راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

گرجستان و اکراین

دو چرخ یدک

برای اهداف ناتو

راشا تودی ( روسیه امروز)

ترجمه - آزاده اسفندیاری

 

    

تمرینات نظامی 14 کشور عضو سازمان نظامی ناتو، همراه با ارتش گرجستان در این کشور آغاز شده است.

بنا به گفته ولادیمیر چچیبای، وزیر دفاع گرجستان، انجام چنین مانور هایی منجر به پذیرش عضویت هر چه سریع تر این کشور در ناتو خواهد شد. در این تمرینات، بیش از 3 هزار نفر نیروی نظامی از کشور های مختلف که "حفظ امنیت در منطقه دریای سیاه" نام گذاری شده است شرکت دارند.

براساس گزارش ها این مانورها که وسیع ترین تمرین نظامی در گرجستان است تا نهم ماه اوت ادامه خواهد داشت. علاوه بر گرجستان، ایالات متحده آمریکا، بریتانیا، لتونی، لیتوانی، لهستان، نروژ، بلژیک، بلغارستان، یونان، مونته نگرو، رومانی، ترکیه و اوکراین نیز در آن شرکت دارند. بنا بر گفته مقامات گرجستان حضور نظامی ناتو در این کشور برای جلو گیری از نفوذ روسیه در این منطقه می باشد. (به این ترتیب مشخص است که این مانور علیه روسیه انجام می شود و امریکا در کشورهای همسایه روسیه قصد محاصره آن را دارد. شاید از جمله انگیزه های سرعت گرفتن مناسبات نظامی و سیاسی روسیه با برخی کشورهای امریکا لاتین که امریکا آن را حیاط خلوت خود میداند همین حضور و مانور امریکا در جمهوری های اطراف روسیه باشد. م)

ژنرال راندل سیمونس، فرمانده گارد ملی در ایالت جورجیای آمریکا که در این مانور ها حضور داشت خطاب به نظامیان گفت: "شرکت شما در تمرینات بین المللی یک پیام روشن دارد و آن هم حفظ ثبات، صلح و امنیت منطقه و جهان".

در واکنش به تمرینات نظامی در گرجستان ایگور مزوروف، عضو شورای فدراسیون روسیه گفت، ناتو با مانورهای نظامی سر مرزهای ما در صدد می باشد تا حضور خود را در اطراف روسیه  نشان دهد.

روسلان بلبیک، معاون مجلس دومای کریمه نیز در همین رابطه گفت، سربازانی که از دیگر مناطق جهان برای تمرینات نظامی آمده اند و به فضای دریای سیاه آشنا نیستند چطور می خواهند حافظ صلح و ثبات این منطقه باشند. ما با مانور نظامی کشورهای مختلف سر مرزهای روسیه عادت کرده ایم. البته در صورت خطر، آن ها وارد جنگ خواهند شد اما هدف ناتو به سرکردگی ایالات متحده بیشتر جنگ روانی است تا یک اقدام جدی. در شرایط حاضر آمریکا بیشتر به ایجاد تنش مستمر نیاز دارد تا  یک عملیات نظامی همه جانبه.

به یاد بیاوریم سخنان جان استنبرگ، دبیر کل ناتو به مناسبت 70 سالگی تاسیس این سازمان که گفت، این سازمان فعالیت اطلاعاتی خود را در منطقه دریای سیاه گسترش خواهد داد. از جمله  توسعه همکاری با گرجستان و اکراین. به گفته او حفظ حضور نظامی ناتو در این "منطقه حیاتی" به دلیل پر و بال گرفتن قدرت روز افزون نظامی روسیه است.

در ادامه دبیر کل ناتو اظهار داشته بود، ما با گرجستان و اکراین بر روی همکاری های نظامی در زمینه های آموزش نیروی دریایی و گارد ساحلی، رفت و آمد های بندری، تبادل اطلاعات و تمرینات نظامی توافق کرده ایم.

کنستانتین بلوخین، متخصص مرکز مطالعات امنیت آکادمی روسیه در مصاحبه با راشا تودی (روسیه امروز) گفت، هدف از تمرینات نظامی ناتو فشار و شاخ و شانه کشیدن برای روسیه است. از گرجستان استفاده ابزاری می کنند اما حاضر نیستند این کشور به عضویت ناتو پذیرفته شود. پذیرفتن گرجستان به ناتو، برای ایالات متحده آمریکا به صرفه نیست اما همکاری نظامی همه جانبه را با این کشور و با اکراین و احتمالا با دیگر کشور ها تقویت می کنند(1).

در ماه ژوئن آدام اسمیت، رئیس کمیته مجلس سنای آمریکا، در مورد نیروهای مسلح از پنتاگون خواست تا یک استراتژی معین در دریای سیاه برای مقابله با روسیه تدوین کند تا در پیش نویس بودجه نظامی این کشور در سال 2020 در نظر گرفته شود.

-----

1 – ( به علت بی ثباتی اجتماعی و اقتصادی در گرجستان و اکراین ایالات متحده و متحدین، ریسک پذیرفتن این دوکشور را به ناتو نمی پذیرند. به همین مناسبت استفاده ابزاری از این دو کشور را در برنامه های خود قرار داده اند. م )

 

https://russian.rt.com/world/article/653768-gruziya-ucheniya-nato

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 701 - 10 مرداد ماه 1398

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت