راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

رویدادهای ایران از انقلاب مشروطه تا انقلاب 57 – بخش 67

دورنمای سقوط رژیم شاه

از سال 54 نمایان شد!

سال 1354، شاید پر حادثه ترین سال طی دو دهه پس از کودتای 28 مرداد بود. دهها دختر و پسر جوان که برای مبارزه سیاسی اسلحه بدست گرفته بودند یا در خیابانها و خانه های تیمی کشته شدند و یا تیرباران شدند. شماری از افسران مستشار نظامی و شماری از ژنرال های شاه در همین سال ترور شدند. قیمت نفت در همین سال ناگهان سقوط کرد و شاه که نمی توانست سر کیسه دربار را ببندد دستور دستگیری شماری از سرمایه داران معروف را به بهانه مبارزه با گرانفروشی داد. تعدادی از ژنرالهای ارتش یا از کار برکنار شدند و یا درجه هایشان گرفته شد. گرانی و گرانفروشی رژیم را بتدریج وحشت زده کرده بود. در همین سال قلعه سبز اسلامی در خرمدره درهم کوبیده شد. دختر پرفسورعدل، پسر تیمسار حجت و پسر علیرضا پهلوی این قلعه اسلامی را برپا کرده بودند. اسلام داخل دربار شده بود. توصیه موکد می کنیم که اخبار این سال را با دقت بخوانید و با وضع کنونی جمهوری اسلامی تطبیق دهید.

 

   

سال 1354

 

فروردین ماه

 

1- امیرعباس هویدا به عراق رفت و با حسن البکر (رئیس جمهور) و صدام حسین (معاون رئیس جمهور) ملاقات کرد.

2- اجرای قانون اصلاحی مجازات مرتکبین قاچاق آغاز شد. به موجب این قانون تولید مشروبات الکلی قاچاق تا 6 ماه زندان دارد.

3- ژنرال ملا مصطفی بارزانی رهبرجنگجویان کرد عراق همراه دو پسرش ادریس و مسعود به ایران آمد. دولت چند دستگاه ساختمان در عظیمیه کرج خریداری و در اختیار آنها قرار داد. بارزانی و فرزندانش به شدت تحت کنترل مقامات امنیتی قرار گرفتند.

4- وزارت بازرگانی اعلام کرد به علت تراکم کشتی ها در بندرخرمشهر، هیچ کشتی زودتر از سه ماه تخلیه نمی شود و از این رهگذر ایران رقم قابل ملاحظه ای به عنوان سورشارژ پرداخت می کند.

5- روزنامه های ترکیه متذکرشدند که ایران کردهای عراقی را با برداشتن حمایتش به عراق فروخته است.

6- متن کامل مرامنامه و اساسنامه حزب رستاخیز ایران منتشرشد.

7- برابر آماری که انتشاریافت درسال 1353 در ایران 420 هزار ازدواج و 18 هزار طلاق به وقوع پیوسته است.

8- وزیر خارجه اتریش به تهران آمد.

9- مادر پادشاه انگلستان وارد تهران شد.

10- پرویز ثابتی به اتفاق عطارپور، عضدی و رسولی و عده ای دیگر در زندان اوین حضوریافته 9  نفر از زندانیان را تیرباران کردند. تیرباران شدگان عبارت بودند از: محمد چوپان زاده، جلیل افشار، عزیزسرمدی، بیژن جزنی، حسن ضیاء ظریفی، کاظم ذوالانوار، مصطفی جوان خوشدل، مشعوف کلانتری و عباس سورکی. به دنبال این واقعه، مقامات امنیتی اعلام کردند که 9 زندانی ماجراجو که در زندان مبادرت به تحریک سایر زندانیان می کردند درحال فرار به ضرب گلوله ماموران کشته شدند.

 

اردیبهشت ماه

 

1- کاترین عدل (دخترپروفسورعدل) و همسرش به نام بهمن حجت کاشانی (فرزند سپهبد حجت) ازدرون مخفیگاه خود واقع در 7 کیلومتری خرمدره، سرهنگ رضائی فرمانده ژاندارمری قزوین را به قتل رسانیدند. کاترین عدل در اثر تیراندازی ژاندارم ها درغارمخفیگاه خود کشته شد و همسرش در تهران درخیابان شهرآرا به ضرب سه گلوله ازپای درآمد. (نام علی، فرزند علیرضا برادر شاه که رهبری این گروه را داشت در این خبر اعلام نشد- راه توده)

2- صدام حسین نایب رئیس جمهوری عراق در راس هیئتی وارد تهران شد.

3- مجمع نمایندگان موسس حزب رستاخیز ایران درتهران گشایش یافت. در این مجمع امیرعباس هویدا دبیرکل حزب رستاخیزفلسفه پیدایش حزب و رئوس سیاست ها و خط مشی هایش را تشریح کرد.

4- هیئت رسیدگی به حادثه فروریختن سقف فرودگاه مهرآباد نتیجه بررسیهای خود را اعلام کرد. این هیئت مسئول واقعی این حادثه را شرکت ساختمانی سوئدی و مهندسین مشاورانگلیسی دانست و اضافه نمود در بکار بردن وسائل و لوازم کوتاهی کرده اند.

5- لایحه تاسیس "مترو" برای تهران و حومه از تصویب نهائی پارلمان گذشت.

6- حسین همدانیان ثروتمند معروف و خیراصفهان که حاضرنشده بود دارائی خود را هبه کند در اثر یک پرونده واهی از طرف بازپرس دیوان کیفر به زندان افتاد.

7- مقامات انتظامی اعلام کردند دربرخورد مسلحانه سه نفر کشته شده اند که عبارتند از: علی اکبرجعفری، سید جعفرشجاع ساداتی و حبیب الله مومنی.

8- شاه در آمریکا در یک مصاحبه اعلام کرد: زندانی سیاسی در ایران نداریم.

9- دوتن از افسران مستشاری ایالات متحده امریکا به نام های سرهنگ جک ترنر و سرهنگ پل شفرساعت 5 / 6 بامداد در قیطریه به قتل رسیدند. قاتلین که سه نفربوده اند پس از کشتن دو افسرازمحل حادثه گریخته اند.

 

 خرداد ماه

 

1- ایستگاه تلویزیون آمریکا در مبارک آباد تهران آتش گرفت.

2- حسین صلاحی و خسرو ترگل به اتهام قتل رئیس بانک همدان تیرباران شدند.

 

تیر ماه

 

 1- در کرج بین ماموران انتظامی و عده ای مسلح زدوخورد آغاز شد. نزهت السادات روحی و مارتیک قازاریان و دو نفردیگرکشته شدند. ازمامورین انتظامی یکنفرکشته و عده ای مجروح شدند.

2- ماموران انتظامی دربرخورد خیابانی در اصفهان سه نفر را کشتند.

 

مرداد ماه

 

1- ستاد مبارزه با گرانفروشی حبیب القانیان سرمایه دار یهودی معروف را به علت صدور دستور گرانفروشی و عدم عرضه فاکتور بازداشت و به زندان بوشهرانتقال داد.

2- وحید افراخته ومحسن خاموشی به اتهام قتل دو سرهنگ آمریکائی در تهران در یک برخورد مسلحانه دستگیر شدند.

3- حمید اخوان کاشانی صاحب سوپراستورهای تهران به علت عدم ارائه کالای مورد نیازعمومی و گرانفروشی و تقلب در ارائه فاکتوربازداشت و به طبس تبعید گردید.

4- مهندس نجفی مدیرکل سابق صنایع ومعادن اصفهان و مانی شهردارسابق اصفهان که کارخانه آجرفشاری دائرنموده بودند به جرم گرانفروشی بازداشت و به شیروان تبعید شدند.

5- حداد زاده نماینده اتومبیل های تویوتا به جرم گرانفروشی به زندان افتاد، مدیر مغازه ترمه به جرم گرانفروشی به نجف آباد تبعید شد.

6- علی اصغردروس و سید کاظم مدنی درمشهد در برخورد مسلحانه با مامورین انتظامی کشته شدند. عبدالله امینی و بتول فقیه دزفولی زخم برداشتند.

7- شاه در پیام خود بمناسبت مشروطیت اعلام کرد: مبارزه با گرانفروشی موقتی نیست. زیرا گرانفروشی نوعی استثمار فرد از فرد است.

8- شاه دو اصل دیگر به اصول خود افزود:

الف – عرضه سهام کارخانه های تولیدی به مردم.

ب – تعیین واقعی اجناس توسط دولت و مبارزه با گرانفروشی.

9- به دنبال مبارزه با گرانفروشی، منصوریاسینی، محمد فولادی، محمدرضا سعادت فرد و عباس تیموری نواب رئیس و اعضای هیئت رئیسه اتاق اصناف تهران برکنارشدند.

10- روسای 30 شبکه اتاق اصناف پایتخت از سمت خود عزل گردیدند.

11- کلیه ناظرین صنفی در تهران که تعداد آنها متجاوز از دو هزارنفر بود برکنارشدند.

12- دکتر عبدالحسین نوائی رئیس سازمان کتابهای درسی و 3 همکارش به علت قصور در انجام وظیفه که منجر به افزایش بی رویه قیمت کتابهای درسی شده است از کار برکنار و تحت تعقیب قرار گرفتند.

13- محمد وهاب زاده، مدیرعامل ب.ام.و ایران به اتهام تهیه فاکتورها و اسناد جعلی برای فروش اتومبیل به قیمت گزاف بازداشت شد.

 

شهریور ماه

 

1-    یک نماینده مجلس به جرم گرانفروشی و اخلال در توزیع ارزاق بازداشت و به مشکین شهر تبعید شد.

2- احمد ضرابیان مسئول توزیع سیمان در اصفهان به جرم اخلال در توزیع و تخلف ازنرخ رسمی به دو سال زندان محکوم شد.

3- ارتشبد محمد خاتمی فرمانده نیروی هوائی، هنگام پرواز با کایت (بال پرنده) در نزدیکی پایگاه وحدتی سقوط کرد و کشته شد.

 

مهر ماه

 

1- کمیسیون امنیت اجتماعی تهران 12 چاقوکش معروف را به نقاط دوردست تبعید کرد.

2- دولت اعلام کرد: درسال 1353 مجموعا 7 میلیارد دلار به کشورهای خارج کمک کرده است. کمکهای ایران برای کشورهای بزرگ صنعتی چون فرانسه، انگلستان و ایتالیا اهمیت بسزائی داشته و آنها را از بحران اقتصادی نجات داده است.

3- ایران یک میلیون و چهارصد هزار پوند برای انجام خانه سازی به اردن کمک کرد.

4- یازده چاقوکش حرفه ای به نقاط بد آب و هوا تبعید شدند.

5- ساختمان چهار نیروگاه هسته ای ایران با همکاری آلمان فدرال و فرانسه آغاز شد.

 

آبان ماه

 

1- هلموت اشمیت صدراعظم آلمان برای پاره ای مذاکرات وارد ایران شد.

2- دریافت سهمیه تریاک بدون شناسنامه عکس دار ممنوع شد.

3- قلعه فلک الافلاک زندان معروف خرم آباد موزه مردم شناسی گردید.

 

آذر ماه

 

1- حکم اعدام انوشیروان رزاق منش به جرم قتل منیژه حجازی دخترارتشبد حجازی قطعی شد ولی جلب رضایت شاکی خصوصی و درخواست یک درجه عفو برای فرار از اعدام باقی ماند.

2- با تاسف اعلام شد که بر اثربروز حریق درچادرهای حجاج درمنی گروه زیادی از حجاج ایرانی کشته و مجروح شده اند.

3- سازمان ثبت احوال اطلاع داد که به دنبال سرشماری در ایران، جمعیت کشور به مرز 34 میلیون نفر رسید. جمعیت تهران در این سرشماری 901 / 720 / 3 نفر اعلام شد.

4- صدور نفت ایران به نحو دور از انتظار 35 درصد کاهش یافت.

 

 دی ماه

 

1- سوء استفاده 28 میلیون دلاری شرکت "گرومن کورپوریشن" که تعدادی هواپیمای اف. 14 به ایران فروخته بود فاش شد. این مبلغ به عنوان حق العمل برای چند نفر از امراء ارتشی و درباریان از جمله محمد علی قطبی، سپهبد ایادی، نادر جهانبانی و چند نفردیگرمنظور شده بود.

2- دادگاه نظامی 10 نفر را محکوم به اعدام کرد که عبارتند از: وحید افراخته، محمد طاهر رحیمی، سید محسن خاموشی، مرتضی حمیدیه لباف، محسن بطحائی، منیژه اشرف زاده کرمانی، ساسان صمیمی بهبهانی، عبدارضا منیری جاوید، مرتضی لباف نژاد و مهدی غیوران.

طاهره سجادی تهرانی به 15 سال زندان محکومیت یافت. دادستان در ادعانامه خود نامبردگان را در قتل سه سرهنگ امریکائی، سرتیپ زندی پور و چند نفر دیگر عامل اجرائی و تصمیم گیرنده معرفی کرده بود.

3- مهناز افخمی به عنوان وزیر مشاور در امور زنان تعیین شد.

4- دریابان عباس رمزی عطائی و دریادار حسن رفیعی که چندی پیش از فرماندهی و قائم مقامی فرماندهی نیروی دریائی برکنارشده بودند با تنزیل دو درجه سرهنگ شدند.

 

بهمن ماه

 

1-اعلام شد که 5 زن و مرد در برخورد مسلحانه با مامورین انتظامی در ساری، گرگان و آمل به قتل رسیده اند.

2- 9 تن از محکومین دادگاه نظامی تیرباران شدند. محاکمه این عده در 10 دی دردادگاه بدوی و 2 بهمن در دادگاه تجدید نظر نظامی انجام گرفته بود.

3- 5 نفر در تبریز دراثر زد و خورد مسلحانه با مامورین انتظامی کشته شدند. مقتولین عبارتند از: رضا یثربی، مسعود پرورش، عبدالمجید پیرزاده، جعفرمحتشمی و فاطمه افدرنیا.

4- رحیم علی خرم مقاطعه کار معروف به اتهام تصرف 22 هزار مترزمین تحت تعقیب قرار گرفت.

5- به دنبال تغییر وزیربازرگانی دو تن از معاونان آن وزارتخانه به نام های محمد علی صیرفی و حسین علیزاده از کار برکنار شدند. نامبردگان متهم هستند به سوء استفاده در خرید شکر از انگلستان.

6- بازرسی شاهنشاهی اعلام کرد که سوء استفاده در معاملات شکرحدود 300 میلیون تومان است همزمان با این گزارش سی نفر ممنوع الخروج شدند ازجمله علی زاده و صیرفی.

7-شرکت گرومن سازنده هواپیماهای اف . 14 حاضرشد 28 میلیون دلاری را که به بعضی ازمقامات ایرانی رشوه داده است به حساب ایران واریز کند.

8- سرلشکر دولو قاجار رئیس اداره نظام وظیفه عمومی در گزارشی تاکید کرد که 39 شبکه جعل اوراق نظام وظیفه با 431 عضو کشف شده است. از این عده 32 نفرافسرو درجه دار بوده اند.

9-پرونده متهمین نیروی دریائی به دادگاه رفت مجموعا 14 نفر دراین پرونده متهم به سوء استفاده هستند.

 

اسفند ماه

 

1- محاکمه عباس رمزی عطائی فرمانده سابق نیروی دریائی و دیگر متهمان و همکاران وی در دادگاه نظامی به ارتشاء سوء استفاده و تدلیس آغاز شد.

2- دادگاه نظامی مامور رسیدگی به پرونده سابق نیروی دریائی خاتمه یافت و رای لازم صادرشد به موجب این رای 14 متهم پرونده جمعا مبلغ 5 / 644 میلیون ریال جریمه و خسارت باید بپردازند و از یکسال تا 5 سال هم محکومیت زندان یافتند.

3- سرلشکر بازنشسته محمود نعیمی راد، مدیرعامل طرح عباس آباد پس از بیست ساعت بازپرسی بازداشت شد.

4- شعبه سوم دیوان کیفرکارکنان دولت به پرونده سوء استفاده در کارخانه قند اصفهان رسیدگی بعمل آورد و در نتیجه هاشمی مدیرعامل محکوم به چهارسال زندان شد. حسین همدانیان صاحب کارخانه به مدتی که در زندان گذرانیده بود محکوم و آزاد شد.

5- مهرانگیزدولتشاهی اولین سفیر زن، امورسفارت ایران در دانمارک را به عهده گرفت.

6- رضا ناظمی و محمد علی موحدی به حکم دادگاه نظامی اعدام شدند.

7- جلسه مشترک مجلسین شورای ملی وسنا تشکیل گردید. طرحی از طرف دولت به قید سه فوریت تقدیم مجلسین شد که به تصویب رسید. به موجب این طرح تقویم ایران تغییر کرد و تاجگذاری کورش مبدأ تاریخ قرار گرفت و بجای تاریخ هجری شمسی تاریخ شاهنشاهی اعلام گردید و سال 1355 به سال 2535 تغییر یافت.

8- اعلام شد در طول سال 1354 با دستگیری 16 هزار قاچاقچی و معتاد، 2 هزارکیلو تریاک و 60 کیلو هروئین و 25 هزار قرص مرگ آور، فعالیت علیه معتادین ثمر بخش بوده است.

 

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 690  - 19 اردیبهشت ماه 1298

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت