راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

استراتژی جدید آمریکا علیه روسیه

ولادیمیر پروخواتیلف - بنیاد فرهنگ استراتژیک

ترجمه - کیوان خسروی

 

    

کانال تلویزیونی آمریکایی «سی.ان.ان.» مانند بسیاری رسانه های غربی دیگر تجمع غیر مجاز در مسکو در روز شنبه 27 ژوییه را، ضمن توجه عمده به شخص «آلکسی ناوالنی»، که «سی.ان.ان.» وی را «رهبر اپوزیسیون» می نامد، مورد تفسیر قرار داد. اینکه «آیا اعتراضات در مسکو به تقویت تحرک اعتراض کمک خواهد کرد یا نه و اگر این اتفاق روی دهد کرملین چه واکنشی را نشان خواهد داد» در مرکز این تفسیر قرار داشت. در همین راستا سرویس روسی« بی.بی.سی.» ناآرامی‌های 27ژوییه در مسکو را گسترده تر تفسیر کرد و برنامه اقدامات اعتراضی بعدی از جمله اقدامات غیرمجاز را به آگاهی خوانندگان خود رساند.

 روشهای تشدید و تقویت «انگیزه ملی اعتراض» در روسیه در آمریکا توسط گروهی از مراکز تحلیلی برجسته مطالعه و بررسی می‌شوند. دربین آنهایی که به حزب جمهوری خواه نزدیک هستند- شورای سیاست خارجی آمریکا، «انستیتوی پوتوماک برای مطالعات سیاسی»،«موسسه امریکن انترپرایز»، «استراتفور»، «بنیاد جمیزتاون» قرار دارند. مراکز تحلیلی نزدیک به دمکراتها نیز در مورد روسیه مشغول فعالیت هستند. این مراکز«مرکزامنیت نوین آمریکا» موسسه بروکینگز و «شورای روابط خارجی» هستند. «مرکزامنیت نوین آمریکا» در سال 2007 پایه گذاری شد. «تیری مایسان» روزنامه نگار مشهور فرانسوی می نویسد که این اتاق فکر امروز همان نقشی را که پروژه «عصر نوین آمریکا» که پیش از آن روی داده بود را بازی می کند-  یعنی«تامین توسعه طلبی و تسلط آمریکا بر همه جهان». با کمک چنین پروژه هایی «بازهای لیبرال» براساس گفته «تیری میسان»، سیاست دولت سایه را هدایت می کنند. از ژانویه سال 2018 تا ژانویه سال 2019 در راس «مرکزامنیت نوین آمریکا» «ویکتوریا نولند» قرار داشت. تحت رهبری این«هارپی‌ها»[سارقین وچپاولگران سریع. میتولوژی یونان قدیم. یک هیولای بالدار با صورتی شبیه به یک پیر زن با موهایی بلند و دارای چنگالهای بلند و تیز است. ظاهری نیمه حیوان و نیمه انسان دارند.مترجم] دهها کارشناس«مرکز امنیت نوین آمریکا» سند«استراتژی آمریکا علیه روسیه» را تدوین کردند. گزارشی گسترده که « استراتژی هماهنگ تر آمریکا را برای رویارویی موثر با روسیه» ارائه می دهد. این گزارش را سایت «مرکزامنیت نوین آمریکا» در ژانویه 2019 پخش کرده بود.

نویسندگان این گزارش برآن هستند که تحریم های آمریکا علیه روسیه به اهداف تعیین شده خود نرسیده اند:« روسیه معتقد است که طی سالهای اخیر به موفقیت های چشمگیر سیاست خارجی دست یافته است و بعید است که روش استراتژیکی خود را در چشم اندازهای کوتاه مدت و یا میان مدت تغییر دهد».«مرکز امنیت نوین آمریکا» پیشنهاد می کند که رویکرد خود نسبت به مهار روسیه را تغییر دهد. در گزارش گفته می شود که البته آمریکا نباید از تحریم ها علیه اولیگارشی و شرکتهای روسی صرف نظر کند. سیاست آمریکا باید پس از مدتی روی تخریب اقتصاد روسیه و بودجه فدرال تمرکز کند. یکی از نویسندگان گزارش«ریچل زیمبا» می نویسد که دور جدید تحریم های آمریکا «اقدامات مربوط به بدهی حاکمیت، انرژی و بخش مالی» را در نظر می گیرد و این مسئله باعث ایجاد تنش در اقتصاد روسیه خواهد شد، اما گمان نمی رود منجر به پیامدهای فاجعه آمیز برای روسیه بشود. در گزارش اصطلاح «سیاستهای اقتصادی قهری» که تحریمها، بی ثباتی اقتصادی و تاثیرگذاری بر امکانات سرمایه گذاری دولت را در نظر دارند، وارد می شود. در عین حال «سیاستهای اقتصادی قهری» تنها بخشی از استراتژی «نیروی قهری» آمریکا است که پشتیبانی از سیاستمداران مخالف و جنگ سایبری را در بر می گیرد. برای نویسندگان گزارش عدم کارایی تحریمهای اقتصادی بدیهی است و آنها پیشنهاد می کنند که سیاست آمریکا در قبال روسیه «فراتر از چارچوب تحریمها» برود. «آندره کندال تیلور»، مدیر برنامه های امنیت ترانس آتلانتیک در «مرکز امنیت نوین آمریکا»، ضمن توصیه بعنوان کارشناس در امور« پوپولیسم و تهدیدهای دمکراسی»، توضیح می‌دهد که تلاش می‌شود وفاداری نخبگان روس نسبت به دولت و شخصا به ولادیمیر پوتین را تضعیف کنند و همچنین نارضایتی روسها از طریق ایجاد مشکلات اقتصادی» در کشور را برانگیزند. «کندال تیلور» ضمن ارائه تغییر جهت این تلاش برای مهار روسیه به مؤلفه دوم یعنی«نیروی قهری» و حمایت از اپوزیسیون سیاسی، می‌نویسد«سیاستمداران باید از رویکردهای جایگزین استفاده بکنند تا به روسها نشان داده شود که پوتین روسیه را در مسیری نادرست هدایت می کند».

به گفته «آندره کندال تیلور»، جایگزین رویکرد تحریمهای اقتصادی، همکاری با جوانان روسیه است:«روابط بین آمریکا و روسیه اکنون پایین تر از دوران جنگ سرد است. ایجاد روابط از جمله با  روسهای جوان- بهترین انتخاب برای تثبیت رابطه با روسیه پس از پوتین است... آمریکا باید بیشتر به برنامه هایی توجه کند که به روسها نشان داده شود که پوتین مانع شیوه زندگی بهتر است».«قلم» این کارشناس امور«پوپولیسم و تهدیدهای دمکراسی» دست قوی رئیس «مرکز امنیت نوین آمریکا» «ویکتوریا نولاند»، این قهرمان میدان اوکرایین را هدایت می کند. اکنون «نولاند» ضمن تلاش برای نشان دادن«مسیر زندگی بهتر» به روسها به«بازسازی رابطه با روسیه» می پردازد. در ماه مه سال جاری او درخواست ویزای روسیه را برای شرکت در کنفرانسی که توسط «شورای امور بین الملل روسیه»، «شورای روابط خارجی آلمان» و دانشکده مطالعات بین المللی دانشگاه«جان هاپکینز» سازمان داده شده بود، کرد. اما وی ویزا دریافت نکرد. خانم «نولاند» در لیست سیاه روسیه قرار دارد که در پاسخ به تحریمهای شخصی ضد روسی آمریکا تنظیم و تدوین شده بود. وی در حال حاضر در موسسه «بروکینگز» بهمراه همسرش «رابرت کیگن»، بنیانگذار پروژه «عصر نوین آمریکا» فعالیت می کند و با «مادلین آلبرایت« در گروه «آلبرایت استونبریج» همکاری می کند. هر دو این ساختارها مانند «مرکز امنیت نوین آمریکا» مرکز فکری«بازهای لیبرال» هستند. اندکی پیش از وقایع 27 ژوییه در مسکو «نولاند» مصاحبه تندی را در روزنامه «هندلزبلات» آلمانی انجام داد و بطور کوتاه اصول تنظیم شده «استراتژی آمریکا علیه روسیه» را بیان کرد. این کارشناس امور فعالیتهای خرابکارانه گفت که«ایالات متحده آمریکا قطعا آمادگی روسیه برای استفاده از«روشهای خرابکارانه» را  دست کم گرفته است. یاد آوری می‌کنیم که«استراتژی آمریکا علیه روسیه» که در سایت «مرکز امنیت نوین آمریکا» منتشر شده تنها خلاصه مطلب است. یعنی چکیده کوتاهی از طرح ریزی های غیرعلنی ارسال شده به سازمان‌های اطلاعاتی، وزارت امور خارجه و کنگره آمریکا است. راه ها و روش های سیاست آمریکا علیه روسیه« فراتر از چارچوب تحریمها» بطور مفصل در روایتهای علنی وآشکار بیان نمیشود.

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 702 - 17 مرداد ماه 1398

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت