راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

 

بیست سال

پس از رهبری

یلتسین در روسیه

سویتسکایا راسیا

ترجمه - آزاده اسفندیاری

 

    

ماه مه سال 1999 طرح برکناری بوریس یلتسین از ریاست جمهوری روسیه، در کمیسیون ویژه مجلس دومای دولتی مورد بررسی قرار گرفت و منجر به کناره گیری یلتسین شد.

به همین مناسبت روز سه شنبه چهاردهم ماه مه، پس از پایان تعطیلات دوره ای مجلس دوما، گنادی زوگانف، رهبر حزب کمونیست روسیه به مناسبت سال روز طرح برکناری یلتسین، در 20 سال پیش، در یک کنفرانس خبری در مسکو با حضور خبرنگاران شرکت کرد.

رهبر حزب کمونیست روسیه به خبرنگاران گفت، روزهای 13، 14 و 15 ماه مه سال 1999، طرح برکناری یلتسین، برای پیگیری سیاست خیانت به منافع ملی، به تصویب رسید. این طرح از طرف 256 نفر از نماینگان با ابتکار فراکسیون حزب کمونیست فدراتیو روسیه و به نمایندگی از جانب رای دهندگان خود، ضرورت برکناری یلتسین را خواستار شدند.

آن زمان ما، کمیسیونی را با مسولیت ویکتورایلوخین، یکی از با تجربه ترین و بهترین حقوقدان

های اتحاد شوروی و به کمک تعداد دیگری از حقوقدانان تشکیل دادیم که به مدت یک سال پرونده های خیانکارانه یلتسین را در پنج بخش مورد بررسی قرار دادند.

جنایت اول: باوجود رفراندم سراسری جهت حفظ کشور شوراها، یلتسین به همراه رهبران وقت بلاروس و اکراین به منطقه بلاوژ، یکی از ویلاهای بلاروس در دسامبر سال 1991 جلسه تشکیل دادند و در حالی که یلتسین تماس تلفنی مستقیم با جرج بوش پدر داشت، به عنوان مژده به رئیس جمهور وقت آمریکا، انحلال کشور شورا ها را اعلام کرد.

دوم: انحلال ارتش که بزرگترین پشتیبان مردم و امنیت کشور بود. از 16 واحد نظامی مستقر خارج از مرزها 8 واحد باقی ماندند که آن هم تنها به 5 پایگاه هوایی و 4 واحد تانک، به اضافه تاسیسات بزرگ صنایع نظامی در خارج از مرز های روسیه ماندند.

سوم: بستن مجلس خلق های اتحاد شوروی به گلوله های توپ و تانک و کوبیدن بالاترین مرجع تصمیم گیری کشور شوراها در اکتبر سال 1993. یلتسین با همکاری گایدر و چوبایس (طرفداران اقتصاد لیبرلی.م) جهت نابود کردن پتانسل صنعتی کشور دست به اقدام تخریبی زدند که در نتیجه 80 هزار موسسه تولیدی نابود شدند.

چهار: قتل عام مردم چچن، سال های 1994 تا 1996. ابتدا دو لشگر ارتش در اختیار جوهر دودایف (1) برای سکوب مخالفین گذاشته شد و سپس مخالفین را برای جنگ علیه دودایف، مسلح کردند. در نتیجه جنگ داخلی 100 هزار نفر کشته شد.

پنج: نسل کشی روس ها و دیگر مردم اتحاد شوروی سابق به عنوان یک خانواده واحد که زیر یک پرچم و در سرزمینی وسیع زندگی می  کردند. آن موقع بیش از یک میلیون نفر در در گیری های بین قومی جان خود را از دست دادند. طبق آمار در آن زمان در جهان 13 میلیون پناهنده و جویای سر پناه وجود داشت که 10 میلیون نفر از این تعداد متعلق به خلق های اتحاد شوروی سابق بود. سال 1998 با خالی کردن پشت حکومت یوگسلاوی و خیانت به آن کشور زمینه برای حمله سازمان نظامی ناتو در سال 1999 را مهیا کرد و متعاقب آن مجبور به استعفا شد.

روز 15 ماه مه سال 1999 موقع رای گیری جهت بی کفایتی یلتسین، در حیاتی ترین لحظه ولادیمیر ژیرینوفسکی، رئیس حزب لیبرال دموکرات روسیه ناپدید شد. هر چند قبل از رای گیری پای صندوق رای ایستاد و گفت، هر کس علیه یلتسین رای دهد مجازات خواهد شد... به نظر می رسید تعدادی از نمایندگان را با قول دادن 10 تا 20 هزار دلار وادار کردند تا به بی کفایتی یلتسین رای ندهند. در هر حال این تصویری خیانتکارانه است از حوادثی که در کشور ما تحت رهبری یلتسین به وقوع پیوست!

  در پایان رهبر حزب کمونیست روسیه تاکید کرد، یاد آوری مطالب فوق از آن جهت لازم به باز تاب دادن می باشد که نسل های امروز و آینده بتوانند به درستی با درس آموزی از تاریخ و رویداد های گذشته کشور آشنا شوند. این در حالی است که اطلاعات واقعی در مورد آن سال ها و آن چه که به وقوع پیوست، در رسانه ها منعکس نمی شوند.

---------------

 (1)  ژنرال جوهر دودایف، ابتدا به پاس طرفداری از یلتسین به ریاست جمهوری چچن برگزیده شد و پس از چندی پرچم جدایی طلبی این جهموری را از روسیه برافراشت.م

 

http://sovross.ru/articles/1840/43984

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 692  - 2 خرداد ماه 1298

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت