راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

امریکا از پنجره

وارد آسیای

میانه شده!

سرگیی کاژمیاکین- روزنامه پراودا

ترجمه - آزاده اسفندیاری

 

    

جمهوری های آسیای میانه، همکاری های نظامی خود را با ایالات متحده آمریکا و سازمان نظامی ناتو گسترش می دهند.

 طی هفته های گذشته مانور های نظامی مشترک بین نیروهای نظامی آمریکا و ارتش کشورهای آسیای مرکزی برگزار شد. واشنگتن با رضایت از روابط نزدیک خود با کشورهای منطقه بر اهمیت آن برای سیاست خارجی خود تاکید می کند.

 افراشته شدن پرچم ایالات متحده آمریکا و اعضای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در ازبکستان، دیگر امر تعجب برانگیزی نیست. حضور افسران، سربازان و کارشناسان نظامی غربی  برای اجرای تمرین های جنگی، تعلیم و آشنا کردن نظامیان این کشور با سلاح های جدید، جنبه عادی به خود گرفته است. آواخر ماه ژوئن مانور مشترک نظامیان بریتانیایی و ازبکستان در منطقه جیز کوه، زیر نظر اندره استریفورد، سرهنگ وابسته نظامی سفارت بریتانیا انجام شد.

 برای اولین بار، اوایل سال جاری نیروهای متخصص ویژه ازبکستان برای اجرای مانور مشترک "ضربه جنوب" با نیروهای مخصوص نظامی آمریکا به این کشور اعزام شدند. بنا بر گفته جوزف وتل، فرمانده مرکزی ارتش ایالات متحده آمریکا، بر اساس توافق تاشکند و واشنگتن قرار است ارسال سلاح های آمریکایی به ازبکستان شروع شود و کارشناسان نظامی این کشور وظیفه آموزش به نظامیان ازبک را بر عهده بگیرند. قبلا راه کار همکاری های نظامی ازبکستان با ایالات متحده آمریکا توسط شوکت میرزایف، رئیس جمهور این کشور تعیین و تایید شده است.

قزاقستان یکی دیگر از کشور های آسیای میانه نیز مانند دیگر جمهوری های این منطقه از استراتژی نظامی همکاری با غرب تبعیت می کند. روز های 27 و 28 ژوئن در آلماتی، مانورهای مشترکی با شرکت قزاقستان، ازبکستان، قرقیزستان و تاجیکستان همراه با سه عضو پیمان نظامی ناتو (ایالات متحده آمریکا، بریتانیا و ترکیه) و هندوستان، تحت عنوان "تاکتیک ها برای حفظ صلح جهانی" بر گزار شد.

همکاری های نظامی قزاقستان با ایالات متحده، تنها به مانورهای نظامی محدود نمی شوند. سال هاست که نظامیان این کشور در مراکز آموزش نظامی آمریکا در حال آموزش نظامی هستند. علاوه بر این، قرار داد ویژه ای برای آموزش افسران نیروی دریایی این کشور بسته شده است. ضمن این که واشنگتن توجه خاصی برای کنترل صنعت اتمی این کشور دارد، در حال آموزش گارد های مخصوص حفاظت از امنیت مراکز اتمی و جلوگیری از سرقت رادیو اکتیو توسط باند های قاچاق می باشد.

در آینده امکان تقویت روابط واشنگتن با نورسلطان ( نام جدید پایتخت قزاقستان) وجود دارد.  بیبوت آتماکولوف، وزیر امور خارجه قزاقستان اوایل ماه ژوئن در بازدید از ایالات متحده آمریکا و دیدار با پمپئو، وزیر خارجه این کشور بر گسترش روابط همه جانبه دو کشور تاکید کرد. در این دیدار وزیر امور خارجه آمریکا نیز تمایل کشور خود را برای همکاری با کاسیم توکایف، رئیس جمهور جدید قزاقستان اعلام داشت. در عین حال پمپئو، همکاری آمریکا را با دولت این کشور جهت اصلاحات همه جانبه برنامه ریزی شده اعلام کرد و توجه داد، که دو کشور می توانند برای بازگشت شهروندان قزاقستان که در جنگ های سوریه شرکت داشتند، همکاری کنند.

در عین حال آتماکولوف، با جان بولتون مشاور امنیت ملی کاخ سفید دیداری جدا گانه برگزار کرد. در این دیدار بولتون گفت، قزاقستان شریک ارزشمندی برای واشنگتن به حساب می آید. ما می توانیم در زمینه های امنیت، انرژی، حمل و نقل و فعالیت در امور فضا همکاری های سود مندی داشته باشیم.

وزیر خارجه قزاقستان در ملاقات با نمایندگان شرکت های بزرگ تجاری آمریکا از آن ها درخواست کرد تا نقش اقتصادی و تجاری فعال تری در این کشور به عهده بگیرند.

 گردش مالی بین دو کشور در سال 2018  حدود  37 در صد افزایش را نشان می دهد، این در حالی است که سرمایه گذاری های آمریکا در این کشور 50 در صد افزایش یافته است.

بنا بر مجموعه دلایل، ایالات متحده آمریکا بر اساس منافع خود، سعی در گسترش نفوذ خود در کشور های آسیای میانه دارد. در این رابطه رهبران محلی تلاش دارند تا برای حفظ منافع و موقعیت خود از پشتیبانی حکومت آمریکا برخوردار شوند، بدون این که به عواقب خطر ناک تکیه گاه نا مطمئن برای کشور خود توجه داشته باشند.

 

http://gazeta-pravda.ru/issue/72-30859-9-10-iyulya-2019-goda/dvoynoe-dno-strategicheskogo-partnyerstva/

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

 

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 700 - 3 مرداد ماه 1398

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت