راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

ارتش و مردم

علیه کودتا

در ونزوئلا

راشا تودی- ترجمه آزاده اسفندیاری

 

   

خبرگزاری بی بی سی در ساعات اولیه شروع کودتا علیه نیکولاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا ادعا کرد که مردم این کشور برای بیرون راندن مادورو، به خیابان ها و میادین شهرها سرازیر شده اند.

چند سال پیش، با شروع عملیات تروریستی در سوریه، بی بی سی اعلام کرد، بشار اسد با هواپیمای خصوصی خود از دمشق به طرف ونزوئلا فرار کرد. در حال حاضر نیز اگر بی بی سی اعلام کند  نیکولاس مادورو، در حال فرار از کشور خود به طرف دمشق می باشد نباید تعجب کرد.

اگر در گذشته خبرنگاران بی بی سی، وقایع اتفاق افتاده را منتشر و شرح می دادند، در حال حاضر از آنچه مطابق دلخواه اما به وقوع نپیوسته است سخن می گویند.

 روز چهارشنبه 23 ژانویه در کاراکاس، دو تیم قدرتمند بیس بال، محبوب ترین رشته ورزشی در ونزوئلا، برای مسابقه آماده می شدند. جمعیت زیادی برای تماشای این مسابقه در حال تردد بودند. شب هنگام با اعلام خبر کودتا علیه رئیس جمهور قانونی این کشور توسط رئیس پارلمان، این خبر به سراسر جهان مخابره شد. خبر گزاری های غربی خصوصا بی بی سی تماشاچیان در حال حرکت در خیابان ها را جهت تماشای مسابقه دو تیم به حساب حرکت مخالفین رئیس جمهور و طرفداری از رئیس پارلمان گذاشتند. حال اگر مسابقه ای در کاراکاس انجام نمی گرفت معلوم نبود خبرگزاری های غربی چه چیزی را جایگزین این دروغ بزرگ خود می کردند.

بحران زمانی آغاز شد که نیکولاس مادورو، رئیس جمهور روز 10 ژانویه طی انتخابات در کشور، مجددا به ریاست جمهوری انتخاب و شروع به کار کرد. انتخاب دوباره مادورو متناسب با خواست دولت آمریکا نبود، زیرا خوان دو گایدو رئیس پارلمان و رقیب انتخاباتی مادورو، فرد مورد اعتمادی  که قرار بود در راستای علائق سیاسی و اقتصادی ایالات متحده آمریکا در این کشور سر شار از نفت سر کار بیاید، در انتخابات حائز اکثریت آرا نشد.

خوان دوگایدو، رئیس 32 ساله پارلمان رای اکثریت مردم را در انتخاب مادورو، نپذیرفت و اعلام کودتا کرد. بلا فاصله مادورو از مردم خواست تا به خیابان ها آمده و از رای خود دفاع کنند. با وجود حساب ویژه دولت آمریکا روی ارتش ونزوئلا در مقابله با مادورو، ستاد ارتش این کشور با اعلام پشتیبانی از دولت قانونی، وارد میدان شد و با کودتا گران به مقابله برخاست. دادگاه قانون اساسی ونزوئلا نیز طی حکمی اعلام کرد که رئیس پارلمان این کشور از لحاظ قانونی، فاقد حقوق در به دست گرفتن قدرت می باشد. دادگاه از دادستانی کشور خواست تا شورشیان و عوامل کودتا را در اسرع وقت دستگیر کرده و به دادگاه تحویل دهند.

ترامپ و متحدین دولت آمریکا نیز فورا از کودتا گران حمایت کرده و قول هر گونه یاری به دوگایدو را اعلام کردند. در همین حال دولت های روسیه، چین، ایران، ترکیه، کوبا، نیکاراگوئه، مکزیک و ... از دولت قانونی نیکولاس مادورو، حمایت کردند. همچنین روسیه و چین علیه دخالت نظامی ایالات متحده آمریکا در ونزوئلا هشدار دادند.

در هر کشوری که "انقلاب های مخملی" روی داده است، سفارت خانه های ایالات متحده آمریکا صحنه گردان حوادث بوده اند. به همین مناسبت نیکولاس مادورو با در دست گرفتن کنترل اوضاع از کلیه کارکنان سفارت  آمریکا خواست تا ظرف 72 ساعت ونزوئلا را ترک کنند.

این روزها بحث برکناری ترامپ توسط دمکرات ها که اکثریت کنگره آمریکا را در اختیار دارند جریان دارد اما به خاطر شکست طرح ترامپ در ونزوئلا زمینه ای برای عزل ترامپ فراهم نخواهد شد. سیستم حکومتی در ایالات متحده چه در چهره دمکرات ها و چه در هیبت جمهوری خواهان، همواره در ارتباط با جنگ افروزی و مداخله در امور دیگر کشورها متحدا عمل کرده اند. خواه در افغانستان، سوریه و خواه در ونزوئلا باشد.

درگیری میان رئیس جمهور و پارلمان در جهان می تواند ما را به سال 1993 در روسیه برگرداند. زمانی که بوریس یلتسین بی کفایت، رئیس جمهور وقت روسیه تصمیم به انحلال پارلمان گرفت و نمایندگان با استناد به قانون اساسی آن زمان به مخالفت برخاستند اما یلتسین در آن ایام سیاه، با پشتیبانی ایالات متحده آمریکا مجلس قانون گذاری را به توپ و تانک بست. حال مهم نیست چه کسی رئیس جمهور یا رئیس مجلس باشد مهم برآورده شدن تمایلات آمریکا است چه در روسیه آن زمان و چه، این روزها در ونزوئلا.

وضعیت نابسامان اقتصاد ونزوئلا بر میگردد سرکردگی مخالفین ثروتمند داخلی وابسته به شرکت های خارجی است که در راس مخالفین دولت قرار دارند. در ونزوئلا مانند روسیه زمان گورباچف افراد زیادی مانند چوبایس و گایدر (طراحان نئوگلوبالیسم در روسیه.م) هستند که با حمایت خارجی از ورود کالاهای اساسی به کشور جلوگیری می کنند و باعث بحران های جدی می شوند. در چنین وضعیتی تحریم های آمریکا علیه این کشور نیز مزید بر علت می گردد.

در حال حاضر خطر واقعی برای ونزوئلا دخالت نظامی ایالات متحده آمریکا است. آیا روسیه در صورت حمله نظامی به این کشور می تواند از دولت قانونی این کشور دفاع کند؟ هر چند تا به حال چنین تقاضایی از طرف دولت ونزوئلا ارائه نشده است. کوبا حمایت همه جانبه خود را از دولت این کشور اعلام کرده است. روسیه نیز در صورت لزوم، قطعا قادر به کمک به این کشور خواهد بود. روسیه و ونزوئلا روابط اقتصای، سیاسی و نظامی دارند. طی ماه های اخیر دو هواپیمای نظامی دور پرواز استراتژیک روسیه وارد خاک این کشور شدند که معنی آن حمایت نظامی روسیه از دولت قانونی ونزوئلا است. روسیه با هر نوع دخالت نظامی در دیگر کشورها خصوصا با کودتاهای سازمان یافته توسط سفارت خانه های آمریکا، یا ایجاد شرایط برای نمایش "میدان ها" مخالف بوده است و خواهد بود.

 

https://russian.rt.com/opinion/595874-shamir-venesuela-krizis

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 679  راه توده - 11 بهمن ماه 1297

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت