راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

آقای خامنه ای

راه حل سلطان حسن را

برای جایگزین خود

می خواهد تقلید کند؟

اومانیته - ترجمه آذرنگ

    

هنگامی که پادشاه "حسن دوم" در 23 ژوئیه سال 1999 در گذشت، همه چیز در مراکش برای استمرار سلطنت فراهم و برنامه ریزی شده بود. پسرش "محمد ششم" بدون درگیری وارث و جانشین او در کشوری شد که در آن نابرابری عمیق اجتماعی و سرکوب سیاسی حاکم است شد .

او مشاوران مخصوص خود را دارد که قبل از هر چیز به او  پیشنهاد کردند برای همیشه وزیر داخلی قدرتمند سابق "دریس بصری" و دستیار پدرش که از سازمان دهندگان اصلی سرکوب خونین نیروهای دمکراتیک بین سالهای 1970 ـــ 1999 بود را از کار برکنار کند. واضح است که سلطنت جدید میخواهد تصویری که از سلف خود به ارث برده را تغییر دهد و یک نسخه مدرن را جایگزین کند. یک مرد آزاد "نزدیک به مردم" که حتی "پادشاه فقرا" نامیده میشود. او ده سال پس از سقوط دیوار برلین به قدرت رسید. کشوری که نقش استراتژی برای غرب ندارد. جانشین او اگرچه او وابستگی محکمی با دولت فرانسه دارد اما باید روابط خود را متنوع تر کند.

ارتباطات با تبلیغات سلطنتی به خوبی پیش میرود تا حدی که حتی مخالفان "حسن دوم" معتقدند که تغیراتی از بالا صورت گرفته است. البته اکنون بعد از 20 سال حکومت "محمد ششم" واقعیات پنهان آشکار میشوند.

در اکتبر 1999، چند ماه بعد از تاجگذاری، "محمد ششم" از "مفهوم جدید اقتدار با هدف تضمین حمایت از آزادیهای اجتماعی و حقوق مدنی مردم، مطابق با الزامات حاکمیت قانون سخن گقت. اما او سریعا این ایده را فراموش کرد. بمب گذاری های مرگبار در سال  2003 در "کازا بلانکا" و سپس در اوریل 2011 در مراکش بهانه ای برای سرکوب شد و دوران سلطنت "حسن دوم" در مراکش  تکرار شد . هزاران نفر در جریان اقدامات ضد تروریستی بی پروا زندانی و محاکمه شدند. به حدی که فدراسیون بین المللی حقوق بشر "اف .ای. د .اج" سال بعد درباره نقض فاحش حقوق بش در مراکش اطلاعیه داد. دولت از آن زمان 20 فوریه در سال 2011 اعمال خشونت را آغاز کرد. ابتدا تقیسم جنبش "با اوردن اسلامگرایان حزب عدالت و توسعه در دولت تا حد برگزیدن نخست وزیری اسلامگرا و گسترش سرکوب جنبش مردمی در ماههای بعد و هزاران دستگیری و محکومیت زندان.

"ماتی مونجیب" مورخ مراکشی و رئیس انجمن ازادی مطبوعات در مصاحبه ای با روزنامه اومانیته تاکید کرد "ازادی های اجتماعی، مدنی و حقوق بشر در حال زوال است". محمد ششم در سخنرانی خود به مناسبت 20 سال حکومت 4764 نفر را مورد عفو ملوکانه قرار داد. البته در این لیست هیچ یک از رهبران جنبش "هیراک" که در زندان بسر میبرند دیده نمیشود. "ناصر ذفظفی" یکی از چهره های معترضان رژیم به جرم "تضعیف امنیت دولت" به 20 سال زندان محکوم شد و همچنان در زندان بسر می برد. در حالی که انجمن های حقوق بشر به  ترور و خشونت در مراکش اشاره میکنند محمد ششم در سخنان خود از "تحکیم ازادی ها" سخن میگوید. تشابه سیاست "حسن دوم" و"محمد ششم" در مورد مسائل صحرای عربی مشهود است. رباط نمیخواهد در مورد استقلال صحرا ادعای "جبهه پولساریو" که منطقه را "جمهوری دمکراتیک عرب صحرا" اعلام کرده چیزی بشنود. براساس گفته "اکس فام" کمیته امداد قحطی اکسفورد مراکش یکی از نابرابرترین کشورهای شمال افریقا و نیمی از جهان است. طبق امار رسمی  بیکاری در کشور 10 در صد است و در بین افراد  زیر 24 سال به 39 درصد می رسد. دسترسی به بهداشت با کیفیت در مناطق دور افتاده دشوار است و سطح تحصیلات  بسیار نازل. یک سوم جمعیت کشور نیز بیسواد میباشند. در چنین شرایطی ادعای محمد ششم در مورد موفقیت 20  سال حکومتش بی معنا است. محمد ششم در سخنانش در مورد ساختار جدید مراکش گفت: "کشوری که باید نابرابری ناگواردر ان محو شود به نیروی با مهارت جدید  در سطوح مختلف از جمله دولت نیاز دارد". اما در حقیقت سلطنت قدرت اجرائی بسیار گسترده خود را نسل ها است که حفظ کرده است و بخش های عمده امور خارجه، دفاعی و بخشهای کلیدی اقتصادی را بر عهده دارد. خانواده سلطنتی بنا بر سنت چپاول از مردم از طریق شرکت سلطنتی "هلدینگ ــ اس. ان .ای" با تغییر نام عربی "المدا" با صندوق سرمایه گذاری خود در 24 کشور افریقایی مشغول فعالیت و  تجارت است که بطور عجیبی با استراتژی بین المللی مراکش مطابقت دارد. مجله "فوربس" ثروت تقریبی "محمد ششم" را در سال 2015 در حدود 5.2 میلیارد یورو تخمین میزند. برای "پادشاه فقرا" ثروت کمی نیست!

 

 https://www.humanite.fr/comment/reply/675454

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 702 - 17 مرداد ماه 1398

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت