راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

مردم سودان

 نمی خواهند فریب

نظامیان را بخورند

اومانیته - ترجمه آذرنگ

 

   

مذاکراتی که قرار بود برای توافق برسر تقسیم قدرت نهائی در سودان در روز دوشنبه بین ژنرالهای ستاد دولت انتقالی و رهبران معترضان در خارطوم انجام شود، به تعویق افتاد .آینده این مذاکرات  پس از کشته شدن چهار دانش آموز در تظاهرات نان و سوخت به ضرب گلوله نیروهای امنیتی در شهر "البعید" اکنون معلوم نیست چه زمانی انجام خواهد شد. درجریان آن تظاهرات صدها تن از مردم در "بهاری وبوری" واقع در حومه خارطوم جمع شده بودند و پلیس ضد شورش با گشودن آتش به روی مردم موفق شد معترضان را متفرق کند و متعاقب آن مقررات منع رفت و آمد را اعلام کند و دستور تعطیل مدارس صادر شد.

مردم شبه نظامیان "اس اف اس" به رهبری محمد حمدان داغلو مرد شماره 2 شورای نظامی انتقالی را مسئول شلیک به جمعیت اعلام کردند. شبه نظامیان از میان "جانجویدها" در استان دارفور غربی استخدام شده اند. بیش از 60 نفر در این درگیری ها مجروح و چهار دانش آموز کشته شدند. رئیس ستاد شورای نظامی انتقالی "عبدالفتاح ال برهان" گفت: "کشتن غیر نظامیان صلح طلب یک جرم غیر قابل قبول است که نباید بدون مجازات بماند". اما این گفته در حقیقت به سردرگمی افزوده است. هفته گذشته یک ژنرال و چند عضو سرویس اطلاعات و امنیت و همچنین رهبران سیاسی بدلیل یک "کودتای آرام" در 11 ژوئیه دستگیر شدند اما کسی نمیداند اهداف این کودتا چه بوده است.

فعلا مذاکراتی که قرار بود بین ژنرالهای در قدرت و نمایندگان معترضان از سرگرفته شود به مدت نامحدودی به تعویق افتاده است. یکی از سخنگویان جنبش معترضان سودان بنام "صدیق یوسف"  گفته است: "ما نمیتوانیم با کسانیکه مردم را می کشند پشت میز مذاکره بنشینیم".

در این مذاکرات قرار بود بر سر تقسیم قدرت تصمیم گرفته شود.

پس از گفتگوها و بحث های دشوار تشکیل یک شورای 11 نفره شامل "5 نظامی و شش غیر نظامی " جهت رهبری شورای دولتی بمدت 3 سال فراهم شد. حال سئوال اینست که آیا گروه های نظامی در حد همکاری می توانند با هم متحد باقی بمانند؟

خارطوم همچنان صحنه اعتراض به نتیجه تحقیقات رسمی دولت مبنی بر کشتار جمعی از معترضان است. به گفته کمیته پزشکان نزدیک به معترضان از 3 ژوئن تاکنون 127 نفر در تظاهرات کشته شده اند. اما تحقیقات رسمی دولت فقط آمار کشته شدگان را 17 نفر اعلام کرد و شورای نظامی انتقالی مسئولیت این کشتار را برعهده نگرفت. مصر از نزدیک  روند انتقال قدرت در سودان را زیر نظر دارد. روز دوشنبه  "حمدان داغلو" برای دیدار  ژنرال  "السیسسی" به مصر سفر کرد  تا مجددا درباره "موقعیت استراتژیک" و امنیت و ثبات منطقه گفتگو کند. در 23 اوریل ژنرال سیسی از ارتش سودان خواسته بود تا سه ماه دیگر در قدرت بماند. هزاران نفر از معترضان سودانی در خارطوم در مقابل سفارت مصر در خارطوم راهپیمائی کردند و خواستار پایان هرگونه "دخالت" خارجی در انتقال قدرت در کشورشان شدند.  دیدار "حمدان داغلو" تائید این واقعیت است که او مردی است که مصر و عربستان سعودی روی رهبری سودان به عنوان یک متحد استراتژیک حساب میکنند.  کشوری که در منطقه عضو اتحادیه عرب است و ناگفته نماند که مباحث آینده در مورد کنترل ترافیک در دریای سرخ و اشتراک گذاری آبهای روخانه نیل در آینده مد نظر و مطرح است.

 

https://www.humanite.fr/soudan-au-coeur-de-la-confusion-le-chef-militaire-hamdan-daglo-simpose-675382

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 701 - 10 مرداد ماه 1398

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت