راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

توطئه جنگ

میان هند و پاکستان

خنثی شد!

اومانیته - ترجمه جعفرپویا

 

   

هند و پاکستان بدنبال یک ماجراجوئی پر تلفات تروریستی و سپس پرواز هواپیماهای نظامی دو کشور علیه یکدیگر تا آستانه یک جنگ کامل پیش رفتند. رویدادی که امریکا بسیار مایل به آغاز آن است و ای بسا در حادثه تروریستی که بهانه این جنگ در کشمیر شد دست داشت. نخستین تفسیرها این بود که آنها  بر سر نفوذ در افغانستان در برابر هم قرار گرفته اند، شاید این نیز از جمله انگیزه ها بود، اما انگیزه اصلی به آتش کشیدن آن منطقه و به میدان کشیدن چین و سپس بهانه ای برای حضور امریکا می توانست باشد. کار به شورای امنیت سازمان ملل کشید اما پیش از آن، هر دو کشور بویژه پاکستان که اکنون نخست وزیری با تدبیر دارد فیتیله جنگ خاموش شد.

بر خلاف نخست وزیر هندوستان که متهم به فساد مالی در رابطه با خرید جنگنده های رافائل از دولت فرانسه در آستانه انتخابات مجلس ملی هند است. او سعی کرد این حادثه را تبدیل به نمایش قدرت نظامی کرده و روحیه ناسیونالیستی مردم را به سود خود تحریک کند. او می خواست ضرورت خرید جنگنده های میراژ از فرانسه را به نمایش بگذارد. جنگنده هائی که در بمباران کشمیر از آنها استفاده شد. هدف بمباران اردوگاه آموزشی گروه اسلامگرای «جیش المحمد» در منطقه «بالاکوت» در خاک پاکستان بود. نخست وزیر هند در توجیه این عملیات جنگی گفت: «این حمله پاسخ به حمله انتحاری گروه «جیش المحمد» علیه یک کارون ارتش هند در پولواما کشمیر در روز چهار دهم فوریه بود که منجر به کشته شدن 41 نفر شد». دهلی نو سرویس اطلاعات پاکستان را به حمایت از جهادگرایان برای بی ثباتی ایالات «جامو و کشمیر» که اکثریت شهروندان ان مسلمان هستند و ادعای حاکمیت میکنند متهم کرد.  

 او در یک اظهار نظر جنگی و ناسیونالیستی گفت: «همسایه ما فکر میکند که میتواند هند را با طرح ها و تاکتیک های خود به لرزه درآورد.  آنها مرتکب اشتباه بزرگی شدند».

درباره این حادثه پاکستان ابتدا مدعی شد که دو فروند هواپیمای هندی که به حریم فضایی پاکستان  تجاوز کرده بودند را سرنگون کرد. البته بعدا اعلام شد یکی از هواپیماها در خاک پاکستان سقوط کرد و خلبان آن دستگیر شد. اندک زمانی بعد نیز نخست وزیر پاکستان اعلام داشت که خلبان دستگیر شده را بعنوان حسن نیت و جلوگیری از ادامه تنش نظامی تحویل دولت هندوستان میدهد.

هندوستان 500 تا 700 هزار سرباز در کشمیر مستقر کرده است. هنوز مشخص نیست که «مودی» پیشنهاد نخست وزیر پاکستانی پیشنهادی بود که دولت هند نمی توانست آن را نپذیرد.

برای ملی گرایان هند حوادث کشمیر یک «مسئله داخلی» محسوب میشود. نخست وزیر پاکستان – بسیار عاقلانه و مدبرانه- در رابطه با زرادخانه هسته ای هر دو کشور استدلال کرد: «تخمین هزینه و خسارات جنگ بین دو کشوری که مجهز به سلاح هسته ای هستند غیر قابل پیش بینی است». یکی دیگر از قدرت های هسته ای منطقه، یعنی چین که به هیچ وجه مایل به برافروخته شدن جنگ در آن منطقه نیست فورا خواستار پایان تنش ها میان دو کشور هند و پاکستان شد چین با هر دو کشور مناسبات سیاسی و نظامی و اقتصادی دارد و برای امنیت شاهراه ابریشم نیز نیازمند امنیت و ثبات در پاکستان است . چیزی که امریکا به هیچ وجه خواهان آن نیست.

. https://www.humanite.fr/cachemire-linde-et-le-pakistan-jouent-avec-le-feu-668680

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 684  - 16 اسفند ماه 1297

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت