راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

دادگاهی

که در باتلاق

رای آن مانده اند

 

ادگاه محمدرضا خاتمی نایب رئیس دوم مجلس ششم و رهبر سابق جبهه مشارکت که قرار بود علنی برگزار شود، پشت درهای بسته پایان یافت. در پایان این دادگاه محمدرضا خاتمی در یک مصاحبه بخشی از اسناد و مدارک رسمی و غیررسمی درباره نتایج انتخابات، شمار تعرفه‌ها، تناقض‌ها در آمارها، انواع و اقسام تخلفات را بر شمرد و گفت که خواهان احضار جنتی دبیر شورای نگهبان و کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان، سردار محصولی وزیر کشور وقت، دانشجو مسئول برگزاری انتخابات و شریفی راد (که به موقعیت و نقش او اشاره نشده) و آقایان سردار جعفری فرمانده وقت سپاه حجت الاسلام سعیدی نماینده وقت رهبر در سپاه و سردار مشفق معاون امنیت سیاسی اطلاعات سپاه به دادگاه شده بود.
همزمان با دادگاه محمد رضا خاتمی، بر روی شبکه اینترنت، سخنان سردار جعفری فرمانده وقت سپاه پاسداران، علی سعیدی نماینده وقت رهبر در سپاه، سردار مشفق از مسئولان امنیتی سپاه و بالاخره حسین طائب رئیس اطلاعات سپاه یا برای نخستین بار و یا به شکل کامل تر از گذشته انتشار یافت. در همه این سخنرانی‌ها ضمن مخلوط کردن دوغ و دوشاب و انواع و اقسام تحلیل‌های بی ربط و مضحک درباره ارتباط اصلاح طلبان و خاتمی و موسوی خوئینی‌ها و تاج زاده و سران مشارکت و مجاهدین انقلاب اسلامی با انگلیس و امریکا، به نقش سپاه برای مهندسی انتخابات 88 بسود احمدی نژاد و سپس تقلب و سرکوب مردم معترض به صراحت اشاره شده است. این درحالیست که امروز همه می دانند که اسرائیل و انگلیس تا عمق سپاه و اطلاعات سپاه نفوذ کرده‌اند و همانها هستند که از همانجا کودتا علیه انقلاب را بدست سپاه اجرا می کنند. بارزترین نمونه آن همان کودتای 88 و جلوگیری از انتخاب میرحسین موسوی بود که با خواست احیای ارمان‌های انقلاب و پایان دادن به دروغ و فساد و مافیای حکومتی و اختلاف طبقاتی وارد میدان انتخابات شده بود.
دادگاه محمد رضا خاتمی در شرایطی برگزار شد که دیگر ما در سال 88 نیستیم و دهان امثال خاتمی را با مستنداتی که در اختیار دارند و افتضاح دولت احمدی نژاد و بحران سراسری حکومتی نمی توان بست. انواع سخنرانی‌هایی که در هفته‌های اخیر از سوی مقامات امنیتی منتشر شده نقش آنها را در تقلب و کودتای 88 بخوبی نشان می دهد. سخنرانی سردار مشفق در همان زمان موجب شکایت هشت تن از زندانیان جنبش سبز شد که البته او هیچگاه به دادگاه احضار نشد ولی موجب شد که بساطش جمع شود. سردار جعفری به صراحت از سقوط آزاد احمدی نژاد در نظرسنجی‌های پیش از انتخاباتی اشاره می کند. سخنرانی حسین طائب رئیس اطلاعات سپاه که انواع و اقسام ادعاهای مالیخولیایی و تحلیل‌های آبکی و بی پشتوانه را مطرح می کند هم نشاندهنده دشواریست که حکومت و سپاه برای توجیه حمایت از احمدی نژاد و کشاندن کشور به تحریم و خیانت تقلب و کودتا با آن روبروست. همه آنها احمدی نژاد را که امروز متکی به اطلاعاتی که درباره کودتای 88 دارد رهبر و آنها را به تمسخر گرفته در سخنان خود حذف کرده و بر روی اصلاح طلبان متمرکز شده‌اند. ضمن اینکه سکوت آنها درباره احمدی نژاد نشاندهنده حسابی است که بخشی از سپاه بر روی او برای آینده باز کرده است.
اشتباه شکایت از محمدرضا خاتمی همه اینها را دوباره دربرابر چشمان مردم قرار داد. امروز ائتلافی میان قدرت طلبان در بیت رهبر و سپاه، دزدها و اختلاس گران و مفسد‌های اقتصادی و عوامل نفوذی اسرائیل و خارجی شکل گرفته که بر ادامه حصر میرحسین موسوی و مهدی کروبی پافشاری می کنند. همه آنها انگیزه های یکسانی ندارند ولی انقدر انگیزه دارند که با هرگونه کوشش برای گشایش در وضع کشور و بازگشت به آرمانهای آزادی و عدالت اجتماعی تا جایی که بتوانند مخالفت کنند. نتیجه این مقاومت و مخالفت به یک بحران همه جانبه اقتصادی و اجتماعی و سیاسی و فرهنگی و اخلاقی و ملی منجر شده است. شکست حکومت در برگزاری نمایشی دادگاه محمدرضا خاتمی تنها جلوه کوچکی از این بحران است. 
دادگاه محمد رضا خاتمی ضمنا امکان دوباره مرور گذشته را داد. امروز کمترین تردیدی وجود ندارد که کودتای 88 کاری ترین ضربه‌‌ای بود که جناح راست حکومتی و دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی و نفوذی‌های آنها به انقلاب 57 وارد کردند. هر چند مقاومت رهبران و مردم و جنبش سبز اجازه نداد که این کودتا به نتیجه نهایی خود که جمع کردن کامل بساط انتخابات و اثرگذاری رای مردم بعنوان مهمترین دستاورد سیاسی انقلاب 57 بود برسد. همه می دانند که وحشت از تکرار جنبش سبز حکومت را وادار به عقب نشینی و پذیرش نتایج انتخابات 92 کرد، انتخاباتی که سپاه در همان زمان هم خواهان ابطال و برهم زدن آن بود که خود را در تاخیر در اعلام نتایج آرا نشان داد. بنابراین مقاومت مردم و جنبش سبز، جنبشی بیهوده نبود و نیست. همین فضایی که امروز در کشور برای اظهار نظر، حفظ فضای گفتگو، مقاومت دربرابر فیلترینگ، افشای چهره کریه امام جمعه‌های حکومتی، ادعاهای اصلاحات در قوه قضائیه و مبارزه با فساد، فشار مداوم بر بیت رهبری، ناگزیری حکومت به برگزاری انتخابات با حداقل استانداردها و ضوابط وجود دارد، نتیجه مقاومت مردم در جریان انتخابات 88 و درس سنگینی است که مردم علیه تقلب به حکومت دادند.
 

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 695  - 30 خرداد ماه 1398

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت