راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

 

ارتش لهستان

با سلاحهای کهنه امریکا

نوسازی می شود!

راشا تودی - ترجمه آزاده اسفندیاری

 

 

   

28 فوریه ماریوش بلاشاک، وزیر دفاع لهستان در ورشو، در جمع فرماندهان نظامی این کشور اعلام کرد، ساختار ارتش لهستان باید تغییر کند و مدرنیزه شود. بنا بر گفته بلاشاک، دولت این کشور مبلغ 185 میلیارد زلوتی ( 48.9 میلیارد دلار) صرف باز سازی ارتش خواهد کرد که 45 میلیارد زلوتی، بیشتر از برنامه پیش بینی شده قبلی است. این مبلغ یک رکورد برای بودجه نظامی کشور است.

وزیر دفاع لهستان یاد آوری کرد، نیروهای مسلح این کشور وظایف سنگینی به عهده دارند که یکی از مهم ترین آن ها تقویت بخش شرقی سازمان نظامی ناتو است. تقویت بخش شرقی جبهه ناتو خواه نا خواه تاثیر روانی بر نیروی دشمن خواهد داشت.

کارشناسان نظامی بر این نظر هستند که ارتقا و تقویت ارتش لهستان ناشی از تلقین مقامات سیاسی این کشور مبنی بر"تهدید" از طرف روسیه سرچشمه می گیرد.

 وادیم والوبویف، محقق ارشد موسسه اسلاوی اکادمی علوم روسیه می گوید، طبق برآورد ورشو، لهستان در خط مقدم جبهه شرق ناتو قرار دارد و به همین مناسبت وظیفه خود می داند تا از اهداف این سازمان نظامی دفاع کند.

ویکتور برانتس، مشاور نظامی در گفتگوی خود با تلویزیون روسیه امروز، با اشاره به برنامه های پنتاگون و اتحاد آتلانتیک شمالی گفت، ارتش لهستان باید در مقابل "حمله" روسیه به کشورهای حاشیه دریای بالتیک و دیگر کشورهای عضو ناتو توانایی مقابله داشته باشد. به نظر برانتس، لهستان تحت عنوان "شعار های دروغین" باید دارای ارتش نوسازی شده و قوی باشد.

یوری بانداریکو، کارشناس سیاسی در گفتگو با روسیه امروز، خاطر نشان کرد، تمام پایگاه های نظامی آمریکایی در خاک لهستان در تیر رس موشک های روسیه مستقر در استان کالنین گراد، قرار دارند. لهستان متحد نزدیک آمریکا در اروپا است. این کشور نیازی به توجه خاص واشنگتن ندارد و آمادگی دارد برای پایگاه های نظامی آمریکا و ناتو در خاک خود بیشتر از این هزینه کند. هدف اصلی این است که به آمریکایی ها نشان دهند "عامل اصلی در منطقه" یعنی کشورهای اروپای مرکزی و شرقی هستند. لهستان با تکیه بر آمریکا خواهان بهره برداری سیاسی خود در خط مشی سیاست خارجی می باشد.

کارشناسان نظامی و سیاسی، بر این باور هستند که "سپر دفاعی" و وجود پایگاه های نظامی آمریکایی و تقویت مناطق شرقی  ناتو در لهستان تهدیدی جدی برای روسیه نیست. دولت پوپولیستی  حزب دست راستی"قانون و عدالت" در این کشور، سال ها است به سخنان ضد روسی و تقویت ارتش تکیه می کند.

طبق گفته بانداریکو، تمام سیاست لهستان در احساسات ضد روسی متمرکز شده است. هر روزه در اخبار رادیو و تلویزین گفته می شود که بزودی حمله اتمی از طرف روسیه آغاز خواهد شد. به این ترتیب پرداخت هر گونه هزینه برای " جبهه شرقی" ناتو امکان پذیر خواهد بود.

برانتس، بر این عقیده است که مبلغ 48.9 میلیارد دلار برای ارتش لهستان جهت مدرنیزه شدن بسیار مبلغ بالایی است. طرح ارتقا ارتش این کشور تا سال 2026 شامل خرید جنگنده های چند منظوره نسل پنجم، هلیکوپترهای مدرن، موشک های ضد هوایی کوتاه برد و متوسط، کشتی های نگهبان ساحلی و زیر دریایی می باشد.

کلیه لیست خرید تجهیزات نظامی برای ارتش لهستان، از کارخانه های اسلحه سازی ایالات متحده آمریکا است. بنا براین وزارت دفاع لهستان در نظر دارد با خرید 32 هواپیمای جنگنده نسل پنجم از  آمریکا را جایگزین جنگنده های سوخو 22 و میگ 29 مدل های اتحاد شوروی کند. این جایگزینی ها شامل هلیکوپتر ها، تانک های آپاچی، کشتی های جنگی ساحلی و زیر دریایی های جدید آمریکایی خواهند شد.

به گفته متخصصین نظامی، لهستان با خرید سلاح های آمریکایی برای ارتش خود، اجبارا از کارشناسان نظامی و مربیان ایالات متحده درخواست خواهد کرد تا برای تغییرات اساسی در ساختار ارتش خود وارد خدمت در ارتش لهستان شوند. ضمن این که بودجه مضاعفی را هم برای کارشناسان نظامی آمریکا باید بپردازند.این امری است روشن که آمریکا سلاح های پیش رفته و هواپیماهای جنگی نسل پنجم خود را در اختیار لهستان نخواهد گذاشت. اگر به کیفیت بقیه سلاح های آمریکایی خریداری شده توسط لهستان توجه کنیم به ویژه به لحاظ قدمت آن ها، در اصل، به تخلیه شدن سلاح های اسقاطی آمریکایی که در انبارها ذخیره شده اند کمک شده است. سلاح های از دور خارج شده آمریکایی دیگر بازاری برای فروش ندارند اما برای لهستان هدف، نو سازی ارتش این کشور با سلاح های آمریکایی است. مهم نیست که متعلق به چه زمانی باشند.

 

https://russian.rt.com/world/article/607173-polsha-armiya-modernizaciya

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 684  - 16 اسفند ماه 1297

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت