راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

انتخابات اسپانیا

سدی شد، مقابل

راستگرایان افراطی

اومانیته- ترجمه جعفرپویا

 

    

حزب کارگران سوسیالیست اسپانیا به رهبری«پدرو سانچز» نخست وزیراسپانیا در انتخابات سراسری اسپانیا «مجلس ــ قوه مقننه ومجلس سنا » پیروز شد. رهبر حزب پس از اعلام نتایج انتخابات در مقابل مقر حزب در مادرید به مردم گفت «آینده  بر گذشته پیروز شد». او افزود که با متحدان حزب سوسیالیست دولت جدید را تشکیل خواهد داد. 75.8 در صد از واجدین شرایط در انتخابات شرکت کردند. حزب کارگران سوسیالیست اسپانیا با 7.480 میلیون رای 28.7 در صد اراء را بدست آورد (123 نماینده در مجلس ــ مقننه). این حزب در انتخابات گذشته 85 نماینده در مجلس داشت. همچنین پیروزی بزرگ حزب در مجلس سنا با  121 کرسی که  به 18 سناتور گذشته افزوده شد و در مجموع با 139 سناتور از 266 سناتور در مجلس سنا به اکثریت مطلق رسید.

رویداد غیر قابل تصور و جنجالی، ورود 24 نماینده راست افراطی به مجلس بود. رسانه های غربی با جنجال  قبل از پایان شمارش اراء راستگرایان را پیروز انتخابات اعلام کردند.

نخست وزیر با وجود پیروزی در انتخابات با نداشتن اکثریت مطلق نمایندگان محلی مقننه (176) کرسی با معضل سیاسی مواجه است. او برای تشکیل دولت آینده باید با احزاب دیگر ائتلاف کند. این مسئله اصلی بعد از انتخابات است. فعالان حزب سوسیالیست که بطور گسترده در مقر حزب سوسیالیست در انتظار نتایج انتخابات فشرده گرد آمده بودند فریاد میزدند که ائتلاف با «البرت ریورا» رهبر حزب راستگرای "شهروندان اسپانیا" غیرممکن است. این حزب با 15.9 در صد ارائ (57 نماینده در مجلس ) مقام دوم را در انتخابات بدست آورد. ائتلاف «پدرو سانچز» با «البرت ریورا» بوسه مرگبار برای حزب سوسیالیست است. بخش عظیمی از رای دهندگان سوسیالست و چپ بازگشت  سیاست های تحمیل اقتصادی گذشته را نمی پذیرند.

چشم اندازی که اکثریت رای دهندگان آن را شایسته میدانند ائتلاف حزب سوسیالیست و احزاب چپ برای تشکیل دولت جدید اسپانیا است. حزب پودموس و حزب محیط زیست که شرکای اصلی «پدرو سانچز » از ژوئن سال 2018 میباشند.

برای مقابله با خطر پیروزی احزاب راستگرای افراطی و راست اسپانیا احزاب چپ استراتژی جدیدی را در انتخابات بکار بردند. بخش عظیمی از رای دهندگان احزاب چپ و «پودموس» به پدرو سانجز رای دادند. با وجود انکه این استراتژی درستی بود اما نتایج منفی برای «پودموس» به بار آورد زیرا 14.3 در صد به «پودموس» رای دادند و 42 کرسی مجلس را بدست آوردند. در انتخابات سال 2016 "پدوموس"71 نماینده در مجلس داشت. رهبر حزب «پودموس» گفت «در انتظار نتایج بهتری بودیم اما این استراتژِی به ما اجازه داد به دو هدف در انتخابات برسیم. ابتدا متوقف کردن راستگرایان افراطی و دوم ایجاد یک دولت ائتلافی از جناح چپ اسپانیا که از منافع محرمان جامعه حمایت خواهد کرد». رهبر حزب کمونیست نیز «آلبرتو گارسون »از «پدرو سانچز» خواسته است «از وسوسه برای ائتلاف با احزاب راست اجتناب کند». او گفت «زمان برای محافظت از مردم و خدمات عمومی و حفاظت از حقوق کارگران و کارکنان فرا رسیده است». حزب سوسیالست و« پودموس» 167 کرسی در مجلس دارند اما برای تشکیل دولت جدید کافی نیست و باید با احزاب کوچک منطقه ای از جمله حزب«ناسیونالیسم ملی» و چند حزب دیگر برای تشکیل دولت جدید ائتلاف کنند. کلید پیروزی برای جناح چپ اسپانیا  در دست حزب چپ جمهوری خواه کاتالونیا با 15 نماینده در مجلس است. دولت باید به مسئله پیچیده  خودمختاری منطقه کاتالونیا رسیدگی کند. با وجود بر این سخنگوی حزب چپ جمهوری خواه کاتالونیا «گابریل رو فیان» در پارلمان گفت «درها برای مذاکرات باز است، ما از سانچز میخواهیم به واقعیت ها در کاتالونیا توجه کند. ما مایل هستیم با چپ اسپانیا «پودموس» برای حل و فصل مسائل مذاکره کنیم و امیدواریم که سانچز به رای دهندگان احترام بگذارد و از او میخواهیم که با ما گفتگو کند». این تردید وجود دارد که مذاکرات در مورد خود مختاری منطقه کاتالونیا به سختی وبا پیچیدگی همراه باشد» .

.https://www.humanite.fr/comment/reply/671615

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 689  - 12 اردیبهشت ماه 1298

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت