اما در سالهای 2015 – 2016 مخالفان ونزوئلا بجای گفتگو با دولت، بارها برای گفتگو راهی برلین پایتخت آلمان شدند و با سیاستمداران آلمانی ملاقات و گفتگو کردند. دولت آلمان نیز گفتگو با مخالفان دولت ونزوئلا را به گفتگو با دولت آن کشور ترجیج داد.
حتی در سال 2017 رئیس پیشین مجلس ونزوئلا بنام "جولیو بورخس" که مخالف رئیس جمهور مادورو بود برای گفتگوی شخصی با صدر اعظم آلمان "آنگلا مرکل" به این کشور دعوت شد.
بورخس در کشور خود به سازماندهی ترور نافرجام مادورو در پنجم آگوست سال 2018 متهم شد و از کشور گریخته و به کشور کلمبیا رفت و همچنان در آن کشور که حالت مستعمره امریکا را دارد سرگرم توطئه علیه دولت قانونی ونزوئلاست.
در ماه مه سال 2018 مادورو در یک انتخابات، بار دیگر بعنوان رئیس جمهور انتخاب شد و تقریبا 68 درصد آرا را بدست آورد. دونالد ترامپ شتابزده تصمیم به کودتا در ونزوئلا گرفت. در ماه سپتامبر واشنگتن مذاکرات مخفیانه ای را با برخی نظامیان که نامشان فاش نشده آغاز کرد. در آن تماس ها به آنها پیشنهاد شد که به سازماندهندگان کودتا بپیوندد و سرنگونی رئیس جمهور قانونی را قبول کنند. نماینده فراکسیون سیاسی مجلس آلمان از اتحادیه دمکرات مسیحی آلمان "یورگن هارت" است.
رویدادهایی که به آنها اشاره شد کافی است تا دانسته شود چرا دولت آلمان کاملا همآهنگ با امریکا از کودتای ""خوالو گوایدو" حمایت کرد و او را تنها نماینده قانونی مردم ونزوئلا معرفی کرد و بلافاصله "نوربرت رؤتگن" رئیس کمیته امورخارجه مجلس آلمان خواستار «حمایت بین المللی از کودتاگران» شد و دولت آلمان را نیز دعوت به این حمایت کرد.

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 679  راه توده - 11 بهمن ماه 1297

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت