راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

قتل عام تاریخی

کمونیست ها

در کره جنوبی

 

    

64 سال پیش یکی از بزرگترین نسل‌کشی‌های زندانیان سیاسی در کره جنوبی اتفاق افتاد. ۱۰۰ هزار زندانی سیاسی را دولت دست‌ نشانده ایالات‌متحده در کره جنوبی تیرباران و در گورهای دسته جمعی به خاک سپرد. آمار ۱۰۰ هزار نفر درحالی از سوی کمیسیون حقیقت و آشتی کره مورد تأیید قرارگرفت که سایر منابع تعداد قربانیان را ۲۰۰ هزار نفر اعلام کرده اند.

بسیاری از قربانیان شهروندان عادی بودند که از سوی نیروهای امنیتی متهم به ارتباط با کمونیست‌ها و عضویت در حزب کارگران کره شده بودند. آن‌ها را پیش از مرگ به روی زمین می‌خواباندند و سپس به آن‌ها شلیک می‌کردند. ۲۷ ژوئن ۱۹۵۰.

ایسونگمن رئیس‌جمهور وقت کره جنوبی دستور مستقیم این کشتار را صادر کرد. او پس از سال‌ها اقامت در امریکا و به دنبال بمباران اتمی ژاپن به این کشور منتقل و مدتی بعد قدرت را در کره جنوبی به دست گرفت.

حکومت کره جنوبی به مدت چهار دهه این کشتار را پنهان کرد و مانع افشاگری نزدیکان قربانیان شد.

در سال ۱۹۹۰ سرانجام کره جنوبی این کشتار را پذیرفت و اجازه کاوش گورهای دسته‌جمعی را صادر کرد. چهار سال پیش در دسامبر ۲۰۰۸ در میان کاوش‌های بخشی از گورهای دسته‌جمعی حتی اجساد کودکان پیدا شد.

این کشتار در آستانه جنگ دو کره  درحالی انجام شد که ارتش امریکا درکره بود و عکسهای کشتار را سرگرد ابوت، که در ارتش امریکا خدمت می کرد ثبت شده. از جمله عکسی که می بینید و لحظات تیرباران عده زیادی از زندانیان که روی زمین خوابانده شده بودند را نشان میدهد.

درجریان جنگ دوم جهانی ژاپن کره را اشغال کرد و پس از جنگ و شکست ژاپن، کره به دو نیمه شمالی و جنوبی تقسیم شد. در 1950 بدنبال تحریکاتی که امریکا برای ساقط کردن حکومت کمونیستی کره شمالی از داخل کره جنوبی کرد،  جنگ میان دو کره آغاز شد که بمدت 3 سال ادامه یافت و یکی از پرتلفات ترین جنگ های پس از جنگ دوم جهانی شد. بعدها جنگ ویتنام و سپس جنگ میان دو ویتنام شمالی و جنوبی، با شباهت جنگ کره آغاز شد. در هر دو جنگ ارتش امریکا نقش اصلی را داشت.  جنگ کره جمعا قریب یک میلیون قربانی برجای گذاشت. امریکا؛ انگلستان، فرانسه؛ کانادا، افریقای جنوبی در کنارارتش کره جنوبی قرار گرفتند و اتحاد شوروی وقت و چین در کنار ارتش کره شمالی.

کشتار جمعی که دربالا به آن اشاره شد، مربوط به کمونیست های کره جنوبی است که دولت کره و امریکا آنها را ستون پنجم کره شمالی در کره جنوبی میدانستند. بخش عمده تبلیغات منفی که امریکا علیه کره شمالی می کند و حتی تهدیدهائی که علیه این کشور می کند، ادامه جنگ کره است. همچنان که دستیابی کره شمالی به سلاح اتمی و موشک های بالستیک قادر به حمل کلاهک های اتمی ادامه آمادگی این کشور علیه تجاوز از خارج است.

 

 

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 696  - 13تیر ماه 1398

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت