راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

قدرت

 نظامی- دریائی

چین

راشا تودی - ترجمه آزاده اسفندیاری

   

وزارت دفاع ایالات متحده آمریکا (پنتاگون) گزارش سالانه ای را برای ارائه به کنگره این کشور آماده کرده است. بنا بر نوشته تنظیم کنندگان این گزارش، جمهوری خلق چین برای حفظ قدرت و توانمندی های خود در سطح جهانی، در تقویت و مدرنیزه کردن نیروهای نظامی خود موفق بوده است. این گزارش اشاره دارد که پکن، خصوصا توجه ویژه ای به نیروی دریایی و گسترش جغرافیایی فعالیت نظامی، در فاصله های دور از سواحل خود، از آن جمله تا قطب شمال دارد.

بنا بر ادعای پنتاگون، چین در حال حاضر دارای 10 زیر دریایی هسته ای با موشک های بالستیک، 50 زیر دریایی دیزلی الکترونیکی، یک ناو هواپیما بر، 33 ناوشکن و 54 فروند کشتی جنگی می باشد.

در سال 2022 قرار است نیروی دریایی چین، دومین ناو هواپیما بر خود را که در سال 2018 آماده بارگیری شده است تحویل بگیرد. از ویژگی های ناو هواپیما بر جدید، شناور بودن مکان های فرود و برخاست هواپیما های بدون سرنشین می باشد.

در گزارش سخنران پنتاگون آمده است، ارتش آزادیبخش جمهوری خلق چین در حال برنامه ریزی برای افزایش و توسعه ناوگان دریایی خود جهت ساختن زیردریایی ها و ناوشکن های نسل جدید می باشد. نیروی دریایی چین در حال حاضر 10 هزار پرسنل دارد که قرار است تا سال 2020 به 30 هزار نفر افزایش یابد.

نویسندگان این گزارش معتقدند، گسترش نیروی دریایی چین، منجر به گسترش جغرافیایی نظامی این کشور خواهد شد. چین در نظر دارد تا پایگاه های جدید نظامی در خاور میانه و آسیای جنوب شرقی ایجاد کند. در سال های اخیر واحد هایی از نیروهای نظامی ارتش آزادیبخش جمهوری خلق چین در جیبوتی و بندر" گوادار" پاکستان مستقر شده اند.

در سند مورد نظر آمده است، پیشرفت چین در اجرایی کردن پروژه "یک مدار یک گزینه" ایجاد پایگاه های نظامی در خارج از کشور را جهت امنیت پروژه ها الزامی خواهد کرد.

همچنان پنتاگون بر این باور است که چین توجه ویژه ای به گسترش کنترل بر دریای جنوبی چین دارد که 80 در صد نفت مصرفی ژاپن، کره جنوبی و تایوان از آن مسیر عبور می کند.

چند تن از کارشناسان امور سیاسی – نظامی روسیه در مصاحبه با خبرگزاری "روسیه امروز" گفته اند، جمهوری خلق چین در پی برابری نظامی با دیگر کشور ها نیست. اگر چه تحقیقات و گزارش پنتاگون حاکی از واقعیات عینی می باشد اما نتیجه گیری آن ها مبتنی است بر "چین هراسی". در حالی که سیاست نظامی چین بر پایه دفاع از منافع کشور خود قرار دارد و تهدیدی برای دیگر کشور ها نیست. ضمن این که تامین کننده امنیت مسیر های تجاری خواهد بود.

پاول کامنف، معاون رئیس مرکز تحقیقاتی اجتماعی و سیاسی چین در مصاحبه با "روسیه امروز"  گفت، رشد اقتصادی چین در سال به 6.5 در صد رسیده است که دو برابر سریع تر از رشد جهانی است. بر همین اساس، حجم حمل و نقل کالا در تجارت جهانی توسط این کشور افزایش پیدا می کند و پکن خواهان تامین امنیت ترافیک عبور و مرور کالا های تجاری است که شامل زیر ساخت های خاومیانه و آفریقا نیز می شود. کامنف تاکید می کند، پکن خواهان ایجاد پایگاه های نظامی در دیگر کشور ها نیست اما در پی گرفتن امتیاز جهت نگهداری نیروهای نظامی در برخی از سواحل دریایی دیگر کشورهای جهان می باشد.

بنا بر گفته یک شرق شناس پنتاگون، رشد و توانمند شدن ارتش چین، تبدیل به یک نیروی تهاجمی خواهد شد. در حالی که بنا بر نظرکامنف، قدرت نظامی چین با ایالات متحده تا سال های دور قابل مقایسه نخواهد بود.

کامنف می افزاید، با آنکه جمهوری خلق چین توانسته است در دریای جنوب چین بر رقبا و آمریکایی ها تفوق پیدا کند اما تعادل قدرت نظامی در اختیار پکن نیست و سلاح های نیروی دریایی آمریکا بسیار قوی تر هستند. کافی است یاد آوری کنیم، آمریکا دارای 11 ناو هواپیما بر و ناوگان دریایی اتمی است. تلاش جمهوری خلق چین، نه مبتنی بر کنترل دولت ها است و نه به دنبال برابری نظامی.

الکسی ماسلوف، رئیس دانشکده مطالعات شرق نیز بر این نظر است، هدف جمهوری خلق چین از مدرنیزه کردن ارتش خود، کاهش شکاف تکنولوژیکی با سایر قدرت های نظامی جهان است. بهانه های ایالات متحده آمریکا مبنی بر توسل به "چین هراسی" ناشی از افزایش رقابت ژئوپلیتیکی و اقتصادی بین پکن و واشنگتن است و نه قدرت گرفتن نظامی جمهوری خلق چین.

 

 https://russian.rt.com/world/article/627587-pentagon-doklad-kitai-flot

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 690  - 19 اردیبهشت ماه 1298

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت