راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

6 سال فاصله

تا رسیدن به شرایط

 انقلابی در ایران

 

   

در سال 49 وقایع سیاسی مهمی در ایران روی داد که مطبوعات وقت بسیار مختصر و سانسور شده آن را منتشر کردند:

1- ترور سپهبد تیمور بختیار بنیانگذار ساواک شاهنشاهی و فرمانده لشگر دو زرهی پس از کودتای 28 مرداد در یک شکارگاه در اطراف بغداد توسط عوامل نفوذی شاه

2- واقعه سیاهکل که محصول اختناق سیاسی شاه و رویاهای شماری جوان تحصیلکرده برای تکراری انقلاب کوبا در ایران بود! اخیرا یکی از بازماندگان ماجرای سیاهکل بنام "نیری" شرحی درباره شکل گیری و لو رفتن جنبش سیاهکل و به قربانگاه رفتن بسیار دردناک این جوان ها نوشته است. دردناک از این نظر که کوچکترین ارتباطی آنها نتوانستند با روستائیان سیاهکل برقرار کنند و حتی همین روستائیان با ساواک برای سرکوب آنها همکاری کردند. این همان نکته ای بود که از آغاز اعلام واقعه سیاهکل حزب توده ایران (بویژه زنده یاد جوانشیر) آن را نوشت و با دلسوزی کامل تاکید کرد که ادامه این راه جز به هدر رفتن نیروها نیست زیرا شرایط انقلابی هنوز در ایران حاکم نشده است. ادامه جنبش سیاهکل به عملیات چریکی در شهرها انجامید و سازمان چریک های فدائی خلق و همچنین سازمان مجاهدین خلق و چندین گروه دیگر و کوچکتر چریکی در ادامه آن شکل گرفتند. بسیاری از آنها در کوچه و خیابان کشته شدند و شماری در دو زندان اوین و کمیته مشترک زیر شکنجه کشته شدند و شماری نیز اعدام شدند. ما شرحی که "نیری" در باره واقعه سیاهکل داده را در همین شماره راه توده منتشر می کنیم و از همه آنها که امروز هم به نوع دیگری دچار اوهام سیاسی در تحلیل رویدادهای ایران و موقعیت جمهوری اسلامی در جامعه هستند و شرایط ایران را شرایطی انقلابی ارزیابی می کنند گفته های نیری را با دقت بخوانند.

اینها دو رویداد مهم و سانسور شده سال 49 بودند. بختیار که خوفناک ترین نظامی کودتای 28 مرداد بود و از هیچ جنایتی در حق توده ای ها کوتاهی نکرد، سرانجام و پس از افتادن آب ها از آسیاب، با یک بازی سیاسی توسط شاه از کار کنار گذاشته شد زیرا شاه بیم داشت او علیه خود وی کودتا کند. زمانی که کودتا شد او یک سرهنگ ارتش بود و 17 سال بعد که با درجه سپهبدی در بغداد ترور شد، ثروت افسانه ای او در ایران مصادره شد. هم درباره تیمور بختیار بصورت جداگانه دراین شماره راه توده و در شرح یکی از نادرترین عکس های او می خوانید و هم در باره واقعه سیاهکل شرح جداگانه ای را منتشر کرده ایم.

موج تیرباران و اعدام قاچاقچیان در سال 49 همان الگوئی است که بعنوان مبارزه با قاچاق مواد مخدر در جمهوری اسلامی دنبال می شود. هم دربار و برخی نظامی ها دستشان در قاچاق مواد مخدر بند بود و رقبا را دستگیر و تیرباران می کردند و هم در جمهوری اسلامی ریشه شبکه قاچاق به راس نیروهای نظامی – سپاه و نیروی انتظامی- می رسد.

در همین سال "بحرین" با یک رفراندوم انگلیسی از ایران جدا شد و شیخ نشین های سه گانه موجودیت یافتند. قطر، بحرین و ابوظبی. ماجرای تنب بزرگ و تنب کوچک و ابوموسی از همان سال تا همین حالا بعنوان یک زخم در پهلوی ایران جریان دارد. و باز در همین سال آیت الله حکیم فوت می کند و برای آن که عمیق تر دانسته شود شاه و دربار او چگونه به مذهب و مذهبیون به امید مبارزه با ملیون و چپ ها و توده ایها میدان میدادند شرح این فوت و بازتاب رسمی آن را در ایران بخوانید. باقر عاقلی، یعنی نویسنده و محقق کتابی که ما بخش های مهمی از آن را تاکنون منتشر کرده ایم (تاریخ ایران از انقلاب مشروطه تا انقلاب 57) در همین سال مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه شد. او یکی از مدیران لایق دوران شاه بود که پس از مدتی با یک پرونده سازی از راس شرکت واحد برداشته شد و بتدریج نیز به حاشیه رانده شد. پس از انقلاب نیز برای چند سال زندانی شد و در زندان جمهوری اسلامی تحقیقات تاریخی خود را آغاز کرد که کتاب "تاریخ ایران از انقلاب مشروطه تا انقلاب 57" محصول همین دوران است.

اعترافات تلویزیونی پرویز نیکخواه در همین سال، سرآغاز همکاری او با رژیم شاه و کاری ترین ضربه به کنفدراسیون دانشجوئی خارج از کشور بود. نیکخواه پس از انقلاب به حکم خلخالی اعدام شد و این یکی از نمونه اعدام های به ناحق پس از انقلاب بود. اخبار حوادث پرتلفات رانندگی در جاده ها و یا قطار را نیز در همین شماره می خوانید. همچنان که خبر مربوط به اولین قرارداد  مترو تهران با فرانسوی ها و افتتاح بهشت زهرا. گورستانی که اکنون لبریز است و وسعت آن با یک شهر بزرگ برابری می کند!

 شرح اخبار را در مرور مطبوعات ایران از انقلاب مشروطه تا انقلاب 57 در همین شماره راه توده بخوانید.

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 685  - 23 اسفند ماه 1297

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت