راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

از نفت و جنگ

یک ماه و نیم دیگر

پرده برداری می شود!

ریا نووستی – ماکسیم روبچنکو

ترجمه – آزاده اسفندیاری

   

وزارت انرژی ایالات متحده آمریکا، آمادگی دولت این کشور را برای فروش نفت به مقدار زیاد از ذخائر استراتژیک اعلام کرد. قرار است شش میلیون بشکه نفت از سه مخزن تگزاس و آریزونا به بازار جهانی عرضه شود. (ریشه های تلاش امریکا برای سرنگونی دولت ونزوئلا و در کنترل گرفتن نفت این کشور در همینجاست- م)

در خواست های فروش نفت از ذخائر استراتژیک آمریکا، تا تاریخ 13 ماه مارس قطعی خواهد شد و حمل و نقل آن ها از اول ماه مه به اجرا در می آید. انتخاب چنین تاریخی از طرف آمریکا، اتفاقی نیست. بلکه با پایان یافتن دوره موقت تحریم های نفتی ایران برای بعضی از کشور ها توام می باشد.

ایالات متحده از تاریخ ماه نوامبر سال گذشته ایران را تحریم نفتی کرد و برای چند کشور که دارای روابط تجاری با ایران هستند از جمله، جمهوری خلق چین، هند، ایتالیا، یونان کره جنوبی، تایوان و ترکیه، مهلت چهار ماهه ای را برای ادامه خرید نفت ایران توسط این کشورها معین کرد. پس از اتمام دوره تعیین شده طبق برنامه واشنگتن فروش نفت ایران باید "به صفر برسد".

بر اساس رد یابی خدمات تانکر های نفت، ایران بطور متوسط در ماه ژانویه 1.1 میلیون بشکه نفت صادر کرده و در ماه فوریه این رقم به 1.3 میلیون بشکه افزایش یافته است. عدم صادرات در چنین حجمی در بازار، قطعا منجر به بالا رفتن قیمت طلای سیاه در جهان خواهد شد.

دونالد ترامپ، خواهان افزایش قیمت نفت نیست. بنا براین روشن می شود که فروش ذخیره های استراتژیک به منظور شکستن قیمت ها و جلوگیری از "نقل و قول ها" در باب عدم عرضه نفت ایران به بازار جهانی می باشد.

با این حال صادرات نفت ایران بعد از چهار ماه متوقف نخواهد شد. در خبری دیگر چند روز قبل ترامپ، به کنگره اعلام کرد که قصد دارد رژیم ترجیحی آمریکا را برای ترکیه و هند لغو کند. ترامپ، توضیح داده است که در 45 سال گذشته ترکیه با برخورداری از امتیاز ترجیحی آمریکا، دست آورد هایی داشته است، رشد اقتصادی، افزایش جمعیت، کاهش سطح فقر و تنوع در صادرات این کشور. در ارتباط با هند، رئیس کاخ سفید تصمیم دارد تا امتیاز های ترجیهی اقتصادی آمریکا را برای این کشور نیز ممنوع کند.

کارشناسان سیاسی بر این نظر هستند که لغو امتیاز های خاص اقتصادی برای آنکارا و دهلی توسط آمریکا، ناشی از دوستی با روسیه و بطور خاص خرید تسلیحات مدرن از این کشور است. ضمن این که ترکیه و هند اعلام کرده اند در مبادلات تجاری، از دلار استفاده نخواهند کرد و به توصیه های واشنگتن جهت کاهش تجارت با ایران عمل نمی کنند.

همچنین واشنگتن، با توجه به جنجال های طولانی تجاری با پکن و درگیری ترامپ در ارتباط با شرکت " هوآوی " نمی تواند در ارتباط با ایران به جمهوری خلق چین فشار وارد آورد.

اتحادیه اروپا نیز تذکر داده است که تحریم های آمریکا علیه ایران را نمی پذیرد. حتی در بروکسل راه کاری اتخاذ شد ( اینستکس) تا ایران بتواند پول لازم جهت خرید های ضروری خود ذخیره کند. در مرحله اول دارو و تجهیزات پزشگی و محصولات کشاورزی در ازای پول نفت ایران تامین خواهد شد. در این صورت حتی اگر صادرات نفت ایران پس از ماه مه هم کاهش یابد، مقدار آن ناچیز خواهد بود. بنا بر این با سرازیر شدن نفت آمریکا و وجود بیش از حد در بازار جهانی، قیمت نفت به شدت کاهش پیدا خواهد کرد. به گفته کارشناسان، قیمت فعلی نفت بین 65 تا 67 دلار برای هر بشکه است و تا ماه دسامبر به 50 دلار خواهد رسید.

چنین سناریویی بدون شک در نشست وزرای عضو اوپک که در تاریخ 17 و 18 آوریل در وین، برگزار خواهد شد مورد بحث قرار خواهد گرفت. در نشست اجلاسیه صادر کنندگان نفت در مورد صادرات و فروش نفت ایران و کاهش تولید نفت اوپک، بحث و مذاکره خواهند کرد.

در اوائل سال گذشته اوپک برای تثبیت قیمت نفت سهمیه خود را تا 1.2 میلیون بشکه تقلیل داد. روسیه نیز در هماهنگی با اوپک، از مقدار تولید خود 228 هزار بشکه کم کرد...

 بنا بر نظر کارشناسان، دولت ریاض، برای تامین بودجه دولتی خود تصمیم دارد قیمت هر بشکه نفت را تا 80 دلار برساند. پادشاهی سعودی بعد از ماه مه، برای تثبیت قیمت نفت با کاهش تولید خود در چار چوب اوپک، موافقت خواهد کرد. ضمن این که ترامپ همچنان بر اوپک فشار وارد خواهد آورد تا  برای جلو گیری از بالا رفتن قیمت نفت، تولید خود را کاهش ندهد. (باز گردید به تقابل های اخیر میان امریکا و عربستان و قتل سازمان یافته خاشقچی که هنوز ریشه های آن در پرده ابهام است- م)

در همین راستا، در ماه سپتامبر سال گذشته عربستان سعودی، از تولید خود 459 هزار بشکه در روز را کاهش داد و در ماه ژانویه مقدار 350 هزار بشکه دیگر نیز کم کرد.

اگر ترامپ بر "به صفر رساندن" نفت ایران پافشاری کند نتیجه آن چه خواهد بود؟ روز 26 فوریه علی رضا تنگستانی، معاون نیروی دریایی ایران در مصاحبه با شبکه تلویزیونی العالم گفت، در حالی که بیگانگان "فرا ملی" می توانند یک سوم تولیدات نفتی جهان را از تنگه هرمز عبور دهند، با چه منطقی ایران نتواند نفت خود را به بازار جهانی از این طریق عرضه کند.

در ادامه تنگستانی گفت، هیچ عقل سلیمی نخواهد پذیرفت که ایران، تنها گارد حفاظت کننده تنگه هرمز که بطور کامل آن را در کنترل دارد حق صادرات نفت خود را نداشته باشد، ضمن این که بیگانگان همچنان در صدد هستند تا از این مسیر استفاده کنند.

هر چند به نظر کارشناسان بستن تنگه هرمز از طرف تهران بعید بنظر می رسد اما اگر چنین اتفاقی رخ دهد نرخ هر بشکه نفت به 400 دلار خواهد رسید. هر چند که خوش آیند آقای ترامپ نیست و با پیش بینی هایش مطابقت نخواهد داشت. (بخش مهمی از خطر حمله نظامی به ایران در همین بند آخر تحلیل نفتی جای می گیرد. م)

https://ria.ru/20190309/1551622015.html

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 685  - 23 اسفند ماه 1297

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت