راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

تمرکز دیجیتالی

سازمان "سیا"

روی روسیه و ایران

سایت روسی جنگ و صلح

ترجمه - کیوان خسروی

 

   

«وال استریت ژورنال» با استناد به گفته رئیس آژانس اطلاعات مرکزی امریکا «جینا هسپل» می نویسد که در سالیان اخیر سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) دست اندر کار تعیین مجدد منابع برای شناخت بهتر دولت های «دشمن» مانند روسیه و ایران است. رئیس سازمان سیا اعلام کرد که "پس از سالها تاخیر و تاکید بمورد بر مبارزه با تروریسم سرمایه گذاری ما در جهت روسیه و ایران افزایش یافته است. ما کارهای زیادی را در این مسیر در پیش داریم و در حال پیشرفت هستیم". هرچند «هسپل» گزارش داد که سازمانهای آمریکایی قصد ندارند سازمانهای تروریستی مانند «القاعده» و «داعش» را از نظر دور بدارند، اما او بطور مشخص اشاره کرد که اولویت های سازمانهای او تغییر کرده است و اکنون تمرکز روی مسکو، تهران و پیونگ یانگ است.

ماموران پیشین اطلاعاتی و دیپلماتها معتقدند که تضعیف نظارت بر روسیه پس از حملات یازده سپتامبر می تواند دلیل آن باشد که آمریکا نتوانست پیوستن جزیره کریمه به روسیه و "دخالت" در انتخابات آمریکا را پیش بینی کند. تا آنجا که به کره شمالی مربوط است رئیس سازمان سیا خاطر نشان ساخت که «ترامپ» ضمن‌ تلاش برای ایجاد گفتگو با«کیم جونگ یون» بمنظور واداشتن آن به خلع سلاح هسته ای "خردمندی بزرگی را از خود نشان داد". «هسپل» تاکید کرد: "و این بدون کم بها دادن به دشواری‌ها، موانع و مسائل موجود در این کاراست". علاوه بر این، «هسپل» اشاره کرد که هرچند روسیه و گروه های تروریستی وی را نگران می کنند، اما او این تهدیدات را "جدی" نمی داند. در این میان رئیس سازمان سیا به گفته وی نگران زندگی و سلامتی کارکنان خود است. وی اعتراف کرد که "هرشب برخی افسران من در معرض خطر هستند. بطوریکه من کمی با ترس و خواب آلوده منتظر زنگ تلفن هستم و در آن زمان است که من می توانم از خبرهای بد اطلاع  پیدا کنم. اینکه چه کسی را بشدت زخمی کرده اند یا حتی بدتر".

اخیرا «هسپل» که از منطقه عملیات جنگی (مشخص نشده که منظور کدام منطقه است- م) باز گشته، گزارش داد که چندی پیش در نبرد با ستیزه جویان در جنوب آسیا برخی ماموران سازمان سیا زخمی شده اند. با وجود این درباره جزییات او ترجیح داد سکوت کند. در همان زمان به گفته وی بزرگترین مشکل سازمانهای او رواج فناوری های دیجیتالی است که فعالیت کارکنان او را برای عملیات سری در جمع‌آوری داده‌ها دشوارتر می‌کنند". «هسپل» توضیح داد که "سازمانهای اطلاعاتی همه کشورهای جهان ناچارند... با شرایط کنونی انطباق پیدا کنند اگر می خواهند زنده بمانند."

طی سخنرانی«هسپل» دوبار افرادی میان حرف او دویدند، که نقش وی را در بازجویی‌های همراه با شکنجه محکوم کردند. در سال 2002 او مدت کمی پست رئیس پایگاه سازمان سیا در تایلند را عهده دار بود که زندانیان را در معرض تکنیک های بازجویی قرار می دادند که بسیاری آنها را بعنوان شکنجه ارزیابی می کنند. یکی از کسانی که حضور داشت گریه می‌کرد و می گفت "تنها افرادی که با آنها تو باید ارتباط برقرار کنی- نگهبانان زندانها هستند"،- و پس از آن وی سالن را ترک کرد.

 

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 690  - 19 اردیبهشت ماه 1298

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت