راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

کامران رئوفی

در گذشت!

 

کامل رئوفی از کردهای توده ای و زندانی دو رژیم شاه و جمهوری اسلامی در مهاجرت سوئد به درود حیات گفت. او درسال ۱۳۳۲ در شهر نوسود، منطقه اورامانات کرمانشاه بدنیا آمده بود. در نوجوانی وارد دبیرستان ‏نظام شد و در همان دوران به دلیل آشکار شدن فعالیت های سیاسی اش به عراق گریخت. پس از چند سال به ایران بازگشت و دستگیر شد و در دادگاه نظامی به 10 سال زندان محکوم شد. در زندان به حزب توده ایران گرایش پیدا کرد و همواره ‏یکی از نمایندگان زندانیان بود.

کامل در آبان ۱۳۵۷ همراه با دیگر زندانیان سیاسی آزاد شد و در شهرهای پاوه و نوسود مورد استقبال ‏ مردم قرار گرفت، و بلافاصله فعالیت خود را در صفوف حزب توده آغاز کرد. کامل در یورش دوم جمهوری اسلامی به حزب توده ایران اردیبهشت ‏‏۶۲ دستگیر شد و یکسال ونیم ‏در سلول انفرادی بود. این بار به ۳ سال زندان محکوم شد و در سال ۶۶  پس از ‏اینکه یکسال و نیم از مدت محکومیتش گذشته بود با تنی بیمار ناشی از عوارض شکنجه، یکسال پیش از قتل عام زندانیان سیاسی ‏آزاد شد. در سال ۱۳۸۴ کشور را ترک کرد و در سوئد پناهنده شد. ‏در بهار ۲۰۱۷ در دیدار همایش زندانیان سیاسی دوران شاه که هر دو سال یکبار برگزار می‌گردد شرکت ‏کرد و در ۸ اسفند در بیمارستانی، در شهر گوتنبرگ ‏سوئد درگذشت.

او تا پایان حیات خود از مدافعان بی تزلزل مشی و سیاست حزب توده ایران در برابر انقلاب 57 بود و این پایبندی را بارها در فرصت هائی که می یافت نوشته و منتشر می کرد.

جمعی از زندانیان رژیم شاه پس از درگذشت کامل رئوفی سوگنامه ای در باره او منتشر کردند که بخشی از اطلاعات بالا برگرفته شده از این سوگنامه است.

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 684  - 16 اسفند ماه 1297

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت