راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

 

66 سال

پس از درگذشت

استالین

سایت حزب کمونیست روسیه فدراتیو

ترجمه - ایرج گلفام

 

 

  "دو شاخه گل میخک برای رفیق استالین" عنوانِ مراسم 66 مین سالروز درگذشت یوزف ویساریونوویچ جوگاشیویلی (استالین) و اهدای گل به مزار وی در کنار دیوار کاخ کرملین در روز 5 ماه مارس 2019 بود.

حزب کمونیست روسیۀ فدراتیو به رهبری گنادی زیوگانف و دیگر گروه های  چپ  روسیه از جمله اتحادیۀ افسرانِ شوروی، اتحادیۀ جوانان کامسامول لنینی، گروه "امیدهای روسیه"، جنبش حمایت از ارتش و... در استقبالِ بی سابقه ای در این مراسم شرکت کردند.

حضور مردم  و بویژه جوانان در این مراسم بسیار چشم گیر بود. وجود تعیین کنندۀ کشوری قدرتمند مانند اتحاد شوروی در توازن جهانی آن حلقۀ گمشده ایست که بسیاری از مردم روسیه و اتحاد شوروی سابق و نه تنها آنها بلکه مردم و دولتهای مستقلِ دنیا را در نبود آن با چالش های فراوان از جمله "بودن و نبودن" مواجه ساخته است.

رشد نژاد پرستی و احجاف به دیگر قومیت ها در اروپا و سرمایه گذاری غرب بر نیروهای ناسیونالیست و نژادپرست در اروپای شرقی و بخش اروپایی کشورهای سابق اتحاد شوروی ( نگاه کنید به پیروزی اخیر در انتخابات استونی) از یک سو و کمبودِ عدالت اجتماعی و اقتصادی و امنیت و تأمین آینده در کشورهای مستقل شده بعد از فروپاشی اتحاد شوروی از سوی دیگر به گرایش مردم به روزهای خوش گذشته منجر شده است.

مردم روسیه و خلقهای اتحاد شوروی بعد از تحقیر و زبونی و  آنچه در سالهای دهۀ 1990 میلادی بر سرشان آمد امروز بیش از پیش به عظمت و اقتدار اتحاد شوروی پی برده و به روزهای آسوده خاطری و امنیت و گذشته غبطه میخورند.

نقش منحصر به فرد استالین در صنعتی کردنِ اتحاد شوروی و رشد اقتصادی بی سابقه در تاریخ که طی کمتر از 10 سال اتحاد شوروی  از مقام ششم در اروپا به مقام اول در اروپا و مقام دوم در جهان نایل گشت و همچنین رهبری مدبرانه و قاطع استالین در جنگ دوم جهانی  (در شوروی  "جنگ بزرگ میهنی" نامیده میشود) و شکست غول فاشیسم ونژاد پرستی علیرغم تمام کوشش دولتهای متمایل به غرب بعد از فروپاشی اتحاد شوروی از خاطره ها زدوده نشده است .

آنچه امروز در صنعت هوا- فضای روسیه که حرف اول را در دنیا میزند وجود دارد بر پایه های علمی - صنعتی دوران اتحاد شوروی و دوران استالین استوار است.

بسیاری از مردم در روسیه میگویند استالین روسیه را با "گاوآهن" تحویل گرفت و با انرژی اتمی و سفینۀ فضایی تحویل داد.

آنچه غیرقابل انکار است آن است که: استالین در چشم اکثریت ملتهای کشورهای اتحاد شوروی سابق رهبری بلامنازع بوده و چنین محسوب میشود! حتی برای جامعه کشیشان ارتدوکس کلیساهای روسیه.


تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh



 

 

 

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 684  - 16 اسفند ماه 1297

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت