راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

آغاز چرخش

 سیاست ها

در ج. اوکرائین

روزنامه پراودا- تاتیانا آورچنکو

ترجمه – آزاده اسفندیاری

 

    

با پیروزی ولادیمیر زلنسکی، در انتخابات اخیر ریاست جمهوری اکراین، افق روشنی جهت برگشت به پای میز مذاکرات سه جانبه مینسک در راستای صلح در دنباس به چشم می خورد.

رئیس جمهور جدید این کشور، لئونید کوچما، رئیس جمهور اسبق اکراین را به عنوان نماینده این کشور برای گفتگوی سه جانبه جهت برون رفتن از بن بست و بر قراری صلح در شرق اکراین انتخاب کرد و او نیز  وارد شهر مینسک پایتخت بلاروس شد.

لئونید کوچما، پس از پایان اولین دور نشست سه جانبه در یک مصاحبه مطبوعاتی گفت، فضای حاکم بر مذاکرات طرفین امیدوار کننده و متفاوت با گذشته بود. برای اولین بار این احساس به وجود آمد که همگی با حسن نیت خواهان پایان دادن به در گیری های خونین سال های گذشته هستند.

نماینده کیف با تاکید بر اراده ولادیمیر زلنسکی، مبنی بر حل معضل دنباس و برقراری صلح ادامه داد:

من با اختیارات تام از طرف رئیس جمهور، برای حل مشکلات منطقه به اجلاسیه مینسک آمده ام و یکی از مهم ترین موارد مذاکره مبادله اسیران جنگی طرف های درگیر خواهد بود. حال نمی توان گفت که این تصمیم از همین فردا جنبه اجرایی به خود می گیرد. در عین حال صحبت بر سر آزادی ملوانان اکراینی مطرح شد که با خوشبینی بحث در این موارد ادامه خواهد داشت.

در ادامه مصاحبه، نماینده رئیس جمهور اکراین در نشست مینسک اظهار داشت، ایجاد فضای آشتی در دنباس، منجر به واکنش خشمگین ملی گراهای افراطی اکرائین شده است.(1. م)

بوریس گریزلف، نماینده روسیه نیز که برای شرکت در جلسه مینسک به این شهر آمده بود پس از نشست مشترک اظهار داشت، با یک توافق جدید و ایجاد یک خط ارتباطی بین طرفین تا دهم ژوئن آتش بس در لوگانسگ برقرار میشود.

سرگیی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در واکنش به کنفرانس مطبوعاتی لئونید کوچما، در ارتباط با نشست مینسک گفت، ما باید در پروسه مذاکرات هوای تغییرات جدید را احساس کنیم. برای متحقق کردن تصمیمات جلسات مشترک، لازم است تا مجلس اکراین مصوبات نشست مینسک را تبدیل به قانون کرده و خواهان اجرای آن ها شود. من به تغییرات جدید و حسن نظری که دارند، درود می فرستم زیرا در سال های اخیر اراده ای برای حل مسله صلح در دنباس وجود نداشت.

------

1 - روز چهارم ژوئیه، چندی پس از سوگند یاد کردن رئیس جمهور جدید اکراین، نئو فاشیست ها و ملی گرایان این کشور در برخی از شهر ها، اماکن و بنا های یاد بود زمان اتحاد شوروی را تخریب و به آتش کشیدند. از آن جمله مجسمه یاد بود مارشال گیورگی ژوکف، سرفرماندهی ارتش سرخ زمان جنگ دوم جهانی و قهرمان اتحاد شوروی را در شهر خارکف پائین کشیدند. در واکنش به تخریب مجسمه ژوکف، دهها هزار نفر در میدان مرکزی این شهر گرد آمدند و خواهان بر پا داشتن مجدد مجسمه شدند. شهردار خارکف در یک برنامه مستقیم تلویزیونی اعلام کرد، بزودی به خواسته اهالی پاسخ مثبت خواهد داد و به کمک مردم مجسمه یاد بود مارشال ژوکف به جای خود نصب خواهد شد.

 

http://gazeta-pravda.ru/issue/60-30847-7-10-iyunya-2019-goda/svet-v-kontse-tonnelya/

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 694  - 23 خرداد ماه 1398

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت