راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

تجربه چین

در برابر

مردم روسیه

روزنامه پراودا

ترجمه - آزاده اسفندیاری

 

    

اخیرا نشست مشترک انجمن شهرداری های روسیه و جمهوری خلق چین در شهر"ریازان" روسیه برگزار شد. در این نشست 70 نماینده از سیزده استان جمهوری خلق چین و 80 نماینده از شهرداری های مناطق مختلف فدراسیون روسیه شرکت کردند.

هدف از برگزاری این نشست مشترک، تبادل تجربه در زمینه های سیاست های اجتماعی، گردش گری و فرهنگی، آموزش و پرورش، علم و فن آوری، اقتصاد و تجارت، و پرورش جوانان، مسکن و آب و برق، مزارع و دیگر زمینه های مشترک بود.

چین، همواره در صدد کسب تجربیات گوناگون، جهت پیشرفت در زمینه های مختلف اجتماعی بوده است. نتایج به دست آمده در تمام زمینه ها در این کشور، به روشنی از پذیرش ابتکار و خلاقیت های مختلف دیگر کشورها نشان دارد. در چهل سال گذشته، سهم جمهوری خلق چین در اقتصاد جهانی از  1.8 در صد به 15 در صد افزایش یافته است. میانگین رشد سالانه این کشور 9.5 در صد از 2.9 در صد اقتصاد جهان است. صنایع با پیشرفته ترین تکنولوژی زمان، بالا ترین نرخ رشد را دارد. سهم صنایع نوآورانه و پیشرفته در کل تولید ناخالص ملی، 10 در صد را نشان می دهد و به همین نسبت نیز سطح رفاه شهروندان این کشور به طور روز افزون بالا رفته است.

ن. ولکوف، نماینده پارلمان محلی منطقه ریازان، و عضو کمیته مرکزی حزب کمونیست روسیه، در در حاشیه نشست انجمن های شهرداری های روسیه و جمهوری خلق چین گفت، خوشبختانه برای من فرصتی پیش آمد تا با هیات نمایندگی حزب کمونیست روسیه، در چهلمین سالگرد اصلاحات در جمهوری خلق چین شرکت کنم. در جلسات مشترکی که با نمایندگان کمیته مرکزی حزب کمونیست چین و مسولان موسسات کلان اقتصادی تشکیل گردید، رفقای چینی در باره همکاری و پیشرفت برنامه های استراتژیک "یک مدار یک گزینه" و نقش اطلاع رسانی  دستگاه های خبری این کشور توضیح دادند. رفقای چینی بر این نظر تاکید داشتند که اصول سوسیالیستی، مدیریت و نقش هدایت کننده حزب کمونیست، فرا راه جمهوری خلق چین است. رفقای چینی بارها توجه دادند که ادامه اصلاحات را بدون تقویت نقش دولت در همه عرصه ها و بدون تقویت نقش حزب کمونیست در سراسر کشور و پرورش کادرهای کار آزموده امکان پذیر نخواهد بود. مصوبات کنگره ها و اصلاح قانون اساسی کشور سند گویایی بر این مدعا هستند.

حزب کمونیست روسیه همواره به مطالعه تجربیات حزب کمونیست چین توجه لازم را معطوف می دارد. بخش قابل توجهی از صفحات روزنامه پراودا به اخبار، حوادث و فعل و انفعالات اجتماعی جمهوری خلق چین اختصاص دارند. گنادی زوگانف، رهبر حزب کمونیست روسیه نیز در سخنرانی ها و مطبوعات حزبی و شخصی خود همیشه بر مسیر راه سوسیالیستی و حاکمیت حزب کمونیست چین تاکید دارد. مکانیزم بازار آزاد نقش تقویتی اقتصاد است اما موسسات بزرگ تولیدی و صنایع کلیدی و استراتژیک در اختیار دولت هستند. اساس ادامه راه سوسیالیستی همین است.

هر چند باید همایش انجمن های شهرداری های روسی- چینی در شهر ریازان را به فال نیک گرفت اما متاسفانه رسانه های این منطقه موفقیت ها و دستاوردهای جمهوری خلق چین را برای آگاهی مردم پوشش ندادند.

در همه سطوح باید از تجارب منحصر بفرد چینی ها بهره گرفت. ضروری است برای جلو گیری از فروش موسسات شهرداری ها در کشور، در آمد های به دست آمده از منابع آن ها را اختصاص به بالا بردن سطح همه جانبه کیفیت زندگی مردم در محدوده اختیارات داد.

ما کمونیست ها تجارب جمهوری خلق چین را مورد مطالعه قرار می دهیم و خواهیم آموخت. ما آماده هستیم تا تغییرات عمیق را در حوزه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و بالا بردن منزلت انسانی در روسیه فدراتیو فراهم کنیم.

سوال اساسی این است: آیا دولت فعلی روسیه آمادگی تغییرات لازم برای اعتلای زندگی مردم را نه در سخن بلکه در عمل دارد؟

 

http://gazeta-pravda.ru/issue/70-30857-4-iyulya-2019-goda/komu-ne-vprok-kitayskiy-opyt/

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 696  - 20تیر ماه 1398

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت